• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
6

کاهش ۵۰ میلیارد دلاری ارزش بازار سرمایه در دولت یازدهم/ برداشته شدن همه تحریم ها بعید است/ دولتی ها به انتظارات مردم از مذاکرات دامن زده اند

  • کد خبر : 31626
  • 01 اردیبهشت 1394 - 9:41
کاهش ۵۰ میلیارد دلاری ارزش بازار سرمایه در دولت یازدهم/ برداشته شدن همه تحریم ها بعید است/ دولتی ها به انتظارات مردم از مذاکرات دامن زده اند

با توجه به اینکه شرایط آینده اقتصاد کشور به مذاکرات هسته ای و تواق نهایی تیرماه گره خورده است، حتما نظر اساتید و کارشناسان حوزه اقتصادی را در این زمینه مهم وراهگشا خواهد بود. دکتر مستخدمین حسینی از اساتید برجسته ای هستند که با سوابق اجرایی متعدد در حوزه اقتصاد کشور فعال بوده اند. حیدر مستخدمین […]

با توجه به اینکه شرایط آینده اقتصاد کشور به مذاکرات هسته ای و تواق نهایی تیرماه گره خورده است، حتما نظر اساتید و کارشناسان حوزه اقتصادی را در این زمینه مهم وراهگشا خواهد بود. دکتر مستخدمین حسینی از اساتید برجسته ای هستند که با سوابق اجرایی متعدد در حوزه اقتصاد کشور فعال بوده اند.

حیدر مستخدمین حسینی معاون اسبق حقوقی و امور مجلس بانک مرکزی  در خصوص تاثیر مذاکرات بر  وضعیت آتی اقتصاد کشور گفت: بر این باورم قبل از این توافق که اسم آن را توافق مطبوعاتی گذاشتند بارها بنده و دیگران توصیه کرده بودیم نباید انتظارات را در مردم افزایش داد. واقعیت و آنچه هست را باید بیان کرد تا انتظارات مردم هم در همان سطح ایجاد شود.اما با این وجود  شرایط به گونه ای دیگر رقم خورد و امروز سطح و حد انتظارات از نتایج توافقات  بیش از حد بالا رفته است به نحوی که  مردم احساس می کنند در صورت توافق و تقبل شرایط، همه مشکلات اقتصادی حل خواهد شد.

 معاون اسبق حقوقی و امور مجلس وزارت امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد:  البته مردم حق دارند که  نتایج و مثمرثمر بودن این توافقات و مذاکرات را  در بهبود اوضاع اقتصاد و معیشت و امور جاری خود ارزیابی کنند چون وظیفه اصلی دولتها و حکومت ها و هدف از تمام امورات آنها باید افزایش رفاه مردم باشد.

کاهش ۵۰ میلیارد دلاری ارزش بازار سرمایه در دولت یازدهم

وی در ادامه اظهار کرد: البته به نظر بنده دولتمردان دولت یازدهم خودشان در دامن زدن این انتظارات نقش اساسی داشتند به این دلیل که دولت یازدهم از زمانی که روی کار آمده است هیچ گاه برنامه ای را در حوزه های مختلف چون فرهنگی و اجتماهی و مخصوصا اقتصادی به مردم ارائه نکرده است به طوری که جهت گیری ها کاملا نامفهوم است. به عنوان نمونه بازار سرمایه که به میزان  ارزش ۱۵۰میلیارددلار  تحویل دولت یازدهم شده و در حال حاضر ارزش این بازار  به زیر ۱۰۰ میلیارد دلار رسیده است. یعنی بیش از ۵۰ میلیارد دلار از سرمایه های مردم فقط در یک بازار از بین رفته است..البته  در بازارهای دیگر هم چنین نتیجه هایی را می توان مشاهده کرد. بنابراین با این اوصاف روشن است در این مدت هدف دولت و تمرکز وی فقط بر روی مذاکرات بود که مذاکرات به نتیجه ای برسد که با این روش همه مشکلات را بتواند حل کند.

مدیر عامل اسبق و عضو هیئت مدیره شرکت‌های سازمان صنایع ملی ایران  در ادامه گفت: به نظر من این رویکرد کاملا اشتباه بود. چرا که بر اساس واقعیت ها به خوبی روشن است که فقط این توافق نمی تواند ما را به نتیجه برساند بلکه تنها می تواند سرنخی باشد که تحرک را در اقتصاد کشور ایجاد کند.

