• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
4

واکنش‌ اژه‌ای به ماجرای رفع حصر، پرونده زنجانی و احمدی‌نژاد/کسانی که رأی نیاوردند مانند سال ۸۸ شیرینی انتخابات را تلخ نکردند

  • کد خبر : 62687
  • 10 خرداد 1396 - 11:50
واکنش‌ اژه‌ای به ماجرای رفع حصر، پرونده زنجانی و احمدی‌نژاد/کسانی که رأی نیاوردند مانند سال ۸۸ شیرینی انتخابات را تلخ نکردند

سخنگوی قوه قضاییه گفت: نامزدهایی که رای نیاوردند و طرفدارانشان تشکر می کنم علی رغم نظر شورای نگهبان رفتار سال ٨٨ عده‌ای را تکرار نکردند و با قانون مداری نتیجه را پذیرفتند و حلاوت انتخابات باقی ماند.

سخنگوی قوه قضاییه و معاون اول این قوه در نشست خبری یکصد و سیزدهم خود درباره پرونده های داغ روز و مسایلی از جمله تخلفات و جرایم انتخاباتی و اتهاماتی که نامزدهای انتخابات به همدیگر مطرح کرده بودند توضیح داد.

غلامحسین محسنی اژه ای در ابتدای سخنانش با گرامی داشت سالروز ارتحال امام راحل(ره) و شهدای ۱۵ خرداد، برگزاری انتخابات را تبریک گفت. سپس او به سخنان رهبر معظم انقلاب اشاره کرد که هر کس نظام، امنیت و کشور را دوست دارد پای صندوق رای حاضر شود. او با تشکر و تقدیر از دست اندرکاران انتخابات گفت: آنها از ماهها قبل از انتخابات تا بعد از آن، زحمت فراوانی می کشند. همچنین از نیروهای امنیتی، انتظامی و قضایی، به خصوص وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه که امنیت انتخابات را تامین کردند، تشکر کرد.

سخنگوی قوه قضاییه از نامزدهای بازنده و هواداران آنها هم تشکر کرد و گفت: پس از تایید انتخابات توسط شورای نگهبان، رفتار شایسته و تمکین را نشان دادند بر خلاف سال ۸۸ کسانی که رای نیاوردند با زیر پا گذاشتن قانون، حلاوت و شیرینی انتخابات را تلخ کردند ولی امسال نامزدهایی که رای نیاوردند، با پذیرفتن انتخابات، شیرینی و حلاوت انتخابات را به کام مرم شیرین تر کردند.

او در ادامه سخنانش به موضوع اقدامات قوه قضاییه در انتخابات اشاره کرد و گفت: ستاد پیشگیری از وقوع تخلفات و جرایم انتخاباتی در قوه قضاییه، به خوبی به تکالیف خود عمل کرد. با همکاری این ستاد با نیروهای امنیتی و انتظامی، ملاحظه کردید آرامش کاملی در کشور با وجود همه تلاش جریانات ضدانقلاب داخل و خارج از کشور حاکم بود. ضمنا باید گفت قوه قضاییه در انتخابات ریاست جمهوری، شوراها و میان دوره ای مجلس به ۱۹۸ هزار استعلام را پاسخ گفت که بیش از ۱۹۷ هزار مورد مربوط به نامزدهای شوراها بوده و بقیه مربوط به میان دوره مجلس و ریاست جمهوری بود.

دادستان سابق کل کشور ضمن اشاره به رسیدگی به پرونده های متهمان قبل، حین و بعد از انتخابات گفت: در هر سه مرحله پرونده هایی تشکیل شده، از ناظران، شورای نگهبان، وزارت کشور، ستادها، نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه و گزارشهای مردمی پرونده هایی درباره جرایم به قوه قضاییه وارد شده است. گروهی از پرونده های درباره ستادهای انتخاباتی نامزدهاست، همچنین برای هواداران نامزدها هم شکایاتی شده و در برخی موارد مدعی العموم وارد شده است. برخی خود نامزدها هستند که در زمان انتخابات و قبل از آن، شکایت و گزارش داشتیم که برای آنها پرونده تشکیل شده است.

