• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
8

چرا سوم شعبان روز پاسدار نامیده شده است؟

  • کد خبر : 80450
  • 03 اسفند 1401 - 12:27
چرا سوم شعبان روز پاسدار نامیده شده است؟

امام (قدس سره) در دوم اردیبهشت سال ۱۳۵۸ طی فرمانی به شورای انقلاب رسماً تأسیس این نهاد مقدس را اعلام کردند و شورای انقلاب با تأسیس شورای فرماندهی سپاه گام اساسی را در جهت سازماندهی این نهاد برداشت. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بصیرت در نخستین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ بنا به […]

امام (قدس سره) در دوم اردیبهشت سال ۱۳۵۸ طی فرمانی به شورای انقلاب رسماً تأسیس این نهاد مقدس را اعلام کردند و شورای انقلاب با تأسیس شورای فرماندهی سپاه گام اساسی را در جهت سازماندهی این نهاد برداشت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بصیرت در نخستین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ بنا به فرمان حضرت امام خمینی (قدس السره) به جوانان غیور و انقلابی ایران اسلامی، عده ای از دلسوختگان راستین و پیروان صدیق ولایت فقیه گرد هم جمع آمدند، و نهاد مقدس سپاه را پی ریزی کردند.

پاسدار در لغت به معنی نگهبان و مراقب است و پاسداران، کسانی هستند که در حساس ترین لحظات تاریخ، از میان مردمان برمی خیزند و همچون دژی استوار، مردانه در راه رسیدن به حق و حقیقت و حفظ آن گام برمی دارند. تشابه عملکرد و هم خوانی اهداف پاسداران با سیره عملی امام حسین علیه السلام، موجب شد تا روز تولد مبارکش به عنوان «روز پاسدار» تعیین شود.

شاید در آن روزهای نخست که هدف سپاه را پاسداری از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن مطرح می کردند، تصور نمی رفت که چه مسؤولیت سنگین و رسالت خطیری به عهده ی این تشکیلات تازه تأسیس خواهد بود؛ اما از آنجا که محرک حضور در این نهاد، خدمت بی شائبه به انقلاب اسلامی و اطاعت محض و عاشقانه از مقام والی ولایت فقیه بود سپاه به عنوان بازوی توانمند ولایت فقیه، خویشتن را برای هر نوع مأموریت محوله آماده کرده بودند.

امام (قدس سره) در دوم اردیبهشت سال ۱۳۵۸ طی فرمانی به شورای انقلاب رسماً تأسیس این نهاد مقدس را اعلام کردند و شورای انقلاب با تأسیس شورای فرماندهی سپاه گام اساسی را در جهت سازماندهی این نهاد برداشت.

اگر چه سپاه هویتی نظامی دارد ولی، نظامی گری در واقع یک بعد از ابعاد هویت مقدس این نهاد مکتبی و مردمی است.
سپاه نهادی در جهت پیاده کردن اهداف و آرمان های والای انقلاب اسلامی است و نامگذاری سال روز ولادت سالار شهیدان به نام روز پاسدار از این جهت است که سپاه آرمانی بزرگ و مقدس دارد که حفاظت و نگهبانی از نظام و حکومتی است که بر اساس اسلام ناب محمدی – صلی الله علیه و آله- برپا شده است و داعیه ی تحقق نسبی آن را در جهان امروزی دارد و دامنه ی این آرمان تا زمان حکومت عدل جهانی امام مهدی «عج» نیز گسترده است و بدین لحاظ دارای آرمان های مکتبی، انسانی و جهان شمول است که باید همیشه حرکت خود را بدان سوی جهت دهد.
از طرف دیگر ایثار و فداکاری برای حفظ نظام اسلامی و دستاوردها و اصول آن، آرمانی است که سپاه با درس آموزی از حماسه ی حسینی، آن را خط مشی اصلی خود قرار داده است. از این نگاه، سپاه، حسینی و عاشورایی است و همواره آماده است برای حفظ نظام و حکومت اسلام ناب محمدی – صلی الله علیه وآله- فداکاری کند و با تمام هستی خود در نگهبانی از آن، بکوشد.
سپاه همچون حضرت اباالفضل العباس – علیه السلام- که مطیع محض رهبر و امام خویش بود و به منزله ی بازوی امام حسین علیه السلام محسوب می شد، بازوی مقام عظمای ولایت می باشد. تحقق این هویت مکتبی و آرمان الهی، بدون ارتباط با مقام ولایت، امری ناشدنی است.
سپاه با این پشتوانه ی عظیم الهی و مکتبی، به اضافه ی نیروی انسانی مخلص، فداکار، آگاه، معتقد و متعهد به مبانی اسلامی، مکتب و ولایت با بهره گیری از سال ها تجربه، تخصص و بینش فنی، امروز به صورت مجموعه ای چون «بنیان مرصوص» است که انقلاب و نظام اسلامی را مانند دژی نفوذ ناپذیر در بر گرفته و از هر خطر و توطئه ای مصونیت می بخشد.

