• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 16 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
11

بیش از ۹۰ درصد شرکت‌کنندگان در آزمون حفظ قرآن در مؤسسات ارشاد آموزش دیده‌اند

  • کد خبر : 3382
  • 24 شهریور 1392 - 14:02
بیش از ۹۰ درصد شرکت‌کنندگان در آزمون حفظ قرآن در مؤسسات ارشاد آموزش دیده‌اند

رئیس اداره آموزش معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد در خصوص فعالیت‌های معاونت در خصوص حفظ گفت: بیش از ۹۰ درصد شرکت‌کنندگان در آزمون حفظ قرآن در مؤسسات ارشاد آموزش دیده‌اند. خبرگزاری فارس- مهدی احمدی: موضوع حفظ قرآن کریم پس از خواست مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن کریم از سوی […]

رئیس اداره آموزش معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد در خصوص فعالیت‌های معاونت در خصوص حفظ گفت: بیش از ۹۰ درصد شرکت‌کنندگان در آزمون حفظ قرآن در مؤسسات ارشاد آموزش دیده‌اند.

خبرگزاری فارس- مهدی احمدی: موضوع حفظ قرآن کریم پس از خواست مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن کریم از سوی دستگاه‌های قرآنی کشور تا حدی جدی گرفته شد، البته معظم‌له پیش از این هم خواستی مبنی بر تربیت یک میلیون حافظ قرآن کریم مطرح کرده بودند که این امر سبب تکاپوی مسئولان برای تربیت حافظ قرآن کریم شد.

یکی از دستگاه‌هایی که از طریق مؤسسات قرآن کریم اقدام به تربیت حافظ قرآن کرده است معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و برای اطلاع از برنامه‌های این نهاد دقایقی را با «مرتضی خدمتکار» رئیس اداره آموزش معاونت به گفت‌وگو نشستیم.

آغاز کار حفظ در مرکز هماهنگی و توسعه فعالیت‌های قرآنی در سال ۱۳۸۶

برنامه‌ها و فعالیت‌های انجام شده در حوزه حفظ قرآن کریم طی سال‌های اخیر را توضیح دهید.

پیش از این ما گزارشی را از علمکرد اداره آموزش ارائه کردیم که بخشی از آن در حوزه حفظ است. از سال ۱۳۸۶ در مرکز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی کار حفظ قرآن آغاز شد و این امر بدون شعارزدگی و سر و صدا ادامه پیدا کرد، این در حالی است که سایر دستگاه‌ها یا کار حفظ نمی‌کردند و یا کار حفظ در اولویت آنها نبوده است.

در آن زمان مرکز هماهنگی توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی تربیت حافظ قرآن را مبنای کار خود قرار داد که با یک برنامه و هدف درازمدت کار را آغاز کردند و این امر به منظور تحقق خواست مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت یک میلیون حافظ که در آن زمان اعلام شده بود توسط آقای خواجه‌پیری رئیس وقت مرکز آغاز شد.

آغاز کار توسط مؤسسات قرآن

مرکز کار حفظ را از سوی برخی از مؤسسات قرآنی تحت پوشش خود آغاز کرد، نکته جالب اینجا است که برخی از فعالان قرآن در آن زمان عقیده داشتند که تربیت یک میلیون حافظ شدنی نیست، البته این کار بسیار سنگین و بزرگ است و اگر بخواهیم به امکانات و منابع بنگریم شاید این کار شدنی نباشد، اما نباید با این دید به قضیه نگاه کرد.

در آن زمان آقای خواجه‌پیری کار را آغاز کردند و با کمک برخی از اساتید محتوا و برنامه هم تولید شد و به مراکز و مؤسسات منتخب ارائه شد.

