• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 18 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
10

نماز، پکیج کاملی برای هر انسان

  • کد خبر : 17900
  • 29 تیر 1393 - 10:05
نماز، پکیج کاملی برای هر انسان

به گزارش نبض سحر،در هر آیین و مذهبی , فطرت خداجوی انسانی به طبع خوی پرستش و ستایش و تقدیس , روشی برای انجام و پاسخگویی به این نیازدارد. در دین عزیز اسلام هم نماز مهمترین و بهترین وسیله برای جوابگویی به این نیاز است . نماز وسیله اتصال دل و جسم انسان به خالق […]

به گزارش نبض سحر،در هر آیین و مذهبی , فطرت خداجوی انسانی به طبع خوی پرستش و ستایش و تقدیس , روشی برای انجام و پاسخگویی به این نیازدارد.

در دین عزیز اسلام هم نماز مهمترین و بهترین وسیله برای جوابگویی به این نیاز است .

نماز وسیله اتصال دل و جسم انسان به خالق هستی است .

نماز خلاصه و عصاره دین اسلام بوده و پکیج کاملی است به مانند داروی کپسول حاوی ویتامین های گوناگون و مورد نیاز بدن .

این روش ارتباطی با خالق , بخاطر عدم رعایت زیبایی های ظاهری و باطنی از طرف خیلی از آموزگاران امر, متاسفانه در لایه هایی از جامعه بعنوان کالای دموده شده تلقی گردیده و احیای روح نماز نیازمند معرفی و شناساندن الگو , بخصوص توجه دادن به الگوهای زنده ی آن در زمان خود ما می باشد .

رعایت مقدمات مادی یا سخت افزاری نماز مانند طهارت و وضو و… برای ورود به نماز امری لازم و جدی است تا بتوان از این منظر به حقیقت و روح نماز دست یافت.

 اگر زیر سازی برای ریختن یک آسفالت برای یک خیابانی صورت نگیرد دوام آن آسفالت معنی نخواهد داشت پس مقدمات نماز واجب می باشد .

از این ها مهمتر که حلقه اتصال بین روح و جسم نماز است داشتن قرائتی درست از عبارات نماز همراه با زمزمه ای زیبابوده که این حلقه مفقوده معمولا مورد غفلت نماز گزاران واقع می شود و اصل زیبایی نماز زیر سئوال میرود .
namaz
برای مثال فردی بعنوان امام جماعت در مسجد یا حسینیه ای را مشاهده می کنید که در قرائت نماز به لحاظ مخارج حروف تبحرلازم را ندارد نماز خواندن چنین فردی چقدر مخاطبان را به انجام این فریضه بصورت جماعت برخواهد انگیزاند؟ حتی بعضا وضعیت قرائت برخی امامان جماعت به مراتب زننده و العیاذ بالله خنده آور است .

انسان که با نماز مشکل ندارد بلکه با سبک غلط یا روش نادرست مخالف است که عدم رعایت صحیحِ عبارات نمازمی باشد .

اگر صحیح خوانی نماز به لحاظ فقط تجویدی صورت گیرد همان به تنهایی جذابیت لازم را برای مستمعین فراهم خواهد آورد دیگر صدای آنچنان خوشی هم برای این کار ضرورت ندارد البته اگر باشد نور علی نور می شود.

اما از طرفی دیگر هر مقدار صوت هم که خوب باشد ولی عبارات نماز از روی تجوید صحیحی اداء نگردد دردی را دوا نخواهد کرد .

در اینجا به فطرت نمی شود دروغ گفت که بله این نماز خوب بود ,چون این کلمات مطابق با فطرت آدمی طراحی شده است و اگر غلط اداء شود به دل نخواهد نشست . در اینجا اخلاص مخلاص هم نمی خواهد چون فرد نماز گزار نمی خواهد که خودی نشان بدهد بلکه واقعا می خواهد با خلق راز و نیاز کند و کلمات را هم بصورت فصیح وعربی اداء می کند همانطوری که نازل شده نه من در آوردی!.

