• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 17 - رمضان - 1445
  • برابر با : Tuesday - 26 March - 2024
6

آمار بیماری آنفلوانزا در زنجان روند افزایشی دارد/ سرعت سرایت آنفولانزا از سطوح بالا است

  • کد خبر : 79449
  • 30 مهر 1401 - 11:35
آمار بیماری آنفلوانزا در زنجان روند افزایشی دارد/ سرعت سرایت آنفولانزا از سطوح بالا است
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با بیان اینکه آنفولانزا به شدت از طریق سطوح قابل سرایت است، گفت: با این که هر سال آنفولانزا از اواخر آبان و آذر آغاز می‌شد اما امسال آمار بیماری آنفولانزا در مهر ماه افزایشی شده است.

مشهود تقی‌لو در نشست خبری با خبرنگاران که برای تشریح وضعیت شیوع ویروس آنفلوآنزا در استان برگزار شد، اظهار داشت: بیماری آنفلوانزا یک بیماری تنفسی حاد واگیردار با منشأ ویروسی است که ویروس آن‌گونه‌های متعددی دارد. بیماری آنفلوانزا در تمامی طول سال رخ می‌دهد اما معمولاً بیشترین زمان فعالیت آن در ماه‌های سرد سال و اوج آن در زمستان است.

این مسئول ادامه داد: در خصوص آنفلوآنزا چند نکته وجود دارد که باید به آن دقت شود، این بیماری بسیار ناگهانی شروع می‌شود و با بدن درد، تب بالا، لرز، سرفه‌های خلط دار همراه است.

وی با بیان اینکه آنفولانزا به شدت از طریق سطوح قابل سرایت است، افزود: با این که هر سال آنفولانزا از اواخر آبان و آذر آغاز می‌شد اما امسال تغییری در شیوع بیماری ایجاد شده، چراکه آمار بیماری آنفولانزا در مهر ماه افزایشی شده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان گفت: روزانه بیش از ۲۰ نفر در استان زنجان به آمار بستری‌های بیماری آنفولانزا افزوده می‌شود و متاسفانه درگیری ریوی نیز در این خصوص بالا است و امکان فوت برای بیماران نیز وجود دارد.

وی با اشاره اینکه کاهش آمار کرونا سبب کم دقتی در رعایت امور و پروتکل‌های بهداشتی شده است، عنوان کرد: اما وزارت بهداشت برداشتن واکسن را تایید نکرده است، بنابراین باید در کنار رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک دست‌ها به طور مرتب شسته شود، با این حال اگر پیشگیری انجام شود بسیار بهتر از درمان خواهد بود.

تقی‌لو خاطر نشان کرد: گروه‌های پرخطر باید در اواخر تابستان و اوایل پاییز واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند. مانند افراد سالمند و مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای، مادران باردار،گ که امسال هم این توصیه باقی است.

وی با اشاره به اینکه باتوجه به کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی شانس ابتلا به آنفلوآنزا بالا رفته است بیان کرد: اگر تمهیدات لازم را اتخاذ نکنیم، ‌به احتمال زیاد شاهد طغیان‌های متعدد و پراکنده آنفلوآنزا خواهیم بود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه در ابتدای مهر ماه ۲۰ درصد دانش‌آموزان اقدام به استفاده از ماسک می‌کردند، گفت: ۱۵ تا ۲۱ مهر ماه فقط ۹ درصد، ۲۲ تا ۲۸ نیز تنها ۶ درصد دانش‌آموزان اقدام به استفاده از ماسک می‌کنند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان در ادامه با اشاره به اینکه برخی افزاد همانند افراد دارای سابقه واکنش‌های حساسیتی به واکسن آنفلوانزا نباید این واکسن را تزریق کنند گفت: افراد اگر بیماری خاص، حساسیت و آلرژی دارند، قبل از تزریق واکسن آنفلوانزا باید با پزشک مشورت کنند.

وی با بیان اینکه بیماری آنفلوانزا یک بیماری ویروسی است و آنتی بیوتیک بر روی آن موثر نیست، افزود: گاها بیماران اصرار بر مصرف آنتی‌بیوتیک دارند اما باید گفت این دارو اثری بروی کنترل بیماری آنفلوانزا ندارد./ب

لینک کوتاه : http://www.nabzesahar.ir/?p=79449

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.