• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 8 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
4

بازخوردهای یک دیدار شیرین/ کام چه کسانی از«جشن فرشته‌ها» تلخ شد؟

  • کد خبر : 80332
  • 18 بهمن 1401 - 12:54
بازخوردهای یک دیدار شیرین/ کام چه کسانی از«جشن فرشته‌ها» تلخ شد؟
بازخوردهای یک دیدار شیرین/ کام چه کسانی از«جشن فرشته‌ها» تلخ شد؟
بازخوردهای یک دیدار شیرین/ کام چه کسانی از«جشن فرشته‌ها» تلخ شد؟

دیدار رهبر انقلاب با دختران در جشن تکلیف آنها مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت و کاربران فضای مجازی بازخورد گسترده‌ای به آن نشان دادند، اما لحظات کم سابقه این رویداد شیرین کام عده‌ای را تلخ کرد.

خبرگزاری مهر؛ گروه سیاست- زینب رجایی: ساعاتی پس از غروب جمعه (۱۴ بهمن ماه)، تصاویر صمیمی و رنگارنگی در رسانه‌های رسمی و غیررسمی از یک دیدار کم‌سابقه منتشر شد؛ کاربران فضای مجازی عکس‌ها و فیلم‌هایی از دیدار مقام معظم رهبری با صدها دختر ۹ ساله را دست به دست می‌چرخاندند؛ دیداری که به مناسبت جشن تکلیف آنها و در آستانه میلاد امیرالمومنین در حسینیه امام خمینی (ره) با رنگ و لعاب دخترانه برگزار شد.

از آنجا که ماه‌های اخیر در جریان اعتراضات و اغتشاشات کشور که با شعار محوری «زن، زندگی، آزادی» هدایت می‌شد، دیکتاتوری رسانه‌ای و نظام سلطه جهانی جایگاه زن در جامعه ایرانی اسلامی را مورد هدف قرار داده بود و هزینه بسیاری را صرف آن کرد تا از زن ایرانی چهره‌ای ساختگی به نمایش بگذارد و هویت او را دور از معنویت نشان دهد، برگزاری این دیدار حاکی از آن بود که حقیقت دیگری درباره زن ایرانی نیز وجود دارد، حقیقتی که در نسل جدید دهه نودی‌ها و دختران ۹ ساله نیز بروز و ظهور پیدا کرده و جلوه‌گر شده است.

حواشی این دیدار از تزئینات بی‌سابقه و دخترانه حسینیه امام خمینی (ره) گرفته تا استقبال مهمانان بیت از ورود رهبر انقلاب با دست و جیغ و هورا مورد توجه گسترده‌ای قرار گرفت.

رهبر انقلاب پیش از این نیز در جشن تکلیف جمعی از نوجوانان کنار آنها حضور داشتند؛ ایشان سال ۱۳۷۵ در استان آذربایجان‌غربی میزبان جمعی از دختران بودند. دیدار بعدی سال ۱۳۸۱ بود که گروهی از دختران و پسران به سن تکلیف رسیده به امامت ایشان نماز خواندند و آخرین‌بار ۶ سال پیش بود؛ آذرماه سال ۹۵ که دیداری مختص پسران در حسینیه امام (ره) برگزار شد.

این یعنی از آخرین سال حضور دختران ده سالی می‌گذشت؛ اما جمعی که جمعه مهمان بیت رهبری بودند، آن چنان خوشحالی کردند که گویی با آنکه ۹ سال دارند از همان ۱۰ سال پیش انتظار این روز را می‌کشیده‌اند.

به محض انتشار اولین تصاویر این دیدار، موج گسترده‌ای از واکنش‌های مثبت کاربران فضای مجازی آغاز شد و تعداد زیادی از آنها ضمن به اشتراک گذاشتن عکسی از این رویداد، به سبک و ادبیات خاص خود، با شعر، جمله یا روایتی به شرح آن پرداختند.