همچنین برای مجریان و ناظران انتخابات گزارش و شکایت شده که در حال رسیدگی است. درباره برخی از مسئولان دولتی از جمله فرماندار، استاندار و برخی کارکنان دولتی گزارش و شکایت شده که رسیدگی می شود. اتهامات افراد در حال رسیدگی است و مستندات شاکی در شکایات خصوصی و مستندات گزارشهای مدعی العموم، باید بررسی شود. عناوین اتهامی نیز دسته ای درباره افرادی است که مخل نظم و امنیت کشور بودند که مدعی العموم وارد می شود. مواردی نیز حق تبلیغات له یا علیه نداشتند و احیانا گزارشی در این باره رسیده. برای کسانی که تصرف غیرمجاز از امکانات دولتی و وجوه دولتی کرده اند پرونده تشکیل شده. برای کسانی که جهت خرید رای اقدام کردند، عناوین اتهامات در قانون مشخص است.

او در ادامه گفت: افراد به تدریج از قبل از انتخابات احضار شده اند و متعاقبا نیز در حال احضارند. طبعا مسایل به آنها تفهیم و دفاع شان شنیده می شود و در صورت اثبات در هر جایگاه و مسئولیتی باشند، رسیدگی صورت می گیرد. خبرنگاری درباره اعداد پرونده ها پرسید. اژه ای پاسخ گفت: بعضا مواردی در روزهای اول آمد که جرم نبود، تخلف بود و نباید در قوه قضاییه رسیدگی می شد. مواردی هم بعضا از این دست بود که در حال تفکیک شدن است. شورای نگهبان هم گفت مواردی باید به قوه قضاییه ارجاع شود، پس ممکن است اینها هم بیاید. آمار ثبت شده ها مشخص است ولی چون تفکیک نشده کدام جرم و کدام تخلف است و بعضا در حال ازدیاد است، از بیان عدد معذورم. شورای نگهبان هم گزارشهای خود را بفرستند تا هفته آینده به جمع بندی برسیم.

اژه‌ای: اعترافات همدست زنجانی تاثیری در محکومیت های قبلی ندارد

غلامحسین محسنی اژه‌ای در بخشی از نشست خبری خود در پاسخ به این سوال که «همدست بابک زنجانی اعتراف موثری داشته یا نه؟» گفت: پرونده بابک زنجانی از پرونده های سنگینی بود که فوق العاده وقت گرفت و کارهای بسیاری زیادی انجام شد ولی به لحاظ حجم کار و عدم همکاری برخی متهمان در طول پرونده و به دلیل مسایل خارج از کشور که باید نهادهای دیگری مانند بانک مرکزی، وزارت خارجه و دستگاه های امنیتی باید تلاش کنند، لذا خود قوه قضاییه نمی تواند کاری انجام دهد.
او در ادامه افزود: در پرونده های اینچنینی، کشورهای دیگر با ما همکاری نمی کنند. در مقطعی وزارت اطلاعات گفت متهم را به ما بدهید. از دیماه گذشته بابک زنجانی و سه متهم دیگر تماما در اختیار وزارت اطلاعات بود یا دسترسی داشتند. تا امروز با وجود در اختیار بودن چندین ماهه متهمان در وزارت اطلاعات یا دسترسی داشتن این وزارت، هنوز نتیجه ای حاصل نشده. هنوز در حال کار هستند. مطالب این متهم موثر در پرونده است، ولی به نظرم تاثیر چندانی در محکومیت های قبلی ندارد، ممکن است مطلب را روشنتر کند ولی در حکم تاثیری ندارد، یعنی تخفیفی در حکم نمی دهد.
وی تاکید کرد: در رای دیوان عالی کشور آمده اگر متهم همکاری کامل را در برگرداندن همه اموال کند، از ارفاقات قانونی می تواند استفاده کند ولی اظهارات و اعترافات متهم اخیر، در حکم تاثیری ندارد.
واکنش اژه‌ای به رسانه‌ای شدن ماجرای حصر
در بخشی از نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه، خبرنگاری پرسید: «هشدار رئیس قوه قضاییه درباره مسایل مربوط به حصر را شنیدیم. آقای نوبخت هم گفت این مسایل باید در شورای عالی امنیت ملی بحث شود. مرجع نهایی در مورد تصمیم گیری چیست؟»
محسنی اژه‌ای در پاسخ گفت: این که سخنگوی دولت گفتند باید مسایل در شورای عالی امنیت ملی طرح شود، درست است ولی تا زمانی که این مسایل خارج از شورا مطرح نشده باشد، ولی طبیعتا وقتی دیگران می پردازند، طبیعی است پاسخ آنها داده شود. شورای عالی امنیت ملی در سال ۸۹ حصر را تصمیم گرفت. اینطور نبود که بلافاصله حصر انجام شود. شورای عالی امنیت ملی تصمیم به حصر گرفت. اگر شورا تصمیم نگرفته بود حتما قوه قضاییه وارد می شد الان هم تا زمانی مصوبه شورا برقرار است، مارد نمی شود. کسی هم نمی تواند با جوسازی و اقدامات پوپولیستی فشار بیاورد.
او افزود: به آقای نوبخت توصیه می کنم به آقایان توصیه کند که مکانیزم شورای عالی امنیت ملی را در اینباره رعایت کند. طبیعتا تا زمانی که مصوبه باقی است قوه قضاییه وارد نمی شود و بعداز آن ما وارد می شویم.
ماجرای فساد ۱۲هزارمیلیاردی و مناظره های انتخاباتی

