• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
11

شاهزاده سعودی تسلیحات شیمیایی را در اختیار تروریست‌ها گذاشت

  • کد خبر : 1982
  • 10 شهریور 1392 - 8:05
شاهزاده سعودی تسلیحات شیمیایی را در اختیار تروریست‌ها گذاشت

یک رسانه معتبر آمریکایی رسما خبر داد که عربستان سعودی در سناریوی سلاح شیمیایی در سوریه نقش داشته است و رئیس دستگاه اطلاعات عربستان سعودی عامل حمله شیمیایی اخیر در منطقه غوطه دمشق بوده است. به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا ،گروه‌های شورشی القاعده که وابسته به شاهزاده بندر، رئیس سازمان اطلاعات عربستان سعودی هستند، تسلیحات […]

یک رسانه معتبر آمریکایی رسما خبر داد که عربستان سعودی در سناریوی سلاح شیمیایی در سوریه نقش داشته است و رئیس دستگاه اطلاعات عربستان سعودی عامل حمله شیمیایی اخیر در منطقه غوطه دمشق بوده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا ،گروه‌های شورشی القاعده که وابسته به شاهزاده بندر، رئیس سازمان اطلاعات عربستان سعودی هستند، تسلیحات شیمیایی را به واسطه این فرد تهیه کرده و کار جابه‌جایی و استفاده از آن را به عده‌ای شورشی بدون تجربه واگذار کرده‌اند که این بی‌تجربگی باعث انفجار و انتشار این گازها و کشته شدن افراد شده است.

پایگاه خبری مینتپرس با انجام مصاحبه‌های متعدد با اهالی غوطه در اطراف دمشق به این نتیجه می‌رسد که این شورشیان، و نه نیروهای اسد، بوده‌اند که تسلیحات شیمیایی را از عربستان سعودی دریافت کرده و به کار برده‌اند.

بندربن سلطان عامل حمله شیمیایی در سوریه

همچنین یک رسانه معتبر آمریکایی رسما خبر داد که عربستان سعودی در سناریوی سلاح شیمیایی در سوریه نقش داشته است و رئیس دستگاه اطلاعات عربستان سعودی عامل حمله شیمیایی اخیر در منطقه غوطه دمشق بوده است.

 “دیل گاولاک” خبرنگار آسوشیتدپرس اعلام کرد که استفاده از تسلیحات شیمیایی در منطقه غوطه در حومه دمشق که گروه های غربی ادعا می کنند توسط نظام سوریه انجام شده است، توسط افراد مسلح در سوریه به کار گرفته شده است.
وی با بیان این مطلب افزود: عربستان سعودی افراد مسلح در سوریه را به سلاح های شیمیایی مجهز کرده است و این سلاح ها توسط بندر بن سلطان رئیس دستگاه اطلاعات عربستان سعودی در اختیار گروه های مسلح قرار گرفته ا و در واقع این گروه ها عامل اجرایی حمله به غوطه دمشق بوده اند.
این خبرنگار در ادامه گزارش خود گفت: افراد مسلح با نحوه استفاده از سلاح های شیمیایی آشنا نبودند و ناآشنایی این شورشیان باعث وقوع حادثه در غوطه شده است. به نظر می رسد قرار بود این سلاح ها در اختیار القاعده شاخه ای از جبهه النصره قرار گیرد.
دیل گاولاک همچنین در مصاحبه ای اعلام کرده است وقتی بندر بن سلطان تسلیحات شیمیایی را به سوریه ارسال می کند باید آنها را در اختیار کسانی قرار دهد که طرز استفاده از آن را بدانند.

 

با آماده شدن ارتش آمریکا برای مداخله در سوریه به دنبال حمله شیمیایی هفته پیشین، آمریکا و متحدین وی در حال آماده شدن برای حمله به کشوری هستند که مجرم نیست.