و اکنون سپاه با سه بعد بسیار قوی معنوی، نظامی و علمی، تحقق بخش امر خدای تعالی در قرآن است که فرموده:
وَ أَعِدُّوا لَهُمْ ما اسْتَطعْتُمْ مِنْ قوّهٍ و مِنْ رُباطِ الْخَیْلِ تُرْهَبونَ به عَدُوَّ اللهِ وَ عَدُوَّکُمْ…»

چرا سوم شعبان روز پاسدار نامیده شده است؟
«هر چه می توانید برای مقابله با دشمن آماده کنید و تجهیز شوید تا بدین وسیله دشمنان خدا و دشمنان خود را بترسانید و …»
سپاه با چنین بنیه ی معنوی و مادی، چشم اندازی بس روشن پیش رو دارد که عبارت از حفظ نظام مقدس و کشور و نیز تلاش و زمینه سازی برای حکومت بزرگ و منجی بشریت حضرت بقیه الله ارواحنا فداه می باشد.
درواقع سوم شعبان سالروز ولادت سومین اخترتابناک آسمان امامت و ولایت، سرور وسالار,شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و نامگذاری این روز به نام روز پاسدار ,دارای مفهوم بلند و عمیقی است که اندیشه ژرف و تابناکی را در تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به دنبال دارد.

چرا سوم شعبان روز پاسدار نامیده شده است؟

گرچه رسماً سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دوم اردیبهشت سال ۵۸ شروع به کار نمود اما این نهاد ارزشمند و نهادینه شده انقلاب از همان اوایل پیروزی انقلاب اسلامی در سال۵۷ با حضور جمعی از بهترین جوانان این مرز و بوم به منظور دفاع از انقلاب نوبنیاد اسلامی  شکل گرفته بود.

 محسن رضایی فرمانده وقت سپاه درباره انتخاب روز پاسدار می نویسد:

“سال اول تشکیل سپاه، مفصل بحث شد که چه روزی را به عنوان روز پاسدار انتخاب کنیم. پس از شنیدن نظرات مختلف، روز ولادت حضرت ابا عبدالله امام حسین (ع) را انتخاب کردیم. دلیل این انتخاب آن بود که پاسداران حاضر بودند برای دفاع از مردم واسلام تا پای جان فداکاری کنند. این روحیه را در طول تاریخ و دریاران امام حسین (ع) دیده بودیم. از زمان تأسیس سپاه تا امروز با فداکاری و جانبازی پاسداران انقلاب، ده‌ها خطر بزرگ ازسر مردم، ایران ونظام اسلامی رفع شده است. این روز را به همه پاسداران ایران اسلامی تبریک می‌گویم. ”

چرا سوم شعبان روز پاسدار نامیده شده است؟

نقطه اتصال ولادت بزرگ پاسداراسلام با نامگذاری آن تحت عنوان روز پاسدار در مشی معنوی جهاد است. آن چیزی که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را از همه ارتش های  جهان متمایز می کند زره پولادین عشق به خدا ومعنویت تک تک کارکنان آن است .همان چیزی که قیام امام حسین علیه السلام را برای همیشه تاریخ ماندگار وجاودان نمود.

چقدر زیباست که روز ولادت امام حسین علیه السلام روز پاسدار باشد . نمی شود پاسدار بود وحسینی نبود. واژه پاسدار بودن بی حسین علیه السلام هیچ معنی ومفهومی پیدا نمی کند. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دهه چهارم انقلاب به حق، یکی از معیارهای اصلی شناخت حق از باطل است. امروز نه تنها ملت ایران بلکه ملت های تحت ستم در دنیا، سپاه پاسداران را شاخص  شناختن حق از با طل می دانند زیرا بر این باو ررسیده اند که امام حسین هرگز در مقابل ظلم وگمراهی وضلالت آرام ننشست و با یزید بیعت ننمود وتا ابد به عنوان پرچم حق باقی ماند.سپاه پاسداران نیز در جهان امروز چون ذوالفقاری در دست مولا  و امام خویش هر کجا نیاز باشد بر ظلم وستم می تازد و در مقابل آن خواهد ایستاد.
در تاریخ حیات پر از فضیلت و افتخار سپاه پاسداران,عده زیادی توانستند  به فیض عظیم شهادت نایل آیند و حیات و ممات خویش را به امام حسین علیه السلام هدیه کنند. این ها نزد خداوند خود «عند ربهم یرزقون» اند و تعداد بی شماری نیز منتظر وصول به این جمع اند و به این امید زنده اند و زندگی می کنند.

چرا سوم شعبان روز پاسدار نامیده شده است؟

چرا سوم شعبان روز پاسدار نامیده شده است؟

لینک کوتاه : http://www.nabzesahar.ir/?p=80450

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.