• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 17 - رمضان - 1445
  • برابر با : Tuesday - 26 March - 2024
2

پلنگ‌های مشاهده شده در فیله‌خاصه مادر و فرزند هستند

  • کد خبر : 79934
  • 26 آذر 1401 - 11:20
پلنگ‌های مشاهده شده در فیله‌خاصه مادر و فرزند هستند

رئیس نظارت بر امور حیات‌وحش اداره‌کل حفاظت محیط‌ زیست استان زنجان با اشاره به مشاهده دو قلاده پلنگ در منطقه فیله‌خاصه زنجان، گفت: براساس بررسی‌ها، پلنگ مادر به همراه توله حدود دو ساله خود در این محل حضور دارد. پرویز رستمی در گفت‌وگو با ایسنا، مشاهده پلنگ در منطقه را نشان از تنوع بالای زیستی […]

رئیس نظارت بر امور حیات‌وحش اداره‌کل حفاظت محیط‌ زیست استان زنجان با اشاره به مشاهده دو قلاده پلنگ در منطقه فیله‌خاصه زنجان، گفت: براساس بررسی‌ها، پلنگ مادر به همراه توله حدود دو ساله خود در این محل حضور دارد.

پرویز رستمی در گفت‌وگو با ایسنا، مشاهده پلنگ در منطقه را نشان از تنوع بالای زیستی در محل دانست و اظهار کرد: باید تلاش کنیم شرایط را برای زیست جانوران در مناطق حیات آنها فراهم کنیم؛ چرا که حال خوب محیط‌زیست باعث ارتقا کیفیت زندگی انسان‌ها نیز خواهد شد.

وی تصریح کرد: همچون سنوات گذشته سرشماری کل و بز در منطقه خرمنه سر با حضور ۲۸ نفر از نیروها انجام شد و خوشبختانه در این سرشماری نیز موفق شدیم ردپای پلنگ را رصد کنیم.

این مسئول در ادامه با اشاره به اینکه در منطقه حفاظت شده فیله خاصه در تاریخ ۲۴ آذر ماه از دو قلاده پلنگ فیلمبرداری کردیم این در حالی بود که مشخص شد یکی از پلنگ‌ها ماده و دیگری فرزند اوست و با توجه به اینکه توله پلنگ تا دو سال همراه مادر تردد می‌کند احتمال می‌دهیم این پلنگ جوان کمتر از دو سال سن داشته باشد ولی موفق به تشخیص جنسیت آن نشدیم.

این مسئول خاطرنشان کرد: براساس آمار سرشماری و همچنین مشاهده پلنگ می‌توانیم بگوییم حال حیات وحش منطقه فیله‌خاصه خوب است. در سرشماری منطقه خرمنه سر نیز ۸۱۴ راس کل و بز سرشماری شد که نسبت به سال گذشته ۱۱.۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد خوشبختانه این آمارها نشان دهنده وضعیت مناسب منطقه است با این حال باید اذعان کنیم این شرایط شکننده بوده و در صورت بی‌توجهی شاهد کاهش آمارها خواهیم بود.

رئیس نظارت بر امور حیات‌وحش اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان زنجان در بخش دیگری با تاکید بر اینکه تا زمانی که با حیوانات کاری نداشته و وارد قلمرو آن نشویم با انسان کاری ندارند، گفت: البته در گذشته شاهد اخباری مبنی بر تعرض جانوران وحشی همچون پلنگ به برخی مناطق بودیم که این امر هم دلایل خاص خود را دارد در شرایطی که بتوانیم با محیط‌زیست دوست باشیم، قطعا خطر کسی را تهدید نمی‌کند.

انتهای پیام

لینک کوتاه : http://www.nabzesahar.ir/?p=79934

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.