مصاحبه با مردم دمشق و غوطه، از حواشی پایتخت سوریه، بسیار جالب توجه است. این منطقه جایی است که پزشکان بدون مرز اعلان کرده‌اند که هفته گذشته در اثر چیزی که به اعتقاد ایشان گاز عصبی بوده ۳۵۵ نفر کشته شدند.

آمریکا، انگلیس و فرانسه به علاوه اتحادیه عرب حکومت رئیس جمهور بشار اسد را به انجام حملات شیمیایی متهم کرده‌اند که به ادعای ایشان مردم غیر نظامی مورد هدف قرار گرفته‌اند. کشتی‌های جنگی آمریکا در دریای مدیترانه مستقر شده‌اند تا حملات تنبیهی را علیه سوریه به خاطر استفاده از تسلیحات شیمیایی انجام دهند. آمریکا و دیگران به هیچ وجه تمایلی به بررسی شواهدی که خلاف این امر را ثابت می‌کند ندارند،‌ چه آنکه جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه گذشته اعلان کرد که مجرم بودن اسد «قضاوتی است که همه دنیا آن را پذیرفته است.»

با این حال مصاحبه‌های بسیار با چندین نفر از پزشکان، اهالی غوطه، مبارزان شورشی و خانواده‌های ایشان، تصویر دیگری به دست می‌دهد. بسیاری بر این باورند که عده مشخصی از شورشیان تسلیحات شیمیایی را از طریق بندر بن سلطان، رئیس سازمان اطلاعات عربستان سعودی تحصیل کرده و مسئول انجام حملات شیمیایی هستند.
ابو عبدالمعین، پدر یکی از شورشیانی که علیه اسد مبارزه می‌کند گفت: «پسر من دو هفته پیش نزد من آمد و نظر مرا در مورد تسلیحاتی که حمل می‌کرد، جویا شد.»

عبدالمعین گفت که پسرش و ۱۲ نفر از شورشیان در داخل تونلی کشته شدند که برای ذخیره تسلیحاتی استفاده می‌شد که توسط ابوعایشه، شبهه نظامی سعودی تهیه شده بود و یک گروهان مبارز را هدایت می‌کرد. پدر این تسلیحات را شبیه به «یک تیوب» توصیف کرد در حالی که برخی آن را شبیه «کپسول‌های بزرگ گاز» توصیف می‌کردند.

مردم شهر غوطه گفتند که شورشیان از مساجد و خانه‌ها برای خوابیدن و استراحت استفاده می‌کردند در حالی که تسلیحاتشان را در تونل انبار می‌کردند.

عبدالمعین گفت که پسرش و دیگران در جریان یک حمله شیمیایی کشته شدند. در همان روز، گروه شبهه نظامی جبهه النصره، که به القاعده متصل است، اعلان کرد که به منظور تلافی حملات مشابهی را علیه غیرنظامیان لاذقیه که در سواحل شرقی سوریه و در محدوده تحت کنترل اسد قرار دارند انجام خواهد داد.

یک مبارز زن در گفتگوی خود چنین شکایت کرد که «ایشان به ما نگفتند که این تسلیحات چه هستند و چگونه باید از آنها استفاده کنیم. ما نمی‌دانستیم که آنها تسلیحات شیمیایی هستند. هرگز تصور نمی‌کردیم که تسلیحات شیمیایی باشند.»

او هشدار داد که «هنگامی که بندر، شاهزاده سعودی، چنین تسلیحاتی را به افراد ما داد، باید آنها را به کسانی می‌داد که بدانند چگونه آنها را جابه‌جا و استفاده کنند.» او نیز همانند دیگر سوری‌ها نمی‌خواست که نامش فاش شود.

یکی از شورشیان شناخته شده در غوطه با این ادعا موافق بود. او گفت که «شبهه نظامیان جبهه النصره با دیگر شورشیان همکاری نمی‌کنند، به جز در مبارزات میدانی. آنها اطلاعات محرمانه را با کسی به اشتراک نمی‌گذارند. آنها فقط از چند شورشی معمولی برای حمل و نقل و استفاده از این تسلیحات استفاده کردند.»