لطفاً برای «جشن فرشته‌ها» توئیت نزنید!

واکنش‌های مختلف و جالبی درباره این دیدار سطح فضای مجازی را پر کرد و طرح گل‌های چادر نماز دخترها بر صفحه تلفن‌های همراه نشست. یکی از کاربران فضای مجازی نوشت: «لطفا برای جشن فرشته‌ها و دیدار آنها با مقام معظم رهبری توئیت و ویراست نزنید! خودش یک دنیا رسانه است!»

بازخوردهای یک دیدار شیرین/ کام چه کسانی از«جشن فرشته‌ها» تلخ شد؟

فعالان در فضای مجازی این دیدار را از جنبه‌های مختلفی زیر ذره‌بین بردند. در توئیت دیگری در تحسین برگزاری این رویداد نوشته شده است: «کدام رهبر دینی یا اجتماعی در سراسر دنیا چنین ارتباط قلبی مؤثر و فضای دوستانه پرمحبتی با کم سن‌وسال‌ترین افراد آحاد جامعه دارد؟ اصلاً کدام رهبری چندین برنامه دیدار با کودکان داشته است؟»

بازخوردهای یک دیدار شیرین/ کام چه کسانی از«جشن فرشته‌ها» تلخ شد؟

برگزاری این دیدار در آستانه روز پدر و عکس‌هایی از حلقه دختران اطراف رهبر انقلاب، باعث شد بسیاری از واکنش‌ها به سمت و سویی برود که در وصف آن از عباراتی با مضمون و حال و هوای «پدرانه» استفاده کنند. یکی از کاربران فضای مجازی از دیدار مذکور تحت عنوان «جشن تکلیف دختران دانش‌آموز و پدر ایران و امت» یاد کرده است.

بازخوردهای یک دیدار شیرین/ کام چه کسانی از«جشن فرشته‌ها» تلخ شد؟

استقبال منحصر به فرد دختران ۹ ساله از رهبر انقلاب با دست و جیغ و هورا، وجه دیگری از دیدار اخیر بود که در فضای مجازی با ضریب بالایی منتشر شد و بازخورد گسترده‌ای داشت. یکی از کاربران فضای مجازی در این باره نوشته است: «فکر کنم اینها اولین گروهی هستند که در بیت رهبری بعد از دیدار با رهبر دست می‌زنند و هورا می‌کشند»

بازخوردهای یک دیدار شیرین/ کام چه کسانی از«جشن فرشته‌ها» تلخ شد؟

همچنین کاربر دیگری در بیان هنرمندانه با انتشار یک عکس از لحظه پرشور استقبال دختران دهه نودی از مقام معظم رهبری نوشته است: «توجه! این تصویر صدای بلند دارد؛ لطفاً با هندزفری گوش کنید!»

بازخوردهای یک دیدار شیرین/ کام چه کسانی از«جشن فرشته‌ها» تلخ شد؟

واکنش‌ها به این دیدار به کاربران فارسی زبان محدود نشد و بسیاری از کاربران غیر ایرانی نیز درباره آن اظهارنظر کردند. «سُعاد القیسی» فعال اجتماعی عراقی با انتشار مطلبی در حساب کاربری خود در توئیتر، در کنایه‌ای به تفاوت رویکرد دو حاکمیت جشنی از عربستان سعودی برای نسل آینده را در کنار تصویر دیدار معنوی دختران ۹ ساله ایرانی با مقام معظم رهبری قرار داد. چنین مواردی نشان از آن داشت که برگزاری «جشن شکوفه‌ها» اقدامی به موقع بوده که بازخوردهایی در سطح منطقه و بین‌الملل داشته است.

بازخوردهای یک دیدار شیرین/ کام چه کسانی از«جشن فرشته‌ها» تلخ شد؟

کام چه کسانی از جشن شیرین فرشته‌ها تلخ شد؟

علیرغم آنکه سطح بازخوردها حاکی از آن بود که «جشن شکوفه‌ها» در زمان مناسب و با برنامه‌ریزی خوبی برگزار شده، عده محدودی ناراحتی خود از این موفقیت را بروز دادند و در پی عیب‌جویی برآمدند.

