• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
12

روایتی خواندنی از تغییر نام سردار همدانی

  • کد خبر : 45808
  • 16 اسفند 1394 - 9:28

مبارزان انقلابی، در روزهایی که علیه نظام شاهنشاهی فعالیت می‌کردند، نام‌های مستعاری را برای خود بر می‌گزیدند که بعضی از اسم‌ها تا همیشه روزی مبارزان ماندگار شدند. اما جالب است بدانید شهید حاج حسین همدانی نه در دوران انقلاب، بلکه در دوران دفاع مقدس نام خانوادگی‌اش تغییر کرد.   مبارزان انقلابی، در روزهایی که علیه […]

مبارزان انقلابی، در روزهایی که علیه نظام شاهنشاهی فعالیت می‌کردند، نام‌های مستعاری را برای خود بر می‌گزیدند که بعضی از اسم‌ها تا همیشه روزی مبارزان ماندگار شدند. اما جالب است بدانید شهید حاج حسین همدانی نه در دوران انقلاب، بلکه در دوران دفاع مقدس نام خانوادگی‌اش تغییر کرد.
  مبارزان انقلابی، در روزهایی که علیه نظام شاهنشاهی فعالیت می‌کردند، نام‌های مستعاری را برای خود بر می‌گزیدند تا شناسایی نشوند. در این بین بودند کسانی که بعدها به فرماندهان دوران دفاع مقدس بدل شدند و همچنان اسم مستعار دوران مبارزات را یدک می‌کشیدند. کسانی همچون سید یحیی صفوی معروف به رحیم صفوی، محمدعلی جعفری معروف به عزیز جعفری، شهید غلامحسین افشردی معروف به حسن باقری و… .

اما جالب است اگر بدانید شهید حاج حسین همدانی اگرچه از اسم مستعار استفاده نمی‌کرد، اما در جبهه‌های دفاع مقدس نام‌خانوادگی‌اش تغییر کرد و حتی بعد از جنگ محسن رضایی برای ثبت رسمی این نام به ثبت احوال نامه فرستاد. ماجرای خواندنی تغییر نام این سردار شهید را به روایت خود شهید در ادامه بخوانید:

روز پنجم جنگ – ۴ مهر سال ۵۹ – که حاج محمد بروجردی به سرپل ذهاب آمد، بعد از بازدید مفصل و دقیقی که از منطقه داشت، رو کرد به بنده و با آن لبخند ملیح و دلنشین و ته لهجه‌ی قشنگ لرستانی خودش، گفت: برادر همدانی؛ این محور، محور بچه‌های همدانی است. تو که مسوول این جبهه‌ای، همدانی هستی، پس جبهه‌ی شما هم از این به بعد، جبهه‌ی همدانی‌هاست به این ترتیب و از سربند همین ماجرا، دیگر همه به خط پدافندی ما می گفتند جبهه‌ی همدانی ها، به بنده هم می‌گفتند؛ برادر همدانی!

این طوری بود که با نام فامیلی همدانی معروف شدم. در نام فامیلی قبلی، پسوند همدانی وجود داشت. نام فامیلی قبلی بنده، شاکویی همدانی بود. چند سال پس از ختم جنگ تحمیلی، به امر سردار محسن رضایی میرقائد، رفتم و شناسنامه‌ام را عوض کردم. به یاد دارم آقا محسن، نامه‌ای خطاب به رئیس وقت سازمان ثبت احوال کشور نوشت و در آن نامه، از ثبت احوال خواست تا نام فامیلی بنده را در اسناد سجلی، رسماً از شاکویی همدانی، تبدیل کنند به همدانی. در نتیجه، شاکویی حذف شد و فقط همدانی آن باقی ماند. این نام فامیلی فعلی، در اصل، یادگاری است از شهید عزیزمان حاج محمد بروجردی، که خدا ایشان را با بزرگان بهشت محشور کند.

منبع: دفاع پرس
لینک کوتاه : http://www.nabzesahar.ir/?p=45808

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.