• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 18 - رمضان - 1445
  • برابر با : Wednesday - 27 March - 2024
4

بالغ بر ۶۵ میلیارد تومان برای تجهیز مراکز قضایی استان زنجان تخصیص داده شد/ اجازه تشکیل شورای حل اختلاف مسائل فرهنگی در استان زنجان را صادر می کنم

  • کد خبر : 79916
  • 24 آذر 1401 - 19:16
بالغ بر ۶۵ میلیارد تومان برای تجهیز مراکز قضایی استان زنجان تخصیص داده شد/ اجازه تشکیل شورای حل اختلاف مسائل فرهنگی در استان زنجان را صادر می کنم

رئیس قوه قضاییه با اشاره به پیشنهاد یکی از مسئولان استان زنجان برای دایر کردن شورای حل اختلاف در حوزه مسائل فرهنگی گفت: من در همین جلسه اجازه شفاهی تشکیل شورای حل اختلاف مسائل فرهنگی در استان زنجان را صادر می‌کنم و تاکید و اصرار دارم که نه فقط در حوزه مسائل فرهنگی بلکه در […]

رئیس قوه قضاییه با اشاره به پیشنهاد یکی از مسئولان استان زنجان برای دایر کردن شورای حل اختلاف در حوزه مسائل فرهنگی گفت: من در همین جلسه اجازه شفاهی تشکیل شورای حل اختلاف مسائل فرهنگی در استان زنجان را صادر می‌کنم و تاکید و اصرار دارم که نه فقط در حوزه مسائل فرهنگی بلکه در همه شئون از ظرفیت‌های مردمی برای صلح و سازش و حل اختلافات استفاده کنید.

 

به گزارش موج رسا; حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در جلسه شورای اداری استان زنجان اظهار کرد: باید با مردم صادق باشیم؛ چنانچه به هر دلیلی نمی‌توانیم کاری را انجام دهیم صادقانه با مردم در میان بگذاریم. اگر کاری را نمی‌توانیم انجام دهیم وعده قطعی به مردم ندهیم و چنانچه وعده دادیم و محقق نشد صادقانه به مردم بگوییم و بدانیم که مردم این مشی را بیشتر می‌پسندند.

رئیس دستگاه قضا گفت: اگر همه مسئولان دست در دست دهیم و به هم‌افزایی امکانات و استعدادها و نیروها مبادرت ورزیم و مساعی مشترک و همفکری داشته باشیم، قطعا با همین امکانات و قوانین فعلی می‌توان بسیاری از امور و مسائل را پیش برد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه با اشاره به پیشنهاد یکی از مسئولان استان زنجان برای دایر کردن شورای حل اختلاف در حوزه مسائل فرهنگی گفت: من در همین جلسه اجازه شفاهی تشکیل شورای حل اختلاف مسائل فرهنگی در استان زنجان را صادر می‌کنم و تاکید و اصرار دارم که نه فقط در حوزه مسائل فرهنگی بلکه در همه شئون از ظرفیت‌های مردمی برای صلح و سازش و حل اختلافات استفاده کنید.

رئیس عدلیه بیان داشت: اتخاذ تصمیم واحد و قاطع و رسیدن به اجماع و اتفاق نظر از سوی مسئولان استان پیرامون مشکلات و معضلات معتنابه استان امری بسیار حائز اهمیت است؛ امروز در این جلسه بحث ساخت و سازهای غیرمجاز و یا چاه‌های غیرمجاز اراضی کشاورزی از لسان برخی مسئولان استان زنجان مطرح شد، سوال من این است که ما از چه کسی پیش چه کسی گلایه می‌کنیم؟ مگر غیر از این است که همه مسئولان و تصمیم‌گیران استانی در همین جلسه حضور دارند؟ لذا ضرورت دارد پیرامون این قبیل مسائل و مشکلات به یک اجماع نظر برسید و یقین بدانید که من از پیشبرد نظر اجماعی و واحد شما در جلسات سران قوا حمایت می‌کنم.

رئیس قوه قضاییه گفت: فردی می‌گوید چرا با فلان گردن‌کلفت برخورد نمی‌شود؛ خب رئیس قوه قضاییه، استاندار، مسئولان اطلاعاتی و انتظامی در این جلسه حضور دارند، بیایید بگویید گردن‌کلفت کیست؟ جرمش چیست؟ می‌خواهید چه کار کنید؟ همینطور که نمی‌شود حرف زد؛ در جلساتی که مسئولان ذی‌ربط استانی اعم از مسئولان انتظامی و اطلاعاتی و قضایی حضور دارند بگویید به نظرمان این چند فرد به تعبیر خودتان گردن‌کلفت هستند؛ همینجا در این خصوص تصمیم گیری شود.

رئیس قوه قضاییه بیان داشت: در خصوص آن دسته از مسائل و مشکلات استان زنجان که مستقیما به قوه قضاییه مربوط می‌شود نیز من نهایت تلاش خود را به کار خواهم بست تا از همه ظرفیت‌های قانونی موجود در راستای خواست و نظر اجماعی شما استفاده کنم.