در آن زمان کار در چه سطحی آغاز شد و آیا بودجه ویژه‌ای هم برای حفظ درنظر گرفته شد؟

البته من سال ۱۳۸۶ در مرکز نبودم و یک سال بعد به اینجا آمدم، اما اطلاع دارم در آن زمان کل بودجه مرکز حدود ۶۰۰ میلیون تومان بود، اما مسئول وقت مرکز با همان شرایط کار را با کمک مؤسسات آغاز کرد. خوشبختانه آقای محمدی هم به موضوع حفظ قرآن باور داشت و کار را متوقف نکرد بلکه وی موضوع حفظ را تقویت کرد و این کار تا امروز ادامه پیدا کرده است.

آنچه در آزمون حفظ شاهدیم حاصل کار ۶ ساله کارشناسان در مرکز و معاونت است

آنچه شما در آزمون شاهد هستید و افرادی که در آزمون‌ها نام‌نویسی می‌کنند حاصل تلاش ۶ ساله افراد در مرکز و معاونت است، البته برنامه‌ها برای حفظ بسیار بلندمدت هستند و در ستاد حفظ هم برخی از برنامه‌ها ۱۵ یا ۲۰ ساله هستند که طی آن بتوان حفاظ قرآن را تربیت کرد، زیرا شاید در ابتدای امر برنامه‌ها برای حفظ یک یا دو جزء باشد اما طی چند سال شاهد تربیت هزاران حافظ کل قرآن خواهیم بود.

امروز هم همان کار با قوت بهتر در ارشاد ادامه دارد، البته برنامه‌ای که در سال ۱۳۸۶ آغاز شد، سه ساله بود و بعد از آن هم به صورت مرتب برنامه حفظ به مؤسسات قرآنی ارائه شده است و امروزه ده‌ها هزار حافظ ۱۰ جزء و ۲۰ جزء و کل قرآن کریم که خروجی‌های این برنامه‌ها است در آزمون حفظ ارشاد شرکت می‌کنند.

آیا کار جدیدی را آغاز کردید یا اینکه همان برنامه قبل، امروز هم ادامه دارد؟

کار همان کار است، اما با قوت و رفع نقاط ضعف و به صورت گسترده‌تر انجام می‌شود، زیرا اجرای کار جدید نیازمند هماهنگی همه دستگاه‌ها، برنامه‌ریزی کلان و بودجه است که با توجه به شأن شورای توسعه فرهنگ قرآنی انتظار می‌رود، قرارگاه طرح ملی حفظ در این شورا باشد و بین همه دستگاه‌ها هماهنگی به وجود آورد. در این صورت ما هم برنامه‌های شورای توسعه را اجرا می‌کنیم و در غیر این صورت ما برنامه خودمان را پیش می‌بریم.

اوج کار حفظ قرآن زمانی آغاز شد که پس از تصویب منشور توسعه فرهنگ قرآنی و تشکیل سه ستاد، کار آغاز و مسئولیت ستاد سایر اقشار هم به وزارت ارشاد محول شد. برنامه‌های این ستاد چیست؟

من در ستاد طرح ملی حفظ مسئولیتی ندارم و نمی‌توانم پاسخگو باشم.

به هر حال شما مسئول آموزش هستید و این ستاد هم از طریق سایت در حال نامنویسی برای آموزش حضوری است و این آموزش‌ها هم از طریق مؤسسات انجام می‌شود. آیا ستاد حفظ به صورت جداگانه آموزش می‌دهد؟

ستاد سایر اقشار هنوز کار آموزش را آغاز نکرده است.

اما آنها در حال ثبت‌نام هستند.

بله، این شدنی نیست که اداره آموزش کار خود را بکند و ستاد سایر اقشار هم برای خود کار آموزش انجام دهد، زیرا این امر سبب سردرگمی مردم می‌شود. مردم از ما انتظار دارند که حداقل ما با خودمان هماهنگ باشیم، زیرا هنگامی آنها این تداخل‌ها را می‌بینند دچار سردرگمی می‌شوند.

البته باید بگویم ستاد سایر اقشار فعالیت بسیار بزرگی را آغاز کرده است که یک بخش کوچکی از آن آموزش از طریق مؤسسات است.

