• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
4

طیب‌نیا:سود بانکی باید کاهش یابد ولی نه دستوری

  • کد خبر : 30065
  • 13 فروردین 1394 - 20:28
طیب‌نیا:سود بانکی باید کاهش یابد ولی نه دستوری

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: نرخ سود بانکی باید کاهش یابد اما ضروری است با راهکارهای اقتصادی ساماندهی شود. به گزارش نبض سحر به نقل از  فرهنگ نیوز – شادا، علی طیب‌نیا با بیان اینکه با تعیین دستوری نرخ سود مخالف است، افزود: تعیین دستوری نرخ سود مخالف عقل، منطق اقتصادی و شرع است […]

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: نرخ سود بانکی باید کاهش یابد اما ضروری است با راهکارهای اقتصادی ساماندهی شود.

به گزارش نبض سحر به نقل از  فرهنگ نیوز – شادا، علی طیب‌نیا با بیان اینکه با تعیین دستوری نرخ سود مخالف است، افزود: تعیین دستوری نرخ سود مخالف عقل، منطق اقتصادی و شرع است و البته در حال حاضر نرخ سود اسمی با نرخ تورم همخوانی ندارد.

طیب‌نیا گفت: در هیچ زمانی نرخ سود از نرخ تورم ۱۰ تا ۱۵ واحد درصد بالاتر نبوده است اما منطقی نیست که به‌روش دستوری عمل شود و باید با راهکارهای اقتصادی این نرخ را کاهش دهیم.

وی افزود: اگر نرخ سود بانکی بالاست به این علت است که در سایر بازارهای مالی وضع انقباضی حاکم است و برای منابع قابل وام‌دهی اضافه تقاضا داریم و باید عرضه منابع قابل وام‌دهی را افزایش دهیم.

طیب‌نیا گفت: افزایش سرمایه بانک‌ها، پرداخت بدهی دولت به بانک‌ها، فروش اموال و دارایی‌های مازاد بانک‌ها و وصول مطالبات معوق می‌تواند به ساماندهی این موضوع کمک کند.

وزیر اقتصاد در ادامه انضباط مالی دولت را علت اصلی کاهش نرخ تورم دانست و گفت: با توجه به وابستگی بودجه دولت به نفت و نقش آن در ایجاد تورم و همچنین اشراف به پدیده‌های اقتصادی تحت تأثیر شرایط ویژه هر جامعه و ساختارهای اجتماعی، اقتصادی و حقوقی توانستیم روند رشد نرخ تورم را کنترل کنیم که نهادها و شخصیت‌های اقتصادی بین‌المللی آن را معجزه می‌دانند.

طیب‌نیا درباره گلایه برخی کسبه به عملکرد سازمان امور مالیاتی گفت: اینکه گلایه دارند ملاک بد عمل کردن سازمان مالیاتی نیست و مواردی داشته‌ایم که امسال مالیاتشان تا چند برابر افزایش پیدا کرده است اما اعتراض نکرده‌اند چون می‌دانند اگر اعتراض کنند مجبور به ارایه مدارک و دفاتر می‌شوند و در آن صورت مالیات آنها باز هم افزایش خواهد یافت.

وزیر اقتصاد درباره مخالفت برخی فروشگاه‌ها با نصب صندوق‌های مکانیزه فروش هم گفت: این صندوق‌ها دخل و خرج آنها را شفاف می‌کند و ناگزیر به پرداخت مالیاتی بیش از آنچه امروز به آنها تکلیف می‌شود، خواهند شد و معتقدیم با نصب این صندوق‌ها دست‌کم مالیات خرده‌فروشی‌ها ۲۵ درصد افزایش می‌یابد.

لینک کوتاه : https://nabzesahar.ir/?p=30065

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.