غلامحسین محسنی اژه‌ای در پاسخ به این سوال خبرآنلاین که پرسید: «یکی از نامزدها در مناظره ها گفت پرونده فساد ۱۲ هزار میلیاردی تشکیل شده و یکی از متهمان در ستاد یکی از نامزدها حضور دارد. دراین باره توضیح دهید.» گفت:
او افزود: مطلقا چنین چیزی صحت ندارد و اگر هم باشد تخلف است و در دیوان محاسبات مطرح است. در مناظره ها خیلی مسایل مطرح شد و دنباله هایش به قوه قضاییه رسیده و شکایت می کنند. اگر آقایان رعایت می کردند برای جامعه و مردم کمتر دردسر درست می شد.
او در ادامه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره آخرین وضعیت بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: برخی از افراد ممنوع الخروج هستند و برای برخی هم پرونده تشکیل شده. درباره بانک سرمایه و صندوق ذخیره که تنیدگی با همدیگر دارد، هنوز این پرونده دادگاه نرفته و بدهکاران عمده این بانک که عموما خلاف قانون تسهیلات گرفته اند، مفاصا حساب بدهند که قرار بود تا آخر اردیبهشت این اتفاق بیفتد. اختلاف حسابی هم در سود و تاخیر داشتند که قرار شد بانک مرکزی نظر بدهد. به میزان اصل تسهیلات اموال وجود دارد ولی درباره سود جرایم و تاخیرها، بررسی ها در دست انجام است.

آخرین وضعیت پرونده مدیران کانال‌های تلکرامی
در ادامه غلامحسین محسنی اژه‌ای در نشست خبری خود در دو سوال مجزا درباره تکلیف مدیران کانال های تلگرامی گفت:پرونده مدیران کانالهای تلگرامی هم در دست رسیدگی است، همچنین در ارتباط با فضای مجازی و سایتها، افراد بازداشتی و متهم داریم. در خصوص پرونده یکی از سایتها که خارج از کشور معمولا مسایل مجرمانه دارد چندین نفر دستگیر شدند و بازداشتند. پرونده شان به دادگاه نرفته. اخیرا هم ۲ نفر بازداشت شده اند. ۵ نفر بازداشت بودند با همین دونفر به ۷ نفر رسیده اند.
او افزود: افراد دیگری هم در حال احضار و تحقیق هستند و ممکن است جلب شوند. هنوز کیفرخواست صادر نشده. برخی را وزارت اطلاعات دستگیر کرده و برخی را سازمان اطلاعات سپاه بازداشت کرده است.

