• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
5

به یاد شهید مدرس و بازیگرانی که به نام او خوش درخشیدند

  • کد خبر : 79826
  • 10 آذر 1401 - 12:23

سید حسن مدرس از روحانیون مبارز، شجاع و مردمی بود که چندین دوره در مجلس شورای ملی آن وقت یک تنه در برابر ظلم های رضاخان ایستادگی کرد تا در چنین روزی به دستور رضاخان به شهادت می رسد. به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سید حسن مدرس حدود ۱۵۰ سال پیش در […]

به یاد شهید مدرس و بازیگرانی که به نام او خوش درخشیدند

سید حسن مدرس از روحانیون مبارز، شجاع و مردمی بود که چندین دوره در مجلس شورای ملی آن وقت یک تنه در برابر ظلم های رضاخان ایستادگی کرد تا در چنین روزی به دستور رضاخان به شهادت می رسد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سید حسن مدرس حدود ۱۵۰ سال پیش در یکی از روستاهای اصفهان به دنیا می آید و دروس مقدماتی حوزوی را نزد پدربزرگش یاد می گیرد و در سن ۱۶ سالگی برای ادامه تحصیل به اصفهان می آید و پس از مدتی به رسم آن سال ها راهی نجف می شود تا از اساتید به نام حوزه آن شهر کسب فیض کند. وی تحصیلات حوزوی خود را تا درجه اجتهاد ادامه م یدهد و دوباره به اصفهان بر می گردد و مشغول تدریس فقه و اصول می شود.

در دور دوم تشکیل مجلس شورای ملی از سوی نورالله نجفی اصفهانی به مجلس معرفی و پذیرفته می شود و در دوره های بعدی به عنوان نماینده مردم تهران در مجلس حاضر می شود به طوریکه در دور چهرام مجلس به عنوان نائب رئیس مجلس و رهبر اکثریت نماینده ها انتخاب می شود. نطق های شدید الحن و مخالفت های مدرس با رضا خان شنیدنی و خواندنی است و شجاعت او در میانه حلقه ای اقلیت با عوامل ظلم و جور مثال زدنی و به خاطر همین روحیات بود که درنهایت در سال ۱۳۰۷ دستگیر و به شهر خواف تبعید می شود و پس از ۷ سال زیر نظر بودن به کاشمر منتقل و در دهم آذرماه ۱۳۱۶ به دستور رضاخان مسموم و به شهادت می رسد.

به پاس شجاعت ها و ایستادگی های سید حسن مدرس در دوران نماینگی خود در مجلس، سالروز شهادت او را به نام «روز مجلس» نامگذاری کرده اند. به همین بهانه مروری گذرا داریم به سریال هایی که بازیگران مختلفی نقش این روحانی و مجتهد مبارز را بازی کرده اند.

زنده یاد شکیبایی و «مدرس»

سریال «مدرس» به کارگردانی هوشنگ توکلی و تهیه کنندگی اسماعیل شنگله در سال ۶۵ راهی آنتن صدا و سیما می شود و در این سریال خاطره انگیز، خسرو شکیبایی نقش شهید مدرس را بازی کرده است. داستان زندگی سید حسن مدرس از ورود به تهران و نامزد شدن وی در مجلس شورای ملی، از درگیری با رضاشاه تا کشته‌شدنش در این مجموعه نمایشی به تصویر کشیده می شود.

محمدرضا حقگو، فرخ نعمتی، سیروس گرجستانی، آتش تقی‌پور، داوود آریا، مرتضی ضرابی، حسن زارعی، مجید رزاز و… از جمله بازیگران این مجموعه تلویزیونی هستند.

زنده یاد اسلامی و «مرغ حق»

سریال تلویزیونی «مرغ حق» به کارگردانی حسین مختاری و مسعود فروتن از دیگر مجموعه های نمایشی دهه ۶۰ بود که درباره زندگی شهید مدرس از تلویزیون پخش شد و مرحوم هادی اسلامی در این سریال نقش شهید مدرس را بازی می کند. اسلامی پیش از این سریال برای ایفای نقش خود در فیلم سینمایی «اتوبوس» سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را به خانه می برد.

دانیال حکیمی در این سریال نقش رضا خان، مجید جعفری در نقش سید ظیاالدین طباطبایی و جمشید اسماعیل خانی در نقش احمد شاه قاجار ایفای نقش کرده اند.

حسین محجوب و «عمارت فرنگی»

محمدرضا ورزی در سال ۸۸ مجموعه «عمارت فرنگی» را به تهیه کنندگی علی لدنی راهی شبکه دوم سیما می کند؛ سریالی که درباره بخشی از تاریخ ایران است و حسین محجوب در این مجموعه نمایشی در نقش شهید مدرس بخشی از این روایت تاریخی را به تصویر کشیده است.

خط اصلی داستان سریال عمارت فرنگی، اتفاقات دوران سلطنت رضاشاه را از سال ۱۲۹۶ تا ۱۳۲۰ روایت می‌کند. داستان سریال عمارت فرنگی با امضای قرارداد ۱۹۱۹ آغاز می‌شود که وثوق‌الدوله آن را به سرانجام می‌رساند، اما سید حسن مدرس به شدت با آن مخالفت می‌کند و این مخالفت باعث به وجود آمدن موجی از اعتراض‌هایی می‌شود، اعتراضاتی که وثوق‌الدوله را وادار به لغو قرارداد می‌کند. سعید نیکپور، احمد نجفی، محمد مطیع، حسین محجوب، محمد ابهری، سپیده گلچین، حسین نورعلی و… در این کار نقش آفرینی کرده‌اند.

لینک کوتاه : http://www.nabzesahar.ir/?p=79826

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.