او ادامه داد که «ما به شدت در مورد این تسلیحات کنجکاو بودیم. متأسفانه برخی از مبارزان در انتقال و استفاده از این تسلیحات بی دقتی کردند و باعث انفجار آنها شدند.»

پزشکانی که قربانیان حملات شیمیایی را درمان کردند به مصابه کنندگان هشدار دادند که در مورد این سؤال که چه کسی واقعاً مسئول این حمله مرگبار بود بسیار مراقب باشند.

گروه پزشکان بدون مرز اضافه کردند که بهیارهایی که ۳۶۰۰ مصدوم را یاری می‌کردند نیز نشانه‌های مشابهی را گزارش کردند، از جمله وجود کف در دهان، تنگی نفس، تشنج و ضعف بینایی. این گروه به طور مستقل نمی‌تواند این اطلاعات را تأیید کند.

در مصاحبه با بسیاری از شورشی‌ها معلوم شد که دستمزد ایشان از جانب حکومت سعودی در عربستان تأمین می‌شود.

جئوفری اینگرسول، در گزارشی که به تازگی در نشریه بیزنس اینسایدر منتشر کرده است بر نقش شاهزاده سعودی بندر در جنگ داخلی دو سال و نیمه سوریه تأکید می‌کند. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که بند با استفاده از روابط نزدیکی که با واشنگتن دارد، در کانون فشارها برای ورود آمریکا به جنگی علیه اسد قرار دارد.

اینگرسول به مقاله‌ای اشاره می‌کند که در نشریه دیلی تلگراف انگلیس در مورد گفتگو‌های محرمان روسیه ـ عربستان منتشر شد و مدعی شده بود که بندر به ولادمیر پوتین پیشنهاد کرده است که در عوض سرنگون ساختن اسد، نفت ارزان قیمت به ایشان می‌فروشد.

اینگرسول می‌نویسد که «شاهزاده بندر قول داد که در صورت سرنگونی اسد، پایگاه دریایی روسیه در سوریه هیچ آسیبی نخواهد دید، و هشدار داد که در صورت عدم توافق، ممکن است تروریست‌های چچنی بازی‌های المپیک زمستانه در سوشی را هدف قرار دهند.»

گفته می‌شود که بندر به روس‌ها گفته است که «من به شما تضمین می‌دهم که المپیک زمستانه سال بعد بدون هیچ مشکلی برگزار شود. گروه‌های چچنی که امنیت این بازی‌ها را تهدید کرده‌اند توسط ما کنترل می‌شوند.»

اینگرسول می‌نویسد: «در کنار مقامات سعودی، به نظر می‌رسد که آمریکایی‌ها به رئیس سازمان اطلاعات سعودی چراغ سبز نشان داده‌اند که این گفتگو را با روس‌ها داشته باشد و این به هیچ وجه جای تعجب ندارد.»

او می‌افزاید: «بندر در آمریکا تحصیل کرده است هم دوره آموزش آکادمیک و هم آموزش‌های نظامی را در این کشور گذرانده و به عنوان سفیر بسیار با نفوذ سعودی‌ها در آمریکا خدمت کرده است و در مجموع سی‌آی‌ای عاشق این چهره سعودی است.»

بر اساس گزارش‌های روزنامه انگلیسی ایندیپندنت، این آژانس اطلاعات تحت رهبری شاهزاده بندر بود که برای اولین بار در ماه فوریه اتهامات مربوط به استفاده از گاز سارین را توسط حکومت سوریه مطرح کرد تا توجه متحدین غربی را جلب کند.

وال استریت ژورنال به تازگی گزارش کرده است که سی‌آی‌ای دریافته است که عربستان سعودی برای سرنگون کردن اسد کاملاً «جدی» است چرا که فردی به نام شاهزاده بندر هدایت این جریان را عهده‌دار شده است.

