• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
8

بهره گیری از روش های نوین آبیاری در کشت محصولات زراعی /کشت ۲۰ هکتاری جو”نانیوس” در خرم دره

  • کد خبر : 63139
  • 25 خرداد 1396 - 12:08
بهره گیری از روش های نوین آبیاری در کشت محصولات زراعی /کشت ۲۰ هکتاری جو”نانیوس” در خرم دره

رئیس جهاد کشاورزی خرم دره گفت: استفاده بهینه از آب و افزایش تولید که به تامین امنیت غذایی منجر می شود، از مصادیق بارز اقتصاد مقاومتی است که بایستی ان را در کل جامعه ترویج کرد.

 

علیرضا اسداللهی در گفت و گو با نبض سحر اظهار داشت : استفاده بهینه از آب و افزایش تولید که به تامین امنیت غذایی منجر می شود، از مصادیق بارز اقتصاد مقاومتی است که بایستی ان را در کل جامعه ترویج کرد.

وی گفت: با بکارگیری سامانه نوین آبیاری می توان علاوه بر کاهش هزینه ها، شاهد افزایش کیفیت و درآمد در بخش کشاورزی بود.

رئیس جهاد کشاورزی خرم دره با اشاره بر  مدیریت آبیاری مزارع و استفاده از روش های نوین آبیاری در جهت افزایش بهره وری مصرف آب گفت: آبیاری امری ضروری در بخش کشاورزی است و  یکی از مشکلات بزرگ در تولید گندم و سایر محصولات زراعی کمبود منابع آب است. بنابراین ضرورت استفاده بهینه از منابع آب موجود و قابل استحصال و افزایش کارایی مصرف آب امری اجتناب ناپذیر است.

اسداللهی خاطرنشان کرد : به همین منظور در شهرستان خرم دره در محصولاتی همچون حبوبات، سبزی و صیفی و غلات این موضوع مورد توجه قرار گرفته است که  نتایج بهره گیری از روشهای آبیاری میکرو در سطح مزارع شهرستان خرمدره  را می توان مصرف بهینه آب کشاورزی و کاهش اتلاف آب، بهره برداری بیشتر از واحد سطح و جلوگیری از رویش علفهای هرز و مدیریت مناسب مزارع عنوان کرد.

 

وی همچنین با اشاره به کشت ۲۰ هکتاری جو، رقم “نانیوس” برای سومین سال پیاپی در شهرستان خرمدره گفت:رقم جو “نانیوس”، رقمی پاییزه که نسبت به ارقام دیگر رایج زودتر میرسد، مقاومت بالایی در برابر آفات و بیماریها و درجه حرارت پایین دارد. این رقم سرمای شدید زمستانه را نسبت به ارقام دیگر با وضعیت بهتری می گذراند.

اسداالهی همچنین با اشاره به کیفیت این رقم گفت: از نظر کیفی نسبت به ارقام دیگر وضعیت بهتری دارد و پروتئین و وزن هزار دانه بالاتری را به همراه دارد. این رقم ، رقمی کوتاه قد با ساقه ای ضخیم است که نسبت به خوابیدگی مقاومت بالایی دارد، این رقم در انواع خاکها قابلیت کشت دارد و عملکرد آن حدود ۴۰ درصد بالاتر از ارقام رایج دیگر می باشد.

وی افزود : کشت این رقم مطلوب در سال زراعی ۹۶-۹۵ به عنوان سومین سال پیاپی در شهرستان خرمدره در سطح ۲۰ هکتار انجام شد و به منظور ترویج کشت این رقم کارگاه آموزشی در محل مزرعه مذکور برگزار شد که با استقبال خوب کشاورزان  همراه بود

از نتایج کشت این رقم می توان به افزایش عملکرد در واحد سطح، تولید با کیفیت و کمیت مطلوب، بهره برداری از میزان آب مناسب در راستای تولید بیشتر، مقاومت بالا در برابر سرمای زمستانه، مقاومت بالا در برابر خوابیدگی اشاره کرد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://www.nabzesahar.ir/?p=63139

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.