• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 16 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
8

تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی؛ شاخص‌های سرمایه‌ گذاری در بخش مسکن و صنعت، منفی شد

  • کد خبر : 30621
  • 19 فروردین 1394 - 9:52
تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی؛ شاخص‌های سرمایه‌ گذاری در بخش مسکن و صنعت، منفی شد

بر اساس تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی، شاخص‌های مربوط به سرمایه‌گذاری‌های جدید در دو بخش صنعت و مسکن کشور طی فصل پاییز سال ۱۳۹۳ روند نزولی به خود گرفته‌اند. در حالی که مسئولان دولتی یکی از عوامل اصلی تحقق رشد مثبت ۳ تا ۴ درصدی سال گذشته را رونق بخش صنعت اعلام کرده‌اند؛ اما آمارهای جدید […]

بر اساس تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی، شاخص‌های مربوط به سرمایه‌گذاری‌های جدید در دو بخش صنعت و مسکن کشور طی فصل پاییز سال ۱۳۹۳ روند نزولی به خود گرفته‌اند.

در حالی که مسئولان دولتی یکی از عوامل اصلی تحقق رشد مثبت ۳ تا ۴ درصدی سال گذشته را رونق بخش صنعت اعلام کرده‌اند؛ اما آمارهای جدید نشان می‌دهد بخش صنعت همچنان در رکود به سر می‌برد و فعالان اقتصادی چشم‌انداز مثبتی برای سرمایه‌گذاری در این بخش ندارند.

بانک مرکزی: شاخص‌های سرمایه‌گذاری در بخش‌های مسکن و صنعت، منفی شدمطابق آمارهای جدید بانک مرکزی، دو شاخص اصلی سرمایه‌گذاری در بخش صنعت یعنی جواز تاسیس واحدهای صنعتی و پروانه بهره‌برداری از واحدهای صنعتی، در سه‌ماهه سوم سال گذشته منفی شده‌اند.

بر این اساس، تعداد جوازهای جدید صادره برای تاسیس واحدهای صنعتی در سه‌ماهه سوم سال ۱۳۹۳ نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۲ بیش از ۱۲ درصد و ارزش سرمایه‌گذاری جوازهای صنعتی بیش از ۴۳ درصد کاهش یافته است.

همچنین تعداد پروانه‌های بهره‌برداری از واحدهای صنعتی در مدت مذکور ۲ درصد و ارزش آنها ۸ درصد نسبت به سال ۱۳۹۲ افت کرده است.

این آمار نشان می‌دهد در فصل پاییز سال گذشته ۴۳۶۸ مجوز جدید برای تاسیس واحدهای صنعتی و ۷۴۷ پروانه بهره‌بردای از واحدهای صنعتی صادر شده است که در هر دو مورد نسبت به سال ۱۳۹۲ خبری از رشد و رونق نیست.

بانک مرکزی: شاخص‌های سرمایه‌گذاری در بخش‌های مسکن و صنعت، منفی شد* سقوط تولید مسکن

در بخش مسکن نیز آمارهای بانک مرکزی نگران‌کننده است، چرا که در سه‌ماهه سوم سال گذشته تعداد پروانه‌های ساختمانی صادرشده در مناطق شهری کل کشور با افت ۳۷ درصدی و در سطح تهران با نزول ۵۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۲ مواجه شده است.

برآورد سطح زیربنای طبقات ساختمان‌ها بر اساس پروانه‌های صادرشده هم چشم‌اندازی کاملا منفی ارائه می‌دهد. مطابق محاسبات بانک مرکزی، در پاییز سال گذشته زیربنای ساختمان‌های جدید بر اساس پروانه‌های صادرشده در سطح تهران ۶۵ درصد نسبت به سال ۱۳۹۲ کاهش یافته است. این افت در کل مناطق شهری کشور ۵۱ درصد بوده است.

تحلیل ساده آمار مذکور این است که تعداد و متراژ تولید مسکن در کشور به شدت کاهش پیدا کرده است که دلیل آن تداوم رکود اقتصادی در کشور است. این در حالی است که مسئولان دولتی بارها اعلام کرده‌اند که اقتصاد کشور از ابتدای سال گذشته از رکود خارج شده است.

مشرق
لینک کوتاه : https://nabzesahar.ir/?p=30621

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.