«راحله امینیان» مجری صدا و سیما و فعال رسانه‌ای با اشاره به اینکه برخی افراد از این رویداد مثبت ناخشنود شده‌اند، در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «جشن تکلیفی که دل خیلی‌ها را شاد ولی بعضی‌ها را هم سخت ناراحت کرد. و خب! تا باد چنین بادا!»

بعد از آنکه واکنش‌های مثبت به این رویداد، یکی پس از دیگری نشان داد اذهان عمومی از برگزاری آن رضایتمند و خرسند شده‌اند؛ رسانه‌های نظام سلطه و برخی فعالان وابسته به آنها تلاش کردند به انحاء مختلف، موفقیت و آثار مثبت دیدار مقام معظم رهبری را زیر سوال ببرند. در این راستا شبکه سعودی «ایران اینترنشنال» از دیدار با دختران دهه نودی به عنوان «استفاده تبلیغاتی جمهوری اسلامی از کودکان در میانه خیزش انقلابی» یاد کرد.

بازخوردهای یک دیدار شیرین/ کام چه کسانی از«جشن فرشته‌ها» تلخ شد؟

اما شاید بهترین پاسخ به سیاست این رسانه ضد ایرانی را یکی از کاربران توئیتری داده باشد که در واکنش به تلاش آنها نوشت: «از عجایب این روزگار این است که تیم شبکه‌هایی که شبانه‌روز بچه‌ها را به ساخت کوکتل مولوتوف و شعارهای توهین‌آمیز تشویق می‌کردند، قیچی برمی‌داشتند و به بچه می‌گفتند بگو زن، زندگی، آزادی و موهایت را ببُر! ناگهان نگران دیدار پر از شور و شعف دختربچه‌های با رهبر شده‌اند.»

بازخوردهای یک دیدار شیرین/ کام چه کسانی از«جشن فرشته‌ها» تلخ شد؟

شبکه ضدایرانی بی بی سی فارسی هم که در ماه‌های اخیر نقش گسترده‌ای در ایجاد شکاف اجتماعی ایفا کرده بود، در تلاشی مذبوحانه و قیاسی نادرست و به دور از واقعیت نوشت: «آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، با توجه به نارضایتی‌های ارتش و خروج گسترده پرسنل ارتش، به جای دیدار با همافران نیروی هوایی ارتش، به دیداری تشریفاتی با دختران نابالغ بسنده کرد.»

بی‌بی‌سی فارسی مدعی شد: «هر ساله در چنین روزی (نوزدهم بهمن) فرماندهان، پرسنل و خلبانان نیروی ارتش به دیدار آیت‌الله خامنه‌ای می‌رفتند.»

بازخوردهای یک دیدار شیرین/ کام چه کسانی از«جشن فرشته‌ها» تلخ شد؟

بی‌بی‌سی فارسی در حالی دختران ۹ ساله را نابالغ خطاب می‌کند که این شبکه و سایر رسانه‌های همسوی آن، در ماه‌های اخیر برای تشدید فضای روانی علیه جمهوری اسلامی دست به انتشار فیلم و تصویر کودکان درباره موضوعات سیاسی زده بودند. فارغ از آنکه در جریان دیدار رهبر انقلاب با دختران و حتی در ساعات انتظار برای آغاز مراسم، خبری از مسائل سیاسی نبود، محوریت این رویداد صرفا بر مبنای تشویق کودکان برای آینده‌ای روشن، موفق و معنوی قرار داشت.