تفاوت اعتراضات به نتیجه انتخابات در سال ۹۶ و ۸۸

در ادامه نشست یکی از خبرنگاران پرسید: در سال ۸۸ یک نفر گفت در انتخابات مهندسی شده، با او برخورد شد چرا امسال که این موضوع بیان شد، برخورد صورت نگرفت؟
اژه‌ای در پاسخ به این سوال گفت: این درست نیست بگوییم کسی در سال ۸۸ گفت انتخابات مهندسی شد، برخورد شد، ولی در سال ۹۶ گفتد مهندسی شده برخورد نشد. در سال ۸۸ گفتند دلایل و مدارک بدهید. مکررا هشدار داده شد شما شروع کننده مسایل خیابانی هستید ولی ادامه آن دست شما نیست. بعد که اتفاقات افتاد، برخورد شد. به کسی به صرف گفتن مهندسی انتخابات برخورد نشد. اگر کسی منظورش از مهندسی انتخابات، تقلب است نه آن وقت ثابت شد نه الان. ممکن است تخلفاتی شده باشد، حتی یک صندوق و حوزه هم باطل شده، ولی این که در سرنوشت انتخابات تاثیر بگذارد نیست. فرق آن موقع با این موقع این است که وقتی در سال ۸۸ انتخابات تایید شد، تمکین نکردند ولی امسال تمکین کردندو مسئله تمام شد. فرقش این است.

خلاصه پرسش

رسانه

خلاصه پاسخ

یکی از نامزدها در مناظره ها گفت پرونده فساد ۱۲ هزار میلیاردی تشکیل شده و یکی از متهمان در ستاد یکی از نامزدها حضور دارد. در این باره توضیح دهید.

خبرگزاری خبرآنلاین

مطلقا چنین چیزی صحت ندارد و اگر هم باشد تخلف است و در دیوان محاسبات مطرح است. در مناظره ها خیلی مسایل مطرح شد و دنباله هایش به قوه قضاییه رسیده و شکایت می کنند. اگر آقایان رعایت می کردند برای جامعه و مردم کمتر دردسر درست می شد.

برای صیانت از حقوق مردم در مورد موسسات مالی و اعتباری چه کار کرده اید؟

خبرگزاری میزان

قوه قضاییه علاوه بر رفع تخاصمات، وظیفه دفاع از حقوق عامه را هم دارد، درباره تعاونی های اعتبار و موسسات مالی و پولی، و بانکها، مسایل گوناگون است که اولا بالذات هیچکدام مربوط به قوه قضاییه نیست و مربوط به دولت و بانک مرکزی است. بسیاری از این تعاونیهای اعتباری با مجوزهای دولتی مشغول به کارند. متاسفانه نظارت درستی روی این موسسات نبوده و اینها از مردم سپرده گرفته اند و با مشکل مواجه شده اند. در سایر جهات هم قوه قضاییه مسئولیتی ندارد ولی اگر از مرجع رسمی گزارش رسید یا دادستان مطلع شد در یک موسسه اعتباری، کارهایی می شود که اگر وارد نشویم، برای مردم مشکل پیش می آید، اینجا از باب پیشگیری از وقوع جرم و دفاع از حق مردم وارد میدان می شود که درباره موسسه میزان این اتفاق افتاده. هر چند این موسسه هیچ ارتباطی به قوه قضاییه نداشت. موسساتی مانند آرمان و ثامن الحجج هم بود. قوه قضاییه هشدارهای لازم و مکرر را به بانک مرکزی و وزارت اقتصاد داده است. در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی و مجلس هم مکررا بحث و آسیب شناسی شده. از طریق معاونت پیشگیری هم گزارشهای مفصلی مطرح شده و این اقدامات پیشگیرانه است. برخی جاها مردم با مشکل مواجه شده اند. تلاش کردیم با همکاری دولت و بانک مرکزی، اولین کار رسیدن مردم به حق خود است. در شرکت تعاونی اعتبار ثامن الحجج، همه دستگاه ها تلاش کردند تا جایی که مقدور است کمتر حق مردم ضایع شود. درباره سایرین هم این تلاشها می شود و ما به دولت و بانک مرکزی کمک می کنیم تا با کمترین هزینه این اتفاقات جمع شود. مردم هم عنایت کنند. ببینند کسی که سود بالا می دهد، چرا این کار را می کند؟ معلوم است به مشکل برمی خورد. از مردم خواهش می کنیم هنگام بستن قرارداد، توجه کنند به چه کسی پول می دهند و شریک می شوند.

پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه چه شد؟

روزنامه اطلاعات

برخی از افراد ممنوع الخروج هستند و برای برخی هم پرونده تشکیل شده. درباره بانک سرمایه و صندوق ذخیره که تنیدگی با همدیگر دارد، هنوز این پرونده دادگاه نرفته و بدهکاران عمده این بانک که عموما خلاف قانون تسهیلات گرفته اند، مفاصا حساب بدهند که قرار بود تا آخر اردیبهشت این اتفاق بیفتد. اختلاف حسابی هم در سود و تاخیر داشتند که قرار شد بانک مرکزی نظر بدهد. به میزان اصل تسهیلات اموال وجود دارد ولی درباره سود جرایم و تاخیرها، بررسی ها در دست انجام است.

رئیس مجلس گفته در رسیدگی به پرونده های مسئولان دستگاه قضایی تعجیل کند. شما چه پاسخی به این سخن با توجه به پرونده آقای احمدی نژاد دارید؟

خبرگزاری ایسنا

این کلام خیلی کلی است. مکرر گفته ام قوه قضاییه دوست دارد هر پرونده برای هر کسی در هر زمینه ای تشکیل می شود، هر چه سریعتر به اتمام برسد. لکن برخی پرونده ها در انجام تحقیقات و تحصیل دلیل برای اتهامات، یکسان نیست. درباره کارشناسی ها هم زمان طولانی نیاز است. درباره پرونده ای که گفتید هنوز به مرحله نهایی نرسیده و به دادگاه رفته و در حال رسیدگی است. این پرونده مستقیم به دادگاه رفته و طبعا ابزار دادگاه برای تحقیق کمتر از دادسراست.

همدست بابک زنجانی اعتراف موثری داشته؟

روزنامه اعتماد

پرونده بابک زنجانی از پرونده های سنگینی بود که فوق العاده وقت گرفت و کارهای بسیاری زیادی انجام شد ولی به لحاظ حجم کار و عدم همکاری برخی متهمان در طول پرونده و به دلیل مسایل خارج از کشور که باید نهادهای دیگری مانند بانک مرکزی، وزارت خارجه و دستگاه های امنیتی باید تلاش کنند، لذا خود قوه قضاییه نمی تواند کاری انجام دهد. در پرونده های اینچنینی، کشورهای دیگر با ما همکاری نمی کنند. در مقطعی وزارت اطلاعات گفت متهم را به ما بدهید. از دیماه گذشته بابک زنجانی و سه متهم دیگر تماما در اختیار وزارت اطلاعات بود یا دسترسی داشتند. تا امروز با وجود در اختیار بودن چندین ماهه متهمان در وزارت اطلاعات یا دسترسی داشتن این وزارت، هنوز نتیجه ای حاصل نشده. هنوز در حال کار هستند. مطالب این متهم موثر در پرونده است، ولی به نظرم تاثیر چندانی در محکومیت های قبلی ندارد، ممکن است مطلب را روشنتر کند ولی در حکم تاثیری ندارد، یعنی تخفیفی در حکم نمی دهد. در رای دیوان عالی کشور آمده اگر متهم همکاری کامل را در برگرداندن همه اموال کند، از ارفاقات قانونی می تواند استفاده کند ولی اظهارات و اعترافات متهم اخیر، در حکم تاثیری ندارد.

موضع شما درباره پرونده دختر وزیر، با واکنش دولت انجام شد و به خویشتنداری دعوتتان کرد. آیا قرار است مسایل را در رسانه ها بیان کنید؟

روزنامه جهان صنعت

ما که بیش از پیش خویشتن داری کردیم. چه ها که نکردند در این مدت و قوه قضاییه خویشتن داری کرد! امروز همه باید به دولت کمک کنیم تا مشکلات مردم رفع شود. باید شعار سال که تولید و اشتغال است را محقق کنیم. قوه قضاییه صددرصد کمک می کند و بعد از این هم کمک می کند دولت در جهت تولید، اشتغال و گره گشایی از مردم، تلاش کند. ما نمی خواهیم مسایل را به رسانه ها بکشیم ولی در حدی که در رسانه ها بیان می شود باید جواب بدهیم.

