• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 10 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
4

اعتیاد بزرگ‌ترین دروازه ورود به ایدز است

  • کد خبر : 23256
  • 10 آذر 1393 - 9:33
اعتیاد بزرگ‌ترین دروازه ورود به ایدز است

رییس شبکه بهداشت شهرستان خرم‌دره، گفت: در حال حاضر اعتیاد بزرگ‌ترین دروازه ورود به ایدز است.   به گزارش نبض سحر، “جلیل کریم‌خانی” در جلسه‌ای که به مناسبت هفته ایدز برگزار شد، اظهار کرد: ایدز یا سندرم نقص ایمنی اکتسابی نوعی بیماری است که در دستگاه ایمنی و توسط ویروس نقص ایمنی ایجاد می‌شود، زیرا […]

رییس شبکه بهداشت شهرستان خرم‌دره، گفت: در حال حاضر اعتیاد بزرگ‌ترین دروازه ورود به ایدز است.

 

به گزارش نبض سحر، “جلیل کریم‌خانی” در جلسه‌ای که به مناسبت هفته ایدز برگزار شد، اظهار کرد: ایدز یا سندرم نقص ایمنی اکتسابی نوعی بیماری است که در دستگاه ایمنی و توسط ویروس نقص ایمنی ایجاد می‌شود، زیرا این ویروس به سیستم ایمنی بدن حمله می‌کند و بدن را در معرض ابتلا به عفونت‌های خطرناک و سرطان‌ها قرار می‌دهد. معمولاً میکروب‌های شایع در بدن افرادی که سیستم ایمنی سالمی دارند، هیچ بیماری جدی را ایجاد نمی‌کند، اما همین میکروب‌ها در افراد مبتلا به ایدز می‌تواند موجب بیماری‌های کشنده شود.

 

وی با تاکید بر اینکه ایدز خطری است که آحاد مختلف جامعه را تهدید می‌کند و هیچ‌کس از خطر ایدز در برهه کنونی در امان نیست، عنوان کرد: آگاهی‌بخشی به آحاد مختلف جامعه نقش تاثیرگذاری در مبارزه با این بیماری مهلک دارد.

 

این مسوول در ادامه با اشاره به اینکه طبق آمار در سال ۲۰۱۳ در کل دنیا ۳۵ میلیون نفر مبتلا به ایدز شده‌اند، یادآور شد: در همین سال ۲۵۰ هزار نفر به علت بیماری ایدز جان خود را ازدست داده‌اند و ۲۵۰ هزار نفر نیز به تازگی به این بیماری مبتلا شده‌اند که هشداری جدی برای جهانیان است.

 

کریم‌خانی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۳ درصد مبتلایان به ایدز در کشورمان از دارو استفاده می‌کنند، عنوان کرد: مبارزه با بیماری ایدز بسیج همگانی را می‌طلبد و همه ما باید سعی کنیم در صورتی که فرد مبتلا به ایدز را می‌شناسیم او را برای گرفتن دارو و تحت نظر پزشک بودن ترغیب کنیم.

 

وی در ادامه با اشاره به اینکه یکی از تاکیدات فعلی دولت اجرای طرح تحول سلامت در کشور است، تصریح کرد: با اجرای این طرح گام‌های خوبی در حوزه بهداشت و سلامت برداشته شده است و در شهرستان نیز بالطبع کل کشور قدم‌های مثبتی از جمله ساخت سه درمانگاه در شهر برداشته شده تا زیرساخت‌ها برای ارایه خدمات مطلوب به شهروندان در طی سال مهیا شود.

 

این مسوول با بیان اینکه با رعایت بهداشت فردی و اجتماعی می‌توان به مقابله با این بیماری پرداخت، یادآور شد: از مهم‌ترین راه‌های انتقال این بیماری می‌توان به ارتباط جنسی با فرد آلوده خون و فرآورده‌های آن تزریق مشترک و مادرآلوده به جنین اشاره کرد.

 

وی با بیان اینکه از ایدز می‌توان به عنوان بیماری عصر صنعت نیز یاد کرد، افزود: همه افراد مبتلا شده به این بیماری در جامعه حق حیات دارند و باید از حقوق اجتماعی برخوردار باشند، ولی متاسفانه اکثر افراد جامعه وقتی دریافتند فردی مبتلا به ایدز است از او فاصله می‌گیرند که این امر آن‌ها را افسرده می‌کند، این در حالی است که ایدز از طریق دست دادن و روبوسی و حتی عطسه و سرفه نیز منتقل نمی‌شود.

 

در ادامه این جلسه، بخشدار مرکزی شهرستان خرم‌دره نیز با تبریک هفته بسیج، یادآور شد: در حال حاضر می‌توان گفت که تک‌تک آحاد جامعه یا به عبارتی جهان تشیع که در راه مبارزه با استکبار جهانی و ظلم و ستم تلاش می‌کنند بسیجی بوده و دارای تفکرات بسیجی هستند.

 

“عباس قاسمی” با بیان اینکه اقدامات انجام شده در راستای مبارزه با ایدز باید در هفته مبارزه با این بیماری نمود بیشتری داشته باشد، عنوان کرد: ۸ تا ۱۵ آذر هفته مبارزه با ایدز نام‌گذاری شده است که هدف از این نام‌گذاری ارایه راه‌کارهای لازم برای پیشگیری از ایدز و راه‌های مبارزه با آن است.

 

وی با بیان اینکه بیماری ایدز نقض اکتسابی سیستم ایمنی بدن انسان است، تصریح کرد: فرد مبتلا به علت نقص سیستم ایمنی بدن و از دست دادن کارایی گلبول‌های سفید بدن او در مقابل بیماری‌ها آسیب‌پذیر شده و در نتیجه فرد ممکن است با یک بیماری ساده دچار عفونت شدید شود.

 

فرمانده سپاه ناحیه خرم‌دره نیز با تاکید بر اینکه آگاهی‌بخشی به جوانان در زمینه رفتارهای پرخطر نقش مهمی در پیشگیری از این بیماری دارد، عنوان کرد: در راستای آگاهی‌بخشی از این بیماری همواره آموزش‌های لازم به بسیجیان در پایگاه‌های شهرستان ارایه می‌شود.

 

سرهنگ “علی صادقی” با بیان اینکه باید قبل از سفر به خارج از کشور نیز به افراد آموزش‌های لازم داده شود، تصریح کرد: این بیماری خانمان سوز بوده و همان‌طور که بارها نیز گفته شده است درمان قطعی و حتی واکسن نیز ندارد.

 

این مسوول خاطرنشان کرد: متاسفانه افراد مبتلا به ایدز در آخرین روزهای زندگی خود لحظات تلخی را تجربه می‌کنند که با پرهیز از رفتارهای پرخطر قبل از ابتلا می‌شد از به وجود آمدن این لحظات جلوگیری کرد.
انتهای پیام/ ایسنا

لینک کوتاه : http://www.nabzesahar.ir/?p=23256

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.