علاوه بر این شبکه فارسی‌زبانی که کشور انگلیس پشتیبان و حامی آن است، در ادعای خود مرتکب یک خطا و گاف خبری شد. بی‌بی‌سی در حالی برگزاری «جشن فرشته‌ها» و «دیدار رهبر انقلاب با فرماندهان ارتش» را با هم مقایسه کرد که اولی مربوط به ۱۴ بهمن بود اما دومی، هر ساله «۱۹ بهمن ماه» برگزار می‌شود. این موضوع از چشم کاربران فضای مجازی پنهان نماند و توسط تعداد زیادی از آنها به عنوان سند دیگری از بی‌آبرویی این شبکه مورد بازنشر قرار گرفت.

بازخوردهای یک دیدار شیرین/ کام چه کسانی از«جشن فرشته‌ها» تلخ شد؟

یک تصویر استراتژیک!

بعد از آنکه شمار زیادی از حساب‌های رسمی و غیررسمی در پلتفرم‌های مختلف مجازی به برگزاری «جشن شکوفه‌ها» واکنش نشان دادند نوبت به رسانه‌های رسمی رسید تا بعد از تعطیلات روز پدر ابعاد این رویداد را مورد بررسی قرار دهند. صبح یکشنبه (۱۷ بهمن ماه) جراید و روزنامه‌های متعددی تیتر اول و عکس جلدشان را به این دیدار اختصاص دادند و روی صفحه اول خود، تزئینات حسینیه امام، چادر نماز دختران و حلقه صمیمانه آنان اطراف رهبر انقلاب را به نمایش گذاشتند.

روزنامه «همشهری» در تیتر اول خود نوشت: «حلقه فرشته‌ها به دور پدر». همشهری در این گزارش علاوه بر آنکه بیانات مقام معظم رهبری در این دیدار را آورده بود، به واکنش برخی کاربران توئیتر اشاره کرد.

بازخوردهای یک دیدار شیرین/ کام چه کسانی از«جشن فرشته‌ها» تلخ شد؟

بر اساس این گزارش برخی کاربران به ابعاد دیگری دیدار رهبری توجه نشان دادند و از وجه احساس آن عبور کردند. «محمد پدارم» فعال رسانه در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «این یک تصویر استراتژیک است؛ آن را به تصویری رمانتیک تقلیل ندهیم!»

گروه دیگری از کاربران نیز این دیدار را نشانی از نگاه ویژه دین اسلام و جمهوری اسلامی به جایگاه زن دانستند و چنین رویدادی را از جهت تبیین این نگاه، ارزشمند برشمردند. «زینب آزادی» فعال رسانه در این باره در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «اینجا ایران است، آری ایران اسلامی که رهبرش هم روز جشن تکلیف زنان آینده‌اش را عید می‌نامد. کدام دین و آئین به این زیبایی مقام زن را با آزادی گره می‌زند جز اسلام و جز در جمهوری اسلامی؟»

فارغ از آنکه رسانه‌های رسمی، ابعاد مختلفی از دیدار رهبر انقلاب با دختران به سن تکلیف رسیده را زیر ذره‌بین بردند و از جوانب مختلف استراتژیکی و اجتماعی به آن پرداختند، واکنش‌های گسترده به دیدار رهبر انقلاب تا عموم مردم آغاز شد و تا سطح مسئولان ادامه پیدا کرد. «وحید یامین پور» معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان نیز با انتشار مطلبی در توئیتر گفت: «شیاطین آخرین تلاش خود را برای همه‌گیری بیماری فحشاء به کار بسته‌اند اما آنچه آینده تاریخ را رقم خواهد زد، کفر به طاغوت و بازگشت انسان به فطرت الهی است. کفر به طاغوت مقدمه ایمان بالله است. ایران سرزمین پرورش فطرت بشر است.»