درباره طرح انتزاع سازمان ثبت از قوه قضاییه چه نظری دارید؟

روزنامه حمایت

دوبار گفتند به وزارت دادگستری الحاق شود، شورای نگهبان رد کرد. ما نظر کارشناسی خود را به مجلس اعلام می کنیم و اگر چیزی قانونی شد به قانون ملتزم هستیم.

درباره صادرات رایگان گاز به ترکیه وارد شده اید؟

خبرگزاری دانشجو

فعلا ورود نکرده ایم و ابعاد قضیه از سوی دادستان منعکس نشده.

در ماه مبارک رمضان چقدر از بزه و پرونده ها کاسته شده؟

جام جم آنلاین

در پایان هر ماه و هر سال، این برآوردها انجام می شود. الان هنوز در دهه اول ماه هستیم ولی در همه سنوات گذشته نشان داد تاثیر دارد و یقینا امسال هم اثرخواهد گذاشت. ولی درصد اثر را نداریم.

علی اکبر ولایتی به مفاسد مالی در دانشگاه آزاد اشاره کرد. آیا در این مورد پرونده ای تشکیل شده؟

خبرگزاری بسیج

گفتند پرونده ها را می فرستیم ولی تا دیروز چیزی واصل نشده موارد اگر جنبه عمومی داشته باشد، دادستان هم می تواند وارد شود ولی تا دیروز پرونده ای ارجاع یا تشکیل نشده.

هشدار رئیس قوه قضاییه درباره مسایل مربوط به حصر را شنیدیم. آقای نوبخت هم گفت این مسایل باید در شورای عالی امنیت ملی بحث شود. مرجع نهایی در مورد تصمیم گیری چیست؟

خبرگزاری آریا

این که سخنگوی دولت گفتند باید مسایل در شورای عالی امنیت ملی طرح شود، درست است ولی تا زمانی که این مسایل خارج از شورا مطرح نشده باشد، ولی طبیعتا وقتی دیگران می پردازند، طبیعی است پاسخ آنها داده شود. شورای عالی امنیت ملی در سال ۸۹ حصر را تصمیم گرفت. اینطور نبود که بلافاصله حصر انجام شود. شورای عالی امنیت ملی تصمیم به حصر گرفت. اگر شورا تصمیم نگرفته بود حتما قوه قضاییه وارد می شد الان هم تا زمانی مصوبه شورا برقرار است، مارد نمی شود. کسی هم نمی تواند با جوسازی و اقدامات پوپولیستی فشار بیاورد. به آقای نوبخت توصیه می کنم به آقایان توصیه کند که مکانیزم شورای عالی امنیت ملی را در اینباره رعایت کند. طبیعتا تا زمانی که مصوبه باقی است قوه قضاییه وارد نمی شود و بعداز آن ما وارد می شویم.

پرونده آقای کرباسچی و مدیران کانالهای تلگرامی چه شد؟

جامعه خبر

پرونده ای برای آقای کرباسچی در اصفهان تشکیل شده و در حال رسیدگی است، پرونده مدیران کانالهای تلگرامی هم در دست رسیدگی است.

در سال ۸۸ یک نفر گفت در انتخابات مهندسی شده، با او برخورد شد چرا امسال که این موضوع بیان شد، برخورد صورت نگرفت؟

این درست نیست بگوییم کسی در سال ۸۸ گفت انتخابات مهندسی شد، برخورد شد، ولی در سال ۹۶ گفتد مهندسی شده برخورد نشد. در سال ۸۸ گفتند دلایل و مدارک بدهید. مکررا هشدار داده شد شما شروع کننده مسایل خیابانی هستید ولی ادامه آن دست شما نیست. بعد که اتفاقات افتاد، برخورد شد. به کسی به صرف گفتن مهندسی انتخابات برخورد نشد. اگر کسی منظورش از مهندسی انتخابات، تقلب است نه آن وقت ثابت شد نه الان. ممکن است تخلفاتی شده باشد، حتی یک صندوق و حوزه هم باطل شده، ولی این که در سرنوشت انتخابات تاثیر بگذارد نیست. فرق آن موقع با این موقع این است که وقتی در سال ۸۸ انتخابات تایید شد، تمکین نکردند ولی امسال تمکین کردندو مسئله تمام شد. فرقش این است.

