• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 15 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
5

۱۰۰ تن پسته از باغات ماهنشان برداشت شد

  • کد خبر : 79475
  • 01 آبان 1401 - 10:39
۱۰۰ تن پسته از باغات ماهنشان برداشت شد
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ماهنشان با اشاره به اینکه در حال حاضر در سطحی قریب به ۴۲۵ هکتار کشت باغات پسته در شهرستان ماهنشان انجام شده است، گفت: از سطح مذکور ۱۰۵ هکتار از باغات پسته بارده هستند.

جلال فضلی امیری در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به اینکه در حال حاضر در سطحی قریب به ۴۲۵ هکتار کشت باغات پسته در شهرستان ماهنشان انجام شده است، اظهار داشت: کل سطح مذکور بارده نیست و هنوز به مرحله تولید محصول نرسیده است.

وی با بیان اینکه از سطح مذکور ۱۰۵ هکتار از باغات پسته بارده هستند، افزود: امسال قریب به ۱۰۰ تن پسته از سطح باغات برداشت شده است. با این وجود محصول پسته تولیدی بیشتر در استان مورد مصرف قرار می‌گیرد و بخشی از محصول تولیدی نیز به استان‌های همجوار ارسال می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ماهنشان با اشاره به اینکه در سطح استان زنجان هنوز واحد فرآوری پسته وجود ندارد، خاطر‌نشان کرد: در شهرک صنعتی شهرستان ماهنشان ظرفیتی وجود دارد که در صورت حضور سرمایه‌گذار برای ایجاد واحد‌های صنایع تبدیلی پسته تسهیلات در اختیار متقاضی قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه ارقام خاصی از پسته در شهرستان ماهنشان کشت می‌شود، گفت: این ارقام شامل کله‌قوچی، اکبری، احمد آقایی و قزوینی است با این وجود دو رقم اکبری و احمد آقایی به دلیل سازگاری با شرایط بیشتر مورد استقبال برای کشت قرار دارند و قالب‌تر هستند.

فضلی با اشاره به اینکه سازمان جهاد کشاورزی برای احداث، نوسازی باغ به کشاورزان تسهیلات ارائه می‌دهد، تصریح کرد: پسته گیاه دو پایه بوده و حتما نیازمند پیوند زنی است بنابراین برای پیوند زنی پسته نیز جهاد کشاورزی خدمات رایگان به کشاورزان ارائه می‌دهد و امسال نیز ۸ هزار پیوندک بین کشاورزان بین کشاورزان توزیع شد.

وی با بیان اینکه در شهرستان ماهنشان پسته به باردهی اقتصادی رسیده است و می‌تواند به عنوان یک محصول اصلی در بین محصولات باغی قرار گیرد، خاطر‌نشان کرد: امکان احداث باغ پسته در زمین‌های درجه ۲ و ۳ شهرستان و همچنین در حاشیه رودخانه قزل‌اوزن وجود دارد چراکه این درخت مقاوم به شوری و کم‌آبی است و هم اینکه با آب‌های لب‌شور نیز سازگار است.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان ماهنشان با اشاره به اینکه پسته با اینکه درخت مقاوم به شرایط خشکی است اما باید حداقل نیاز آبی را داشته باشد گفت: کاهش عملکرد که گاها در برخی باغات پسته سطح شهرستان ماهنشان مشاهده می‌شود به دلیل تنش‌های خشکی است که مواجه می‌شود.

وی با بیان اینکه پسته جزو ارز‌آورترین محصولات در سطح شهرستان است، عنوان کرد: تلاش سازمان جهاد کشاورزی این است که سطح باغات پسته را توسعه دهد و استفاده بهینه از آب با بهره‌وری بالا داشته باشد.

فضلی با اشاره به اینکه مرکز تحقیقات موجود در شهرستان ماهنشان دارای ۲۲ هکتار مساحت است، گفت: ۴ هکتار از سطح مذکور باغ پسته بارده می‌باشد و ۶ هکتار نیز در آینده تبدیل به باغات مثمر خواهد شد./ب

لینک کوتاه : https://nabzesahar.ir/?p=79475

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.