• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 8 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
3

از تحقیق درباره سانتریفیوژها دست‌ نمی‌کشیم/ مشاهده نتایج تعلیق تحریم‌ها در تجارت ایران هنوز زود است

  • کد خبر : 10776
  • 13 بهمن 1392 - 10:21
از تحقیق درباره سانتریفیوژها دست‌ نمی‌کشیم/ مشاهده نتایج تعلیق تحریم‌ها در تجارت ایران هنوز زود است

ظریف وزیر خارجه کشورمان گفت: ایران آمادگی ندارد به موجب یک توافق نهایی برای پرداختن به نگرانی‌های بین‌المللی درباره فعالیت هسته‌ای خود تحقیقات را درباره سانتریفوژها کنار بگذارد. محمد جواد ظریف که در مونیخ بسر می‌برد، روز شنبه گفتگویی با خبرگزاری رویترز و یک شبکه تلویزیونی به نام شبکه رسانه‌های بین‌الملل انجام داد. وقتی از […]

ظریف وزیر خارجه کشورمان گفت: ایران آمادگی ندارد به موجب یک توافق نهایی برای پرداختن به نگرانی‌های بین‌المللی درباره فعالیت هسته‌ای خود تحقیقات را درباره سانتریفوژها کنار بگذارد. محمد جواد ظریف که در مونیخ بسر می‌برد، روز شنبه گفتگویی با خبرگزاری رویترز و یک شبکه تلویزیونی به نام شبکه رسانه‌های بین‌الملل انجام داد.

وقتی از ظریف پرسیده شد آیا ایران آماده دست‌کشیدن از تحقیق درباره سانتریفوژها به عنوان بخشی از توافق نهایی هست یا خیر، ظریف گفت: “خیر. ما قرار است درباره وجوه مختلف برنامه هسته‌ای مذاکره کنیم و فکر نمی‌کنم فناوری و علم ربطی به اشاعه هسته‌ای داشته باشد.”
ظریف در پاسخ به سوالی درباره انتظارش از کفتگوهای ۱۸ فوریه و این‌که دستیابی به توافق نهایی چه مقدار طول می‌کشد گفت: “برای دستیابی به توافق نهایی هنوز اول راه است. این گفتگوها نخستین گام از یک توافق نهایی است و انتظار دارم این گفتگوها مدتی طول بکشد.”
وی در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ افزود: “البته از نظر ما دستیابی به توافق نهایی چندان دشوار نیست به شرط این‌که همه طرف‌ها حسن نیت و اراده داشته باشند و برای سنجیدن گزینه‌های مختلف برای نیل به هدف مشترک اطمینان از این‌که برنامه هسته‌ای ایران کاملا صلح‌آمیز است تلاش کنند.”
وی که به زبان انگلیسی سخن می‌گفت افزود: “ما آماده‌ایم زیرا معتقدیم صلح‌آمیز بودن به نفع ماست و هیچ قصد دیگری هم نداریم. لذا، این مذاکرات نباید از نظر تئوری چندان دشوار باشد. ممکن است دستیابی به جزییات این مساله اندکی دشوار باشد. لذا باید ببینیم چه می‌شود.”
ایران در ماه نوامبر به توافقی اولیه و مهم با شش قدرت جهانی رسید.
ایران قرار است گفتگو با آمریکا، چین، روسیه، انگلیس، فرانسه و آلمان را روز ۱۸ فوریه در وین بر سر حل‌ و فصل قطعی خصومت ده‌ساله درباره برنامه هسته‌ای خود آغاز کند.
آمریکا و اتحادیه اروپا در بیستم ژانویه بعد از آن‌که دیده‌بان هسته‌‌ای سازمان ملل تایید کرد ایران به سهم خود در توافق ۲۴ نوامبر عمل کرده است بخشی از تحریم‌های تجاری و سایر محدودیت‌ها را علیه این کشور تولیدکننده نفت در اوپک تعلیق کردند.
با اعلام‌این مسایل راه برای برگزاری مذاکره به مدت شش ماه برای حصول توافق قطعی باز شد.
ایران باید بتواند ۴.۲ میلیارد دلار از درآمد نفتی مسدودشده در حساب‌های خارجی خود را در طول مدت شش ماهه توافق موقت به دست آورد و معامله در زمینه محصولات پتروشیمی و طلا و سایر فلزات گرانبها را از سر بگیرد.
ظریف گفت شش قدرت جهانی با تعلیق برخی تحریم‌ها به سهم خود در این معامله عمل کردند اما هنوز زود است بتوان نتایج این تعلیق را در تجارت ایران مشاهده کرد.
وی گفت: “تاثیر روانی این مساله موجود است اما هنوز تاثیر عملی آن در پتروشیمی و سایر تجارت‌ها رخ نداده است.”
یک مقام ارشد آمریکایی روز ۱۲ ژانویه گفت ایران نخستین قسط ۵۵۰میلیون دلاری از اموال مسدودشده در خارج را روز اول فوریه یا همین حدود دریافت خواهد کرد.
ظریف گفت معتقد است ایران این قسط را دریافت کرده است اما مطمئن نیست.
ظریف گفت گفتگوهای سوریه اگر ایران هم در آن شرکت داشت “لزوما” پیشرفتی بیش از وضعیت کنونی نداشت.
وی گفت: “وضعیت بسیار دشواری است . انتظار ندارم حضور یا عدم حضور ایران تفاوتی در دور نخست ایجاد می‌کرد.”
وی افزود: “فرایند دشواری است. هیچ کس نباید مشکلات پیش رو را کوچک بشمارد. اما من معتقد نیستم مذاکره بر مبنای توهم قدرت مخالفان در ژنو که اصلا هیچ جایگاهی در سوریه ندارند و حتی در بخش‌هایی که در کنترل گروه‌های مسلح در سوریه است محبوبیتی ندارند بتواند به دستیابی به راه‌حلی صلح‌آمیز برای این نبرد بسیار فاجعه‌آمیز کمکی بکند.”
انتهای پیام/منبع:باشگاه خبرنگاران
لینک کوتاه : http://www.nabzesahar.ir/?p=10776

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.