طعم خوش ماندگار

روزنامه «فرهیختگان» درباره دیدار رهبری تیتر زد: «جشن سرمایه اجتماعی». فرهیختگان در این گزارش به این سوال پاسخ داد که بازنمایی جلسه شورانگیز رهبر انقلاب چگونه می‌تواند از برخی کلیشه‌ها افسون‌زدایی کند؟

بازخوردهای یک دیدار شیرین/ کام چه کسانی از«جشن فرشته‌ها» تلخ شد؟

در این گزارش با اشاره به شور و شعفی که این رویداد به ارمغان آورده، آمده است: «دختربچه‌های ۹ ساله، تازه به سن تکلیف رسیده، تازه مکلف به انجام تکالیف دین، چادرهای رنگی به سر کرده و خوشحال و سرزنده در دیدار رهبری در حسینیه امام خمینی (ره) چنان تصویری را رقم زدند که بعد از گذشت چندین ساعت از پایان جلسه، هنوز که هنوز است می‌توان برای تک به تک قاب‌های منتشرشده‌اش، به اندازه تمام احوال خوش گم‌شده چند ماه اخیر، خوشحال بود.»

فرهیختگان در این مطلب درباره ضرورت پذیرش تکثر در جامعه و گسترش اقدامات شادی‌آفرین نوشته است: «جامعه و حاکمیت هر دو نیاز به کلیشه‌زدایی دارند. به دیدن رنگ‌ها، به پذیرش این تکثر و به باور این تفاوت‌ها. جامعه نیاز به یک شادی و حاکمیت نیاز به یک همراهی و شوق، شبیه به آن تصویر مراسم دو روز پیش دارد.»

گزارش این روزنامه در پایان، اثر دیدار رهبری با دختران ۹ ساله را جلوه خوبی از بازنمایی تکثر و طراوت می‌داند: «دیدار بعد و بعدتر، چه خواهد بود و چه خواهد شد، قابل پیش‌بینی نیست، اما توجه به رنگ‌ها، آن طراوت و تکثر (در این دیدار) چیزی بود که طعم خوشش تا مدت‌ها باقی خواهد ماند، اگر بگذارند».

حسینیه امام جای عجیبی است!

روزنامه «رسالت» نیز در تیتر اول خود نوشت: «یک بیت پر از غزل» و در تشبیهی زیبا، دختران به سن تکلیف رسیده را به غزل‌هایی تشبیه کرد که در «بیت» رهبری گرد هم آمده بودند.

بازخوردهای یک دیدار شیرین/ کام چه کسانی از«جشن فرشته‌ها» تلخ شد؟

رسالت در گزارش خود از این منظر به رویداد اخیر می‌پردازد که هر یک از دیدارهای رهبری در نوبت‌های متفاوت با اقشار مختلف راهبردهای خاصی را مشخص می‌کند و این بار در دیدار با دختران دهه نودی نقش پدرانه ایشان را به تصویر کشیده شده است.

در این گزارش آمده است: «حسینیه امام خمینی جای عجیبی است. در یک نوبت فعالان عرصه تولید دانش‌بنیان و نخبگان اقتصاد در آن می‌نشینند و آقا، راهبرد اقتصادی کشور را تا ۱۰ سال آینده ترسیم می‌کند؛ باری دیگر پر می‌شود از نوگلانی که فضای حسینیه را بهاری می‌کنند. در شب ولادت مولای عدل و رأفت، امیر مؤمنان و موحدان و در آستانه روز پدر، هیچ اتفاقی همچون دیدار آقا با دختران تازه به سن تکلیف رسیده نمی‌توانست پدرانگی ایشان را روشن سازد.»

گزارش این روزنامه در پایان به وجه جالبی از دیدار اخیر پرداخته که کمتر مورد توجه قرار گرفته بود و نوشته است: «در هر مناسبتی، این مهمانان آقا هستند که با آن مناسبت مرتبطند. مثلاً روز کارگر، کارگران با ایشان دیدار می‌کنند و روز معلم، معلمان. این بار میزبان بود که با مناسبت، یعنی روز پدر همخوانی داشت».

بگویید آقا برود بالا صحبت کند!

