• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
10

فاجعه بورس در دولت رئیسی!

  • کد خبر : 79494
  • 03 آبان 1401 - 11:48
فاجعه بورس در دولت رئیسی!

بر اساس وعد‌ه‌ها قرار بود بورس امسال رونق بسیار خوبی داشته و زیان سهامداران جبران شود اما پس از گذشت شش ماه خبری از جبران زیان نیست و بلکه رکود نزول بازار سرمایه پس از ۶ سال گذشت. بازدهی نیمسال نخست بورس پس از ۶ سال مجددا منفی شد. آخرین بار سال ۹۵ بود که […]

بر اساس وعد‌ه‌ها قرار بود بورس امسال رونق بسیار خوبی داشته و زیان سهامداران جبران شود اما پس از گذشت شش ماه خبری از جبران زیان نیست و بلکه رکود نزول بازار سرمایه پس از ۶ سال گذشت.
بازدهی نیمسال نخست بورس پس از ۶ سال مجددا منفی شد. آخرین بار سال ۹۵ بود که شاخص کل سهام در ۶ ماه آغازین سال، افت ۵ درصدی را ثبت کرده بود. حالا در نیمه نخست سال ۱۴۰۱ نیز به واسطه تداوم روند کاهشی قیمت‌ها در تالار شیشه‌ای که بخشی از آن به نااطمینانی سهامداران از نقطه پایانی رکودی که دو سال است روی معاملات بازار سایه انداخته است.

بخش دیگر آن مربوط به بلاتکلیفی‌های برجامی و روند رو به کاهش قیمت‌ها در بازارهای جهانی است، شاخص کل سهام ۰.۹ درصد از نقطه شروع سال پایین‌تر نشسته است. در سال ۹۵ نیز رکود در قیمت‌های جهانی نفت و کالا و نگرانی از عقب‌نشینی بانک‌های مرکزی از سیاست‌های انبساطی عامل مهمی در شکل‌گیری ضعف مزمن بورس بود.از ابتدای سال تا به امروز ۴۸ درصد روزهای بورس مثبت و ۵۲ روز باقی مانده منفی بوده‌اند. نکته اساسی اینجاست که روزهای مثبت بورس بسیار قوی نبوده و تنها شاخص چند درصد مثبت بوده است.

 

کدام ماه‌ها بیشترین زیان را کردند؟
شاخص کل بورس روز ۶ فروردین ماه شروع به کار کرد و در این روز در سطح یک میلیون و ۳۹۰ هزار واحد ایستاد و در آخرین کاری ماه نیز به محدوه یک میلیون و ۵۱۲ هزار واحدی رسید و رشد بیش از ۱۰ درصدی را تجربه کرد.
شاخص هم‌وزن نیز در اولین روز کاری سال در سطح ۳۵۰ هزار واحدی بود و در پایان فروردین ماه به ۴۰۱ هزار واحد رسید و رشد ۱۵٫۲۶ درصدی را تجربه کرد.اولین روز کاری اردیبهشت ماه شاخص کل بورس روی عدد یک میلیون و ۵۰۴ هزار واحدی بود و در نهایت با رشد حدود ۴٫۴۶ درصدی در آخرین روز ماه به محدوده یک میلیون و ۵۷۹ هزار واحد رسید. شاخص هم‌وزن در ماه رشد حدودا ۹٫۶ درصدی داشت و در نهایت به محدوده ۴۴۰ هزار واحدی رسید.

خرداد ماه وضعیت بورس تغییر کرد و روی مدار نزول افتاد و در این شاخص از عدد یک میلیون و ۵۸۲ واحدی به یک میلیون و ۵۳۹ هزار واحدی رسید و افت در حدود ۲٫۵ درصدی را تجربه کرد. شاخص هم‌وزن نیز در این ماه همانند شاخص کل رفتار کرد و با افت ۳٫۸ درصدی به ۴۲۳ هزار واحدی رسید.تیر ماه شاخص کل و هم‌وزن همانند یکدیگر رفتار کردند و این شاخص‌ها در حدود ۴٫۴ درصد نزول کردند. در نهایت شاخص کل به محدوده یک میلیون و ۴۷۱ و شاخص هم‌وزن به ۴۰۳ هزار واحدی رسید.دقیقا روز ۱۸ تیر ماه شاخص کل بورس از کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی خداحافظی کرد و به محدوده ۱٫۳ میلیونی واحدی رسید.

در مرداد ماه نیز شاخص کل از محدوده یک میلیون و ۴۷۳ هزار واحدی به یک میلیون و ۴۲۴ رسید و افت بیش از ۳٫۲ درصدی را تجربه کرذ. شاخص هم‌وزن نیز از محدوده ۴۰۴ هزار واحدی به ۳۹۷ واحدی رسید و افت بیش از ۱٫۸ درصدی داشت.در آخرین ماه تابستان شاخص کل افت بیش از چهار درصدی داشت و به محدوده یک میلیون و ۳۵۵ هزار واحدی رسید. شاخص هم‌وزن نیم درصدی در سطح  ۳۹۵ هزار واحدی قرار گرفت.

چرا بورس ریخت؟
شاخص کل بورس در دوران ریاست ابراهیم رئیسی روند نزولی به خود گرفت و این روند در حالی است که مقام مسوول وعده ترمیم وضعیت بورس را داده بود. در دو ماهه ابتدای سال به واسطه اخبار مثبت جهانی و وضعیت مطلوب شرکت‌ها روند شاخص روبه بالا شد. اما از دومین ماه سال به علت کاهش اخبار مثبت و عدم تحقق وعده‌ها روند مثبت بورس کمی کم رنگ شد.

در نهایت از سومین ماه سال شاهد سقوط بورس بودیم و بازار توانست رکورد تاریخی نزول بورس را نیز بشکند. نکته مهم اینجاست که دولت وعده ترمیم بورس را داده بود ولی با عملکرد خود باعث شد که سقوط بازار تاریخی شود.این نوع عملکرد دولت سیزدهم در سایر بازارها نیز وجود داشت و شاهد افزایش قیمت در سایر بازارهای مالی بودیم. دولت سیزدهم نتوانست عملکرد مطلوبی درخصوص وضعیت اقتصادی کشور داشته باشد و باعث وضعیت وخیم در بازارهای مالی شد.

مرجع : تجارت نیوز
لینک کوتاه : http://www.nabzesahar.ir/?p=79494

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.