رئیس دستگاه قضا در پایان با اشاره به ضرورت الصاق پیوست‌های فرهنگی به تمامی امور بیان داشت: در کنار توجه به موضوعات فرهنگی، نباید از موضوعات اقتصادی نیز غافل شد و چنانچه در شرایط فعلی از مقوله مهمی نظیر حمایت از سرمایه‌گذاری صحیح و رونق تولید و اشتغال غفلت بورزیم بدون شک مشکلات موجود به آسانی مرتفع نخواهد شد.

پیش از سخنان رئیس قوه قضاییه، استاندار و جمعی از مسئولان استان زنجان ضمن بیان مسائل و مشکلات این استان در حوزه‌های تولیدی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات خود را بیان کردند.

برگزاری آیین آزادی دو تن از محکومان به قصاص در استان زنجان با حضور ووساطت رئیس قوه قضاییه

به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه، در جریان سفر امروز حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای به استان زنجان، آیین آزادی دو تن از محکومان به قصاص در حضور و با وساطت رئیس دستگاه قضا انجام شد.

در پرونده نخست، محکوم‌علیه به اتهام یک فقره قتل در زمستان سال ۹۷ به قصاص نفس محکوم شده بود و در پرونده دوم، محکوم‌علیه در سال ۹۶ مرتکب قتل شده و به موجب آن به قصاص محکوم شده بود.

با توجه به اهمیت صلح و سازش در آموزه‌های دینی و قرآنی و سیاست‌های عدلیه در راستای مختومه کردن پرونده‌ها از طریق مصالحه، دستگاه قضایی تمهیدات ایجاد صلح و سازش در این دو فقره پرونده قتل را ایجاد کرد و در نتیجه، امروز با وساطت رییس قوه قضاییه اولیاء دم هر دو پرونده از حق قصاص خود گذشت کردند و موجبات بازگشت به زندگی دو فرد را فراهم آوردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در جریان این مراسم، اظهار کرد: قصاص حق اولیاء دم است؛ البته تاکید دین مبین اسلام بر گذشت و بخشش است. خداوند پاداش بزرگی را هم در دنیا و هم در عقبی به فردی که از حق قصاص بگذرد عنایت می‌فرماید؛ باید توجه داشت که بسیاری از پاداش‌های باری‌تعالی به فرد گذشت‌کننده از حق قصاص، در این دنیا نامرئی است و برای مثال در قالب رفع بلیّات و مصائب، متجلی و متبلور می‌شود.

رئیس عدلیه تصریح کرد: غیر از الطاف خفیّه و آشکاری که پروردگار به فرد گذشت‌کننده از حق قصاص عنایت می‌فرماید، این امر واجد آثار وضعی در دنیا نیز می‌باشد. باید توجه داشت خیلی از اوقات انجام قصاص سبب کاشته شدن بذر کینه میان بستگان طرفین می‌شود یا انواع و اقسام گرفتاری‌ها را برای خویشاوندان فرد قصاص‌شده ایجاد می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای بیان داشت: بدون تردید خانواده‌ای که عزیز خود را به واسطه قتل از دست داده، هیچ‌گاه عزیز از دست رفته‌اش را فراموش نمی‎‌کند و درخواست قصاص قاتل نیز حق این خانواده است اما باید به آثار مثبت و فراوان گذشت و بخشش در دنیا و آخرت نیز توجه داشت و گرفتاری‌هایی که بر خانواده فرد قصاص‌شده تحمیل می‌شود را نیز مدنظر قرار داد.

در پایان سخنان رئیس قوه قضاییه در این آیین، هر دو خانواده اولیاء دم، با وساطت رییس قوه قضاییه از حق قصاص خود گذشت کرده و صورتجلسه مربوطه را به امضا رساندند.

شایان ذکر است یکی از محکومان به قصاصی که امروز با حضور و وساطت رئیس قوه قضاییه و اولیاء دم مقتول از قصاص رهایی یافت طی مصاحبه‌ای اظهار کرد: طی سه سال اخیر و پس از ارتکاب قتل و دستگیری و محاکمه، روزهای سختی بر من و خانواده‌ام گذشت اما امروز رییس دستگاه قضا با فراهم‌سازی تمهیدات صلح و سازش و در نتیجه بخشش و بزرگی اولیاء دم مقتول، زمینه رهایی من از حکم قصاص را فراهم آورد و از این طریق به من و خانواده‌ام کمک زیادی کرد.

این فرد در پایان تصریح کرد: اکنون نادم و پشیمان هستم و از خانواده مقتول طلب حلالیت می‌کنم و از آنها که باعث خوشحالی خانواده‌ام شدند نهایت سپاسگزاری را دارم.