مدیرکل دفتر امور بازرگانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی سابق تأکید کرد: اینکه تخمین بزنیم با مذاکرات قیمت دلار پایین می آید و … همه مشکلات اقتصاد کشور حل می شود اشتباه است.چرا که مشکلات اقتصاد ما زیرساختی و نهادی است. و اگرفکر کینم این مشکلات با یک توافق نهایی حل می شود اشتباه است.همان طور که در زمان جنگ احساس کردیم با پذیرش قطعنامه۵۹۸ همه مشکلات حل خواهد شد، اقتصاد رونق می گیرد و مشکلات مردم در بعد اقتصادی حل خواهد شد. ولی بعد از آن هیچ کدام از این اتفاقات رقم نخورد.

مستخدمین حسینی در ادامه گفت: در حال حاضر هم در چنین موقعیتی هستیم. بله. درست است. توافق و مذاکرات باید انجام شود اما اینکه همه مسائل کشور را به آن گره بزنیم اصلاً قابل قبول نیست.

وی گفت: نکته مهم دیگر این است که انجام این مذاکرات با این شرط و پیش فرض قابل قبول خواهد بود که تحریم ها یکجا و یک شبه برداشته شود که بنده همه اینها را بعید می دانم. چون حتما طرف مقابل هم از انجام این مذاکرات اهدافی را دنبال می کنند که مسلماً برداشته شدن همه تحریم های ایران با اهداف آنها در تضاد خواهد بود. به همین دلیل وقوع این اتفاق بعید به نظر می رسد.

مدرس دانشگاه شهید بهشتی گفت: با این شرایط  و البته تحلیل ها و نظرات کارشناسی بسیاری که وجود دارد این تحلیل تقویت می شود که معضل تحریم ها به این زودی ها از اقتصاد کشور برداشته نخواهد شد پس در چنین شرایطی دولتمردان باید هشیار باشند که بر اساس شرایط موجود برنامه ریزی کنند و برنامه های اقتصادی خود را با فرض وجود تحریم ها ترسیم کند تا مردم و فعالین اقتصادی بدانند که دولت در درجه اول به اقتصاد ملی تکیه دارد. اگر این شرایط برای مردم تبیین و تشریح شود حتما انتظارات مردم نیز تعدیل خواهد شد و البته مردم و دولت همچون گذشته به راحتی می توانند از سد مشکلات عبور کنند.

نویسنده کتاب «استقلال بانک مرکزی» گفت: مطمئناً اگر مردم بدانند تحریم ها مشکل اصلی اقتصاد کشور نیست دیگر انتظار نخواهند داشت همه مشکلات اقتصادی با مذاکرات حل شود.مشکل اشتغال و گرانی حل شود. بلکه متوجه خواهند شد که نباید به برداشته شدن تحریم ها به عنوان کلید و رمز موفقیت و پیروزی نگاه کنند چرا که اگر تحریم ها هم برداشته شود اتفاقی که می افتد آن است که ورد دلار به کشور بیشتر می شود، ظرفیت خام فروشی نفت افزایش می یابد و امثالهم.که اینها همیشه معضلات و مشکلات اقتصاد کشور بوده است که مجددا با شدت بیشتری نمایان می شوند.

مستخدمین حسینی در ادامه تصریح کرد: البته خوشایند همه است که ایران با سایرکشور ها ارتباط ، مراودات و فعالیت اقتصادی داشته باشد، واردات به شرط آنکه به زیان تولید نباشد  افزایش یابد و… .اینها در واقع مجموعه عواملی هستندکه می تواند به رشد کشور کمک کند. اما اینکه انتظار داشته باشیم با رفع تحریم ها همه این موارد محقق می شود اینگونه نیست. مردم باید آگاه باشند که اگر بر فرض توافقات انجام شود و همه شرایط قبول شود، مسأله های مشکل زای اقتصادی باقی می ماند و یا حتی تشدید می شود. به طور مثال ورود سرمایه گذار های خارجی به کشور که کالاهای آنها در رقابت با کالاهای داخلی قرار می گیرد. حتما اینجا هم عقب خواهیم افتاد و ضرر میکنیم. چرا که کالاهای با کیفیت تر که با تکنولوژی پیشرفته تر تولید شده است وارد کشور شده و جامعه را به مصرف کالاهای وارداتی سوق خواهد داد و ایران را به بازار مصرف کشور های دیگر بدل می کند.

وی در پایان یادآور شد: با وجود این واقعیت ها، انتظارات خوشبینانه، جشن، پایکوبی و تبریک گفتن ها و.. بی پایه و بیهوده است. بلکه به جای این کارها باید برای مردم  و سایر مسئولان  دقیق توضیح داده شود که حتی با وجود توافقات و برداشته شدن تحریم ها هم باید کمربندهای خود را محکم ببندند و آمادگی برای رویارویی با شرایط سخت تر در اقتصاد را باید داشته باشند.

انتهای پیام/دانا

لینک کوتاه : http://www.nabzesahar.ir/?p=31626

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.