روزنامه «صبح نو» نیز در صفحه اول خود قابی پدرانه از دیدار رهبری را برای تصویر این گزارش انتخاب کرد و تیتر زد: «یک قاب پدرانه»

صبح نو در گزارشی که دیدار رهبری منتشر کرد، با اشاره به اینکه دشمنان از شهریور ماه تلاش کردند با بازنمایی مغرضانه مسئله زن در جامعه، آشوب‌آفرینی کنند و این موضوع را به اقدامی ضدامنیتی تبدیل سازند، نوشت: «رهبر انقلاب با محوریت قراردادن زنان و موضوعات فرهنگی در دیدارهای اخیرشان، هجمه دشمنان را بی‌معنا و بی‌مبنا کردند».

در این گزارش از این منظر به دیدارهای اخیر توجه شده که رهبر انقلاب با ورود مستقیم به صحنه و کنش‌گری حول مسئله زنان، در تلاش برای روزآمدسازی اذهان نیروهای وفادار به انقلاب اسلامی هستند. این روزنامه همچنین در حاشیه‌نگاری از این رویداد نوشته است: «میان بیانات رهبر انقلاب، صدای اعتراض یکی دو نفر از میان صف‌های نماز بلند شد؛ به مسئول انتظامات حسینیه با جدیت تاکید می‌کردند که بگویید آقا برود بالا صحبت کند! ما نمی‌توانیم ببینیم‌شان! دختران شوق دیدن رهبر و هیچ‌کدام از عواطف‌شان را هیچ‌جوره پنهان نمی‌کردند.»

در پایان گزارش این روزنامه تاکید شده که جای این قبیل رویدادها خالی بوده و برگزاری آنها حتماً راهی برای حال خوب همگانی است: «طعم شیرین برگزاری «جشن شکوفه‌ها» طوری به مذاق همه خوش آمده است و بدون اما و اگر آن را تحسین می‌کنند که به نظر می‌رسد در روزهای اخیر جایش حسابی خالی بوده و حالا چه خوب که راهی برای حال خوب پیدا شده است.»

شکوفه از زمین به آسمان می‌بارد

روزنامه «جوان» نیز در گزارشی که از دیدار رهبری منتشر کرد، با انتخاب جمله‌ای از بیانات رهبر انقلاب تیتر زد: «با خدا دوست باشید»

بازخوردهای یک دیدار شیرین/ کام چه کسانی از«جشن فرشته‌ها» تلخ شد؟

جوان در این گزارش لحظات به یاد ماندنی رویداد اخیر را توصیف کرده و نوشته است: «از کف حسینیه امام خمینی، شکوفه‌ها به آسمان می‌پرند. انگار زمین و آسمان جا عوض کرده‌اند؛ این بار از زمین به آسمان می‌بارد!»

در گزارش این روزنامه درباره لحظه پرشور ورد رهبر انقلاب به حسینیه امام آمده است: «صدای جیغ و داد و دست زدن پر از ذوق دخترها حسینیه را، تهران را، ایران را و انگار همه آسمان را پر می‌کند. دخترند دیگر! با همین شور دخترانه، تصاویری را می‌سازند که در قاب‌های پیش از این منشتر شده از حسینیه امام خمینی نمونه نداشته است.»

نگاهی کلی به رویداد صورت گرفته نشان می‌دهد تصویری که از دیدار رهبر انقلاب با دختران ۹ ساله در جشن تکلیف آنها خلق شد، به قدری مثبت و اثرگذار بود که تا حد قابل توجهی تلاش‌های رسانه‌های غرب‌نشین و ضدایرانی را خنثی کرد؛ رسانه‌هایی که ماه‌ها است با صرف و هزینه همه امکانات و تجهیزات خود تلاش می‌کنند جامعه ایران و زن ایرانی را دین‌زده جلوه دهند و با نمایش چهره‌ای ساختگی، هویت اسلامی و معنوی او را خدشه‌دار کنند.

لینک کوتاه : http://www.nabzesahar.ir/?p=80332

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.