از نامزدهای انتخاباتی هم شکایت شده؟

خبرنگاران جوان

از خود نامزدها هم پرونده هایی رسیده. برخی جنبه مدعی العمومی دارد و دادستان وارد شده و پرونده ها دنبال می شود. بعضا نیز شاکی خصوصی باید باشد.

شنیدیم یکی از نزدیکان دفتر آقای هاشمی با اتهام جاسوسی بازداشت شده. چنین چیزی صحت دارد؟

خبرگزاری مهر

حتما کسی که دستگیر می شود با حکم قضایی است. طبعا قاضی تفهیم اتهام می کند. در این باره هم فردی دستگیر شده در ارتباط با محل کار این آقا ولی اینکه چه ارتباطی داشته یا نداشته. فردی توسط وزارت اطلاعات دستگیر شده و در حال تحقیقات ابتدایی است.

مدیران کانالهای تلگرامی بازداشت شدند و برخی هم بعدا وزارت اطلاعات دستگیر کرد.  وضعیت آنها چیست؟

خبرگزاری ایرنا

من مطلع نیستم چه کسانی را می گویید. در ارتباط با فضای مجازی و سایتها، افراد بازداشتی و متهم داریم. در خصوص پرونده یکی از سایتها که خارج از کشور معمولا مسایل مجرمانه دارد چندین نفر دستگیر شدند و بازداشتند. پرونده شان به دادگاه نرفته. اخیرا هم ۲ نفر بازداشت شده اند. ۵ نفر بازداشت بودند  با همین دونفر به ۷ نفر رسیده اند. افراد دیگری هم در حال احضار و تحقیق هستند و ممکن است جلب شوند. هنوز کیفرخواست صادر نشده. برخی را وزارت اطلاعات دستگیر کرده و برخی را سازمان اطلاعات سپاه بازداشت کرده.

درباره موسسات آرمان و کاسپین از رئیس کل بانک مرکزی شکایت شده؟

سایت پارسینه

گزارشی خطاب به دادستانی کل نوشته شده باشد که مطالبی را علیه رئیس کل بانک مرکزی نوشته اند که بانک مرکزی به قول و قرارهایش عمل نکرده. اما این که شکایت شده را اطلاع ندارم. ۸ تعاونی اعتبار بوده که قرار بود ادغام شوند و یک موسسه اعتباری تشکیل شود. قرار بود آنها منحل شوند و عناصر اصلی شان بیایند یک موسسه اعتباری به نام کاسپین تشکیل شود و همه سهامداران و سپرده گذاران به این موسسه بیاید. ظاهرا باید قبل از اتمام کار آنها و مشخص شدن طلب، بدهی و موجودی آنها، به کاسپین مجوز داده شده و حتی از سال ۹۴ مجوز داده اند بدون اینکه موضوعات آن ۸ شرکت تعاونی اعتبار روشن شود. بخشی از مشکلات از این ناحیه است. بخش دیگر این است که آن تعاونی ها، بر خلاف مقررات سودهای زیادی به سپرده گذاران داده اند و این سودها را از اصل موجودیها برداشته اند و به مشکل برخورده اند. برخی از آنها هم تخلفاتی داشتند. الان بانک مرکزی از ما کمک خواسته و ما داریم کمک می کنیم و برخی افراد را از موسسه فرشتگان و آرمان بازداشت کردند و اموال شان توقیف است. ما درخواست می کنیم بانک مرکزی به رسیدگی تسریع کند و مشکل مردم را راحتتر حل کند. قبول دارم کار آسانی نیست و طبیعی است مردم هم عنایت داشته باشند.

تغییر کاربری اراضی کشاورزی توسط بسازوبفروشها صورت می گیرد ولی برخی توسط افراد بومی و کشاورزان برای خانه سازی برای فرزندان خود صورت می گیرد. چرا با آنها برخورد می شود؟