آیا نباید موضوع آموزش یک مدیریت واحد داشته باشد، زیرا در این صورت همه برنامه‌های آموزش معاونت در این دفتر انجام شده و سیاست‌های آموزشی و برنامه‌ها در اینجا طراحی و به مؤسسات ابلاغ می‌شود.

صد درصد کار‌های آموزشی و طراحی برنامه‌های آموزشی در این اداره و توسط کارشناسان ما انجام می‌شود.

برنامه حفظ ما به این صورت بود که هدف‌گذاری حفظ کل باشد، اما در ادامه راه تعدادی از افراد کار را رها می‌کردند، البته برنامه‌ریزی‌ها تربیت حافظ کل قرآن در سه سال بوده است، به این صورت که در سال اول ۸ جزء، در سال دوم  ۱۸ و در سال سوم موفق به حفظ کل قرآن شوند، اما همان‌طور که گفتم دیدیم که بسیاری از افراد پس از حفظ یک یا دو جزء و یا بیشتر کار را رها می‌کنند، از این رو تصمیم گرفتیم آزمون برای حافظان یک جزء، دو جزء، سه جزء‌ و ۵ جزء هم برگزار کنیم تا این افراد هم با شرکت در آزمون و دریافت گواهینامه دوباره برای ادامه حفظ قرآن تشویق شوند، همچنین برای ادامه کار این افراد برنامه هم داریم.

معاونت قرآن و عترت بیشترین شرکت‌کننده در دوره‌های حضوری طرح ۱۴۴۷ دارد

اگر امروز شاهد حضور ده‌ها هزار نفر در آزمون حفظ هستیم به دلیل همین برنامه‌ها و کارها است، چند روز پیش در جلسه هماهنگی طرح قرآنی ۱۴۴۷ که از سوی سیمای قرآن برگزار شد، در دوره‌های حضوری این طرح با ۲۵ هزار شرکت‌کننده بیشترین شرکت‌کننده را داشت و تقریباً نیمی از شرکت‌کنندگان در دوره‌های حضوری طرح ۱۴۴۷ مربوط به معاونت بود.

این آمار از سوی چه کسی اعلام شده است؟

این آماری است که مسئولان سیمای قرآن آن را اعلام کرده‌اند و ما هیچ دخالتی در آن نداشتیم، البته آمارهایی که ما می‌دهیم کاملاً دقیق است، زیرا وقتی ما می‌گوییم ۷۵ هزار نفر در آزمون شرکت‌ کرده‌اند مشخصات همه این افراد از قبیل نام، نشانی، تلفن، کد ملی آنها دریافت و ثبت شده است. البته ما به هیچ عنوان دنبال اعداد و ارقام نیستیم و آنچه اتفاق افتاده را گزارش می‌دهیم، این آمار عملکرد واقعی وزارت ارشاد است.

شما الان برنامه خاصی برای حفظ دارید و یا منتظر دولت جدید و یا ستاد سایر اقشار هستید؟

ما یک لحظه هم منتظر ستاد سایر اقشار و سایر نهادها نمی‌شویم و برنامه‌های خود را داریم.

ستاد سایر اقشار طرح ملی حفظ قصد دارد کار حفظ را آغاز کند، البته هنوز پس از گذشت مدت‌ها کار این ستاد آغاز نشده، البته کارهایی مانند نام‌نویسی از افراد و یا تنظیم تفاهم‌نامه با سایر نهادها و سازمان‌ها انجام شده اما کار آغاز نشده است، به نظر می‌رسد اداره آموزش چندان جدی به حفظ نمی‌پردازد و منتظر آغاز کار از سوی ستاد سایر اقشار است.

کار ستاد سایر اقشار ارتباطی با اداره آموزش ندارد

ما حتی یک لحظه منتظر جایی نشده و نمی‌شویم، زیرا کار ستاد سایر اقشار بسیار گسترده است و آموزش حضوری بخش کوچکی از کار آنها است، و هیچ ارتباطی با کار اداره آموزش ندارد و مطمئن باشید ما روز به روز قوی‌تر از گذشته کار خود را پیش می‌بریم و شما ثمره آن را در آزمون‌های حفظ می‌بینید که سال به سال به تعداد شرکت‌کنندگان افزوده می‌شود.