در این گزارش آمده است که «ایشان بر این باورند که شاهزاده بندر، یکی از دیپلمات‌های کهنه‌کار در عرصه توطئه چینی و وابسته به واشنگتن و جهان عرب، می‌تواند اقدامی را عملی کند که سی‌آی‌ای نمی‌تواند: ارسال هواپیما‌هایی پر از پول و تسلیحات.»

وال استریت ژورنال گزارش کرد که بندر یکی از اهداف عالی سیاست خارجه عربستان سعودی را پیش می‌برد که همان شکست دادن اسد و حامیان ایرانی و حزب‌اللهی او است.

برای تأمین این هدف، بند با واشنگتن وارد همکاری شده تا برنامه تجهیز و آموزش شورشیان را در خارج از یک پایگاه نظامی در اردن تأمین کنند.

این روزنامه گزارش می‌دهد که او با «اردنی‌هایی که چندان در مورد این پایگاه خوشنود نیستند» ملاقات کرده است:

ملاقات او در عمان با پادشاه عبدالله گاهی اوقات در یک نشست تا هشت ساعت ادامه پیدا می‌کرد. فردی که از این نشست‌ها خبر داشت می‌گوید که «پادشاه گاهی اوقات به مزاح می‌گفت «آه، باز هم بندر آمده است؟ باید دو روز کاری کامل را برای او خالی کنیم.»

وابستگی مالی اردن به عربستان سعودی، اهرم بسیار قدرتمندی را در اختیار سعودی‌ها قرار می‌دهد. یک مرکز عملیاتی در اردن کار خود را در تابستان سال ۲۰۱۲ آغاز کرد که یک باند فرود و انباری برای تسلیحات را در خود جای می‌دهد. به گزارش وال استریت ژورنال مهمات تفنگ ای‌کی۴۷ ساخت عربستان به این پایگاه تحویل داده شده است.

هرچند که عربستان سعودی به طور رسمی اعلان کرده است که از شورشیان میانه‌رو بهره می‌برد، این روزنامه گزارش می‌کند که «پول و تسلیحات به دست افراطی‌ها می‌رسد تا از این طریق از نفوذ اسلام‌گراهای تحت حمایت قطر جلوگیری شود.»

اما شورشیانی که مصاحبه کردند گفتند که مبارزان القاعده در سوریه از شاهزاده بندر با عنوان «الحبیب» یاد می‌کنند.

پیتر اوبورن، در یادداشت سه‌شنبه گذشته خود برای روزنامه دیلی تلگراف به واشنگتن هشدار می‌دهد که نباید در تنبیه کردن حکومت اسد با استفاده از حملات «محدود» عجله کند؛ حملاتی که به زعم ایشان نه برای سرنگون کردن رهبر سوریه بلکه برای از بین بردن ظرفیت استفاده مجدد از تسلیحات شیمیایی انجام می‌شود:

این ماجرا را در نظر بگیرید: سود این کار تنها به شورشیان می‌رسد، که پیش از این جنگ را باخته‌اند و اکنون انگلیس و آمریکا را در جانب خود وارد جنگ می‌کنند. در حالی که تقریباً شکی نیست که از تسلیحات شیمیایی استفاده شده است، اما شک و تردید بسیاری در مورد اینکه چه کسی آنها را به کار گرفته است، وجود دارد.

بسیار مهم است که به خاطر داشته باشیم پیش از این هم یک بار دیگر اسد متهم به استفاده از گاز شیمیایی علیه غیر نظامیان شده بود. اما در آن مورد، کارلا دی پونته، فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه، به این نتیجه رسید که شورشیان و نه اسد، مسئول چنان حمله‌ای بوده‌اند.»

انتهای پیام/ن

لینک کوتاه : http://www.nabzesahar.ir/?p=1982

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.