• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 8 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
3

سرانجام سامانه انتقال سهام به وراث چه می‌شود؟

  • کد خبر : 79461
  • 30 مهر 1401 - 11:57
قائم مقام مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفت:قوه قضاییه باید به سپرده گذاری یک سرویسی ارائه کند که در آن متوفیان مشخص شود تا بتوانیم بر اساس گواهی انحصار وراثت موارد را اجرایی کنیم.

 

 

 

در خصوص سامانه انتقال سهام و سهام عدالت به وراث و دلایل اجرایی نشدن آن غلامرضا ابوترابی قائم مقام مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی نکاتی را بیان کرد.
سوال:چرا سامانه انتقال سهام در زمان اعلام شده اجرایی نشد؟
ابوترابی: در خصوص سامانه انتقال سهام عدالت به وراث باید گفت این سامانه دو بخش دارد. بخش اول که باید یک سری زیر ساخت‌ها در قسمت فناوری اطلاعات آماده می‌شد که همکاران من در شرکت سپرده گذاری در حال تلاش هستند. اما یک بخش دیگر از این پروژه خارج از حیطه اختیارات سپرده گذاری مرکزی است.
قوه قضاییه باید به سپرده گذاری یک سرویسی ارائه کند که در آن متوفیان را مشخص و اطلاعات را به ما دهد تا ما بتوانیم بر اساس گواهی انحصار وراثتی که قوه قضاییه اعلام می‌کند و زیر ساخت‌های سرویسی که به ما می‌دهند موارد را اجرایی کنیم.
جلساتی متعددی را با مسئولان قوه قضاییه در خصوص تحویل این وب سرویس به سپرده گذاری برگزار کرده ایم که احتمالا یک سری هزینه‌هایی برای وراث متوفیان در بر خواهد داشت.
باید گفت انشاالله اگر به تفاهم برسیم و سرویس را قوه قضاییه در اختیار ما قرار دهد بخش‌های دیگر موازی جلو رفته است. پیگیر این موضوع هستیم و این مورد یکی از خواسته‌های خود مسئولان بازار سرمایه و سپرده گذاری مرکزی است.
سوال:جامعه آماری وراث چقدر است؟
ابوترابی: تقریبا چیزی حدود ۳ تا ۳.۵ میلیون فوت شده داریم که اگر وراث را محاسبه کنیم و حدودا هر خانواده را ۴ نفر در نظر گیریم با یک جامعه آماری ۱۵ میلیونی مواجه هستیم.
این را هم باید گفت که این طرح یک پیچیدگی‌های ویژه ای برای خود دارد (برخی از این از وراث، وراث در وراث شده است) در حال تلاش هستیم که این طرح اجرایی و عملیاتی شود تا سهام بین وراث تخصص شود.
سوال:آیا می‌توان برای اجرایی شدن سامانه انتقال سهام به وراث زمان مشخص کرد؟
ابوترابی:قول این موضوع را قبلا داده بودیم، اما با توجه به این که منتظر ارائه وب سرویس از سوی قوه قضاییه هستیم تا این وب سرویس به ما ارائه نشود عملا ما اگر تمام قسمت‌های مربوط به سپرده گذاری را هم آماده کرده باشیم همچنان امکان عملیاتی شدن وجود نخواهد داشت.
آیا قوه قضاییه در این خصوص کوتاهی کرده است؟
ابوترابی: خیر. قوه قضاییه این موضوع را مطرح می‌کند که برای اجرای وب سرویس به سبب آن که یک شرکت آن را انجام داده متحمل هزینه‌های شده است که برای این کار باید پوششی جهت هزینه‌ها در نظر گرفته شود. به همین خاطر درخواست یک کارمزد به ازای هر فوت شده را کرده اند که باید وراث آن را پرداخت کنند تا این وب سپرویس در اختیار سپرده گذاری قرار گیرد.
سوال:آیا اصلا قرار است سامانه انتقال سهام با توجه به موارد مطرح شده اجرایی شود؟
ابوترابی: در کل این طرح اجرایی خواهد شد، اما زمان آن با توجه به این وضعیتی که وجود دارد ممکن است عقب و جلو شود.

لینک کوتاه : http://www.nabzesahar.ir/?p=79461

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.