لزوم حمایت از تولید کنددگان

به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در دیدار با تولیدکنندگان و صنعتگران استان زنجان اظهار کرد: شما متولیان اصناف و اتحادیه‌ها در استان زنجان برای حمایت و کمک به سه قشر از هم‌صنفان احیانا خطاکار، مجرم یا زمین‌خورده صنف خود، چه سازوکارهای حمایتی‌ای دارید؟ آیا شما وقتی یکی از هم‌صنفانتان مرتکب جرم می‌شود، او را تنها می‌گذارید یا اینکه در راستای تنبّه او و رجوع به مرجع قضایی ذی‌ربط برای رفع مشکل او اقدام می‌کنید؟ آیا تلاش می‌کنید این هم‌صنف شما به موجب مجازات قانونی که بر او اعمال می‌شود، متحمل زیان مضاعف نشود و بنگاه تولیدی یا اقتصادی‌اش تعطیل نگردد و آبروی خود و خانواده‎‌اش ریخته نشود؟

رئیس عدلیه اظهار داشت: وقتی فردی جرمی را مرتکب می‌شود باید به شیوه‌ای با این فرد مجرم برخورد شود که شخصیت، کار، آینده و خانواده‌ او از حیّز انتفاع خارج نشود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه با اشاره به موضوع بهره‌گیری از ظرفیت‌های قانونی برای اعمال مجازات جایگزین حبس با محوریت خدمات اجتماع‌محور و عام‌المنفعه که در جریان سفر سال گذشته به استان گلستان و دیدار با فعالان اقتصادی آن استان مطرح کرد، گفت: شما فعالان صنفی چه سازوکارهایی دارید که به دستگاه قضایی منتقل کنید تا وقتی یکی از هم‌صنفان شما که احیانا جرمی مرتکب شده و باید مجازات شود، به جای مجازاتی نظیر حبس، مبادرت به توسعه و آبادانی و ارائه خدمتی کند؟

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: ما این آمادگی را داریم تا فهرستی از فعالان اقتصادی استان زنجان که مشکل قضایی دارند را با رعایت ملاحظات ناظر بر آبروی فرد مزبور، به شما هم‌صنفانش ارائه دهیم تا شما هر کمک و مساعدتی که از دست‌تان برمی‌آید به این هم‌صنف خود برای جلوگیری از تعطیلی بنگاه اقتصادی‌اش ارائه کنید.

رئیس عدلیه خطاب به فعالان اقتصادی و تولیدی استان زنجان گفت: شما چه سازوکارهایی می‌توانید تعبیه کنید که اگر قوه قضاییه بخواهد ارفاقی را برای یک فعال حوزه تولید که به واسطه جرمش محکوم شده، اعمال کند، این تاسیسات ارفاقی موثر واقع شود؟

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای تصریح کرد: باید فردی که در کشور تولید بیشتر و ارزآوری مضاعفی دارد و ثروت افزون‌تری را برای کشور ایجاد می‌کند، بیشتر مورد حمایت قرار گیرد.

رئیس قوه قضاییه بیان داشت: ما در دستگاه قضایی مصمم بر حمایت جدی از سرمایه‌گذاری صحیح برای رونق تولید و اشتغال در کشور هستیم و این آمادگی را داریم که از نقطه‌نظرات و پیشنهادات شما فعالان اقتصادی و تولیدی بهره‌مند شویم.

رئیس عدلیه در پایان خطاب به فعالان اقتصادی و تولیدی استان زنجان گفت: هر مانعی در حوزه امورات شما فعالان تولیدی و اقتصادی که قابل رفع شدن است اما به هر دلیلی رفع نمی‌شود را به طرق مختلف از جمله مکاتبه و ارسال، به من منتقل کنید تا من در راستای رفع آنها اقدام کنم.

بالغ بر ۶۵ میلیارد تومان برای تجهیز مراکز و مراجع قضایی استان زنجان تخصیص داده شد

به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، در نشست خبری پایان سفر استانی به زنجان ، اظهار کرد : بالغ بر ۶۵ میلیارد تومان برای تجهیز مراکز و مراجع قضایی استان زنجان تخصیص داده شد که نخستین قسط از این مبلغ در دی ماه جاری پرداخت می‌شود.

رئیس قوه قضاییه بیان داشت : در جریان سفر هیئت عالی قضایی به استان زنجان، مدیران دستگاه قضایی در نقاط مختلف این استان بالغ بر ۱۰ ساعت با ۳۵۲ نفر از مراجعان به عدلیه ملاقات داشتند تا در راستای رفع مسائل و مشکلات آنها اقدامات مقتضی را ترتیب دهند.

رئیس دستگاه قضا تصریح کرد : مراکز پزشکی قانونی در برخی نقاط استان زنجان به لحاظ نیرو و تجهیزات با کمبودهایی مواجه‌اند که در جریان این سفر تصمیمات مقتضی برای رفع این کمبودها اتخاذ شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای خاطرنشان کرد : مردم استان زنجان ، مردمانی غیور و متدین هستند و امروز شاهد بودم که نمایندگان این مردم در اجتماع حسینه اعظم، پیشنهادات مفید و مطلوبی را در حوزه‌های مختلف برای قوه قضاییه ، دولت ، مجلس و سایر دستگاه‌ها ارائه کردند./ک

لینک کوتاه : http://www.nabzesahar.ir/?p=79916

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.