• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
7

چرا در اسلام از مردم پولهایی به اسم خمس و زکات گرفته می‌شود؟

  • کد خبر : 59554
  • 02 اسفند 1395 - 11:04

ابعاد مختلف مبانی عقلی و عقلایی خمس و زکات و چگونگی و کیفیت خود این احکام را طرح می کنیم.

به گزارش نبض سحر؛ در این گزارش ابعاد مختلف مبانی عقلی و عقلایی  خمس و زکات  و چگونگی و کیفیت خود این احکام را طرح می کنیم.
مبانی عقلی و عقلایی
راجع به مبانی عقلی و عقلایی، باید توجه کنیم که بشر به ضرورت هایی در اجتماع زندگی می کند و ماهیت زندگی اجتماعی، الزاماتی را با خود به همراه خواهد آورد. که لزوم وجود حکومت، مخارج آن، تفاوت های شهروندان در توانایی ها برای رفع نیازشان و … از آن جمله اند. که با توجه به همین مبانی، اخذ مالیات در همه جا معقول و منطقی دانسته می شود.
مبانی شرعی و دینی
از نظر شرعی و دینی نیز، علاوه بر نکته قبل که به حکومت مربوط بود و در دین حکومت در اصل امری الهی است و خدا باید ضوابط و حدود آن را تعیین کند، با این مساله هم مواجهیم که مالک اصلی خدای متعال است و حتی خودمان نیز بنده او و در ملکیت او هستیم، بنابراین باید مال و اموال مان را مطابق دستور او بپردازیم. که با توجه به آیات صریح قرآن خمس و زکات واجب می شوند.
وَ اعْلَمُوا أَنَّما غَنِمْتُمْ مِنْ شَیْ‏ءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِی الْقُرْبى‏ وَ الْیَتامى‏ وَ الْمَساکینِ وَ ابْنِ السَّبیلِ إِنْ کُنْتُمْ آمَنْتُمْ بِاللَّهِ وَ ما أَنْزَلْنا عَلى‏ عَبْدِنا یَوْمَ الْفُرْقانِ یَوْمَ الْتَقَى الْجَمْعانِ وَ اللَّهُ عَلى‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدیرٌ (۴۱ انفال) و بدانید آنچه را که سود مى‏برید براى خدا است پنج یک آن و براى رسول و خویشاوند او و یتیمان و مسکینان و در راه ماندگان، اگر به خدا و آنچه را که در روز فرقان روزى که دو گروه یکدیگر را ملاقات کردند بر بنده‏مان نازل کردیم ایمان آورده ‏اید، و خداوند بر هر چیز توانا است.
الَّذینَ لا یُؤْتُونَ الزَّکاهَ وَ هُمْ بِالْآخِرَهِ هُمْ کافِرُونَ (۷ فصلت) همانهایى که زکات نمى‏ دهند و نسبت به آخرت کافرند.
کیفیت حکم
اما راجع به کیفیت حکم فقط به چند مورد اجمالی اشاره می شود که این اموال برای مخارج جامعه است و حتی همان بخشی هم که بیان شده باید در اختیار امام قرار گیرد، به خاطر جایگاه حقوقی اوست. در واقع امام که رهبر جامعه است باید این پول را در اختیار داشته باشد و در مواضعی که صلاح می داند، خرج کند. و نکته دیگر آنکه بر خلاف یک تصور غلط، خمس به هر سیدی داده نمی شود. بلکه برای فقرای سید است و در قبال این مطلب که آنها از زکات محروم شده اند، خمس به آن ها می رسد تا فقرای سید تا حدی نیازهایشان مرتفع شود.
تفاوت ها خمس و زکات  بین شیعه و سنی
راجع به بعضی تفاوت ها در بین شیعه و سنی، نیز باید بگوییم که بخشی از اهل سنت، خمس را منحصر در غنیمت جنگی می کنند. حال آنکه از نظر لغوی معنای «غنم» (کلمه ذکر شده در قرآن) اعم از غنیمت جنگی است و غنیمت جنگی تنها یکی از مصادیق «غنم»است. این مساله از ابعاد مختلف قابل بررسی است که در کتب اجتهادی و بحث های فقهی مفصل بدان پرداخته می شود و اثبات می گردد که خمس اعم از غنیمت جنگی است. و حتی بعضی از اهل سنت نیز بدان اعتراف کرده اند.
 اغراضی نفی خمس در موارد غیر غنیمت جنگی است. که باید بگوییم اهل سنت طبیعی است  وقتی برای توجیه مکتب خود، دلایل بسیار متعدد خلافت حضرت علی (ع) را تحریف می کنند و واژه هایی مثل «ولایت» را مبهم می کنند تا خود را توجیه کنند، عجیب نیست که خمس را هم متناسب با مکتب شان، تغییر دهند. به خصوص که در خمس بر خلاف زکات، نمی توان مال را به طور مستقیم به فقرا داد و در بین کسانی که باید آن را دریافت کند، امام جایگاه برجسته ای دارد.
در طی تاریخ نیز می توانیم واکنش های بسیار شدید خلفای عباسی را در مقابل پرداخت وجوهات به ائمه ببینیم، چرا که آنان ائمه را رقیب سیاسی خود می دیدند پس طبیعی است که به هر شکل ممکن مانع رسیدن امثال خمس به دست ائمه شوند.  همان طور که  غاصبان خلافت در همان روزهای اول کارشان، فدک را هم غصب نمودند تا منابع مالی رقیب خود را از بین ببرند.
البته امروز نیز این اغراض در دشمنان تشیع به صورت بسیار جدی وجود دارد، چون آنها می دانند که خمس به عنوان پشتوانه ترویج تشیع و تحکیم آن استفاده می شود. و به همین خاطر از هیچ هجمه ای به آن دریغ ندارند.
انتهای پیام /
منبع:باشگاه خبرنگاران
لینک کوتاه : http://www.nabzesahar.ir/?p=59554

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.