سخن در این مقال , بشتر اهمیت دادن به قرائت صحیح نماز است که متاسفانه مغفول واقع شده ودر واقع نمود خارجی و ویترین کلکسیون نماز است که , زیر سئوال رفته است و اگر حق داریم بگوییم که جوان به ظواهر اهمیت می دهد حتی  در انتخاب لباس مورد علاقه اش پس نماز, و هر چیز دیگری هم نیز ازاین قبیل است.

البته چه بخواهیم وچه نخواهیم!!! واقعیت این بوده و هست که بسیار کم آدم هایی در تاریخ بوده اند که درهمان ابتدا با عبور از ظواهر به بواطن یک رفتار دینی توجه کنندو ما برای استثنائات تاریخ کاری نداریم و مسئولیت ما قشر عظیم جوانانی است که از ظواهرزیبای نماز می خواهند به بواطن پر راز و رمزنماز حرکت کنند و به هدف برسند.

نماز خود یک رفتار دینی است از طرفی هم که گفته شد عصاره و خلاصه دین می باشد شما ببینید ما چقدر باید به این ویترین برسیم تا دل خداجوی یک انسانی از این رفتار دینی زده نشود و خدای ناکرده این رفتار را بیگاری حساب نکند .

در بالا اشاره به توجه دادن جوانان عزیز به الگو های زنده و به روز بود . شما یک قرائت نماز از ولی فقیه زمان حضرت امام خامنه ای می بینید و می شنوید و یک قرائت نماز هم مثلا از فلان بزرگوار صاحب تحصیلات دینی و سوابق مربوط به امر دینداری و … کدام جذاب تر و کامل تر است این مقایسه کردن اشتباه نیست چون ما به باطن اشخاص قضاوت نداریم بلکه همان ظاهر و رفتار ظاهری در نماز, خب معلوم می شود که کدام درست تر و کامل تر و جذاب تر و دل نشین تر عمل می کند همان جا دریچه ورود و جذب دل ها است و یا خدای ناکرده محل دوری و یا گریز از آن رفتار دینی.

در روایات داریم که برخی از رفتارهای دینی باید در ملاء عام انجام گیرد و جلوی چشم مردم قرار گیرد تا ترویج و گستره پیدا کند نماز هم از این قبیل است مانند نماز حضرت ابا عبد ا… در جلوی چشم دوست و دشمن !

در آنجا که کار زار است هم این رفتار دینی اولا جمعی و ثانیا آشکارا و جلوی چشم همگان اقامه می شود از این موضوع نتایج بسیاری می توان گرفت که یکی از آنها همان تزئین و زیبا کردن این ویترین دینی است و صحیح خوانی نماز از جمله رعایت تجوید ومخارج حروف و دیگر ضروریات لازم نسبت به آن هم امری بسیار مهم !!! .

قرآن به عربی نازل شده یعنی مطابق فطرت هر انسانی چه مسلمان و چه غیر مسلمان و ما در صورت رعایت زیبایی های ظاهری آن مجذوب بواطن و عالم اسرار آمیز نماز می شویم عالم اسرار آمیز نماز برای همه مکشوف نیست که چه خبری در آن است شاید نماز گزار با یک نماز خود پی به اتفاقاتی که در آینده رخ خواهد داد با خبر می شود و مواضع فکری و روحی خود را نسبت به آن تمرین می کند و در لحظه لازم جزو توابین و یا گمراهان شمرده نمی شود.

نماز گزار همه امورات زندگی اش از زیر و بم بوسیله نماز تنظیم می شود به همین خاطر گفته شده که اگر نماز شما نمی تواند دیگر امورات شما را تنظیم کند , شما خودتان را با نماز اول وقت تنظیم کنید و پیش بروید یا فرموده اگر نماز شما مورد قبول واقع شد سایر اعمال شما نیز قبول خواهد شد تا این سیرمع الصلوه به مقصد الی الصلوه , روزی شمارا به نماز حقیقی برساند.

نویسنده: بهنام کردلو از خرمدره

لینک کوتاه : https://nabzesahar.ir/?p=17900

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
  1. عالی بود توصیف زیبایی از نماز کردین

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.