بیش از ۹۰ درصد شرکت‌کنندگان در آزمون حفظ ارشاد در مؤسسات ارشاد آموزش دیده‌اند

شرکت‌کنندگان در آزمون ممکن است در جای دیگری آموزش دیده باشند و صرفاً دلیل نمی‌شود همه ۷۵ هزار نفر در مؤسسات ارشاد آموزش دیده باشند.

من این را با اطمینان می‌گویم زیرا آمار ما صحیح است. بالای ۹۰ درصد شرکت‌کنندگان در آزمون از طریق مؤسسات وزارت ارشاد آموزش دیده‌اند، خود آنها در ثبت‌نام خود این موضوع را اعلام کرده‌اند که قرآن‌آموز کدام مؤسسه هستند، البته این آمار بالای ۹۰ درصد است و حدود ۵ درصد از شرکت‌کنندگان داوطلب آزاد هستند.

برنامه‌های آموزشی که شما در این اداره تدوین و به مؤسسات ابلاغ می‌کنید چگونه است؟ آیا برنامه‌ همه مؤسسات از سوی شما ابلاغ می‌شود؟

ما به دو صورت از مؤسسات حمایت و برای آنان برنامه‌ریزی می‌کنیم. یک دسته از مؤسسات مانند بیت‌الاحزان برنامه‌ای از پیش دارند که آن دوره‌های شبانه‌روزی حفظ یک ساله قرآن کریم، است که ما درنهایت به آنها مشاوره می‌دهیم و از آنها حمایت می‌کنیم، اما گروه دیگر مؤسسات، برنامه هدفمندی برای حفظ ندارند که ما برنامه‌های مختلف حفظ به همراه حمایت‌ها را برای آنان پیش‌بینی کرده‌ایم.

شورای آموزش معاونت برنامه‌های حفظ را تدوین می‌کند

نحوه تدوین برنامه‌ها در اداره آموزش چگونه است؟

در اداره آموزش یک شورای آموزش با حضور کارشناسان وجود دارد که برنامه‌های مختلف آموزشی را در رشته‌های مختلف طراحی می‌کنند و ما این برنامه‌ها را به مؤسسات ارسال می‌کنیم. یک نوع دیگر از برنامه‌های ما برنامه‌های مؤسسات است که آنها برنامه‌های خود را به ما ارسال می‌کنند و این برنامه‌ها در شورای آموزش بررسی و تصویب می‌شود که به همراه حمایت‌ها به مؤسسات ارسال می‌شود.

همه دوره‌های آموزشی ما به همراه سرفصل‌ها و برنامه‌های دقیق در پایگاه اطلاع‌رسانی، اداره آموزش موجود است.

یکی دیگر از برنامه‌های ما تربیت مربی است که طی همین روز‌ها یکی دیگر از این دوره‌ها در قم برگزار می‌شود که مربوط به تربیت مربیان نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه است.

وظیفه اصلی ستاد سایر اقشار برنامه‌ریزی است

موضوعی که هنوز مبهم مانده این است که اگر شما مسئول آموزش هستید چگونه ستاد سایر اقشار می‌خواهد آموزش انجام دهد؟ زیرا یکی از برنامه‌های این ستاد آموزش حضوری است.

این ستاد کار آموزش انجام نمی‌دهد، در آنجا فقط برای حفظ برنامه‌ریزی می‌شود. با توجه به این تجربیات که خود شما اشاره کردید، آیا بهتر نیست کار برنامه‌ریزی را شما انجام دهید.

کاری که اکنون در مجموعه انجام می‌شود همین است که من گفتم، همچنین من مسئول تقسیم‌بندی کارها نیستم، اما به نظر من منافاتی ندارد که ما کار خود را انجام دهیم، ستاد سایر اقشار کار خود را انجام دهد، زیرا ما با هم به طور کامل هماهنگ هستیم و هیچ مشکلی بین ما وجود ندارد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nabzesahar.ir/?p=3382

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.