شبکه افق

مطلب درستی می گویید. چند بار با ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی این مطرح شده. قرار بود طرح روشنی را بیاورند و قانون اصلاح شود. دو سه مشکل در این باره داریم که طرح جامع تفصیلی و جامع و هادی شهرها و روستاها آماده نشده. ممکن است طرحها در دولتی ابلاغ شده باشد و در دولت دیگری، اشکال بگیرند و یکطرفه بخواهند بگویند این طرح را قبول نداریم. برخی هم با سواستفاده از دهیاری و شهرداری، مجوز می گیرند و بعد سازمان منابع طبیعی یا وزارت کشاورزی شکایت کرده. ما گفتیم خودتان حل کنید و نگذارید پرونده قضایی شود. این را خودتان حل کنید. برخی از روستاییان هم می خواهند در زمین ملکی خود، برای بچه هایشان خانه بسازند، این مشکلات هست. ما سعی می کنیم مشکلات اینطوری را کمتر کنیم و فرق قائل شویم بین گردانه حیران که افراد از شهرهای مختلف به آنها رفتند و ملک خریدند و بسازبفروشی شد تا کسانی که روستایی هستند و می خواهند در ملک خود واحد مسکونی متعارف برای زندگی بسازند. ولی بالاخره مشکلات موجود است.

پرونده متهم دستگیر شده در تیم مذاکرات هسته ای که در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب رسیدگی شد و پرونده سیروس ناصری هم که در تیم مذاکرات بود چه شد؟

خبرگزاری تسنیم

درباره سئوال اول، در دادگاه بدوی حکم صادر شده که قابل اعتراض است در صورت تایید جزئیات را می گوییم. اجمالا در حکم، حبس است و چون قطعی نشده از بیان جزئیات معذورم.

تعیین ظرفیت در حرفه وکلا خلاف قانون است ولی کانونهای وکلا تعیین ظرفیت می کنند و می گویید دو عضو کمیته تعیین ظرفیت از قوه قضاییه هستند. چرا وضعیت اینطور است؟

روزنامه همشهری

اگر مدعی هستید کار خلاف قانونی در حال انجام است، در صلاحیت دیوان عدالت اداری اگر هست، اقدام کنید.. اگر هم جرم است به قوه قضاییه منعکس کنید. اینها مسایلی نیست که بشود جوابش را در این جلسه داد. مسئله ابعاد مختلف دارد و مباحثات زیاد است و اختلاف نظر زیاد است  قانون نسخ شده یا نشده.

شما گفتید اگر جمله دولت قبل را از زبان برخی آقایان بگیرند چیزی برای گفتن ندارد. چقدر لازم بود در ایام انتخابات این مسایل را مطرح کنید؟ آقای رئیسی هم سخنان شما را می گفت! چه لزومی به این مسئله بود آیا استقلال قوا زیر سئوال نمی رفت؟

روزنامه شهروند

این ربطی به استقلال قوا ندارد. زمانی گفتم ساعت این سالن جلو یا عقب است، شاید کار دولت قبل باشد. به نظر من ربطی به استقلال قوه ندارد.

برخی در شبکه های اجتماعی مسئولان را تهدید به ترور می کنند و می گویند باید منتظر بازگشت بخارایی باشیم و به شما استناد می کنند که ظاهرا گفتید آقای روحانی گفته اند اگر به برادر من دست بزنید اعلان جنگ می کنم. یک موسیقی هم تهیه شده که مستقیما به آقای روحانی توهین می کند. شما ورود می کنید؟

تهدید و توهین جرم است و اگر توهین به حسب وظیفه آن صاحب سمت باشد، وظیفه مدعی العموم است که وارد شود. اگر کسی به رئیس جمهور به عنوان سمت او توهین کند، مدعی العموم حتما باید وارد شود. گاهی شناسایی مشکل است می توانند از وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه کمک بگیرند کما اینکه تاکنون مواردی داشتیم که تعقیب شدند. مواردی هم شناسایی شده بودند مانند سایت و روزنامه ها. اگر کسی تهدید به ترور کرده، این هم جرم است. از قول من هم مطلبی گفتید من اسم از کسی نبردم.

درباره ورود برخی نهادها به انتخابات پرونده ای تشکیل شده؟

روزنامه فرهیختگان

بعضی از شکایات نیاز به شاکی خصوصی است. برخی هم گزارش آمده و اگر وظیفه مدعی العموم باشد، دنبال می کند. این را توضیح دادم.

 

 

خبرآنلاین

لینک کوتاه : http://www.nabzesahar.ir/?p=62687

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.