• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 18 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
5

اروپا در آستانه فروپاشی/ کامرون و دوستانش قدرت اداره قاره سبز را دارند؟

  • کد خبر : 21181
  • 07 مهر 1393 - 7:56
اروپا در آستانه فروپاشی/ کامرون و دوستانش قدرت اداره قاره سبز را دارند؟

دولت‌های اروپایی در اداره و کنترل کشورهای خود تا حدی ناتوان شده‌اند که دیگر نمی‌توانند عدالت اقتصادی را میان مردم کشور خود برقرار کنند و این موضوع اعتراضات گسترده‌ای را در سرتاسر اروپا به وجود آورده و اروپا را با خطر تجزیه و فروپاشی مواجه کرده است؛‌ خطری که اروپا را در آستانه فروپاشی قرار […]

دولت‌های اروپایی در اداره و کنترل کشورهای خود تا حدی ناتوان شده‌اند که دیگر نمی‌توانند عدالت اقتصادی را میان مردم کشور خود برقرار کنند و این موضوع اعتراضات گسترده‌ای را در سرتاسر اروپا به وجود آورده و اروپا را با خطر تجزیه و فروپاشی مواجه کرده است؛‌ خطری که اروپا را در آستانه فروپاشی قرار داده است.

همه‌پرسی استقلال اسکاتلند ۲۷ شهریور ماه امسال بر‌گزار شد و در حالی‌که حزب ملی‌گرای اسکاتلند، به رهبری آقای سالموند، از استقلال این سرزمین حمایت می‌کرد، احزاب اصلی بریتانیا، از جمله حزب حاکم محافظه کار و حزب کارگر، همچنان خواستار حفظ یکپارچکی بریتانیا بودند.

با تبلیغات گسترده‌ای که از سوی دولت بریتانیا صورت گرفت مردم اسکاتلند با رأی تقریباً نزدیکی به جدایی اسکاتلند از بریتانیا رأی ندادند و تنها ۴۶ درصد از مردم خواستار جدایی اسکاتلند از بریتانیا بودند. این درصد آرا نشان داد که تقریباً نیمی از مردم اسکاتلند ار دولت بریتانیا ناراضی هستند و این یک بحران بزرگ برای این دولت به حساب می‌آید.

از سوی دیگر یکی از عمده‌ترین مسائلی که باعث شده بود مردم اسکاتلند به فکر جدایی باشند، فقر و مشکلات اقتصادی این شبه جزیره بر خلاف داشتن منابع گسترده ای است که اسکاتلند در خود جای داده است. در واقع مردم این شبه جزیره معتقد بودند از سوی دولت بریتانیا مورد ظلم واقع شده‌اند و جدایی اسکاتلند از بریتانیا می‌تواند بحران اقتصادی مردم را کم کند.

در ادامه بحران فروپاشی در بریتانیا، اخیراً اسپانیا نیز با این بحران دست و پنجه نرم می‌کند؛ به طوری که رئیس منطقه کاتالونیا در شمال اسپانیا با امضای مصوبه پارلمان محلی رسما اعلام کرد که همه‌پرسی استقلال این منطقه از اسپانیا روز ۹ نوامبر (۱۸ آذر) برگزار خواهد شد.  البته دولت اسپانیا مخالف برگزاری چنین رفراندمی است و ماریانو راخوی، نخست وزیر اسپانیا گفته است که از برگزاری آن جلوگیری خواهد کرد.

روز ۱۹ سپتامبر بود که پارلمان محلی کاتالونیا با نتیجه آرای ۱۰۶ موافق در برابر ۲۸ مخالف مجوز برگزاری همه‌پرسی استقلال، مشابه آن چه در اسکاتلند برگزار شد را صادر کرد. رهبر کاتالونیا هم بعد از پیروزی هواداران استقلال در انتخابات سال ۲۰۱۲، تلاش برای برگزاری رفراندم را آغاز کرد. در حال حاضر اما اسپانیا به ۱۷ منطقه فدرالی تقسیم شده که از میان آنها مناطق کاتالونیا و باسک بیشترین تمایل برای استقلال را دارند.

بر اساس قوانین محلی کاتالونیا معلم‌ها، پزشکان و کارمندان دولت باید از زبان رسمی کاتالان در کنار زبان اسپانیایی استفاده کنند. البته کاتالونیا یکی از غنی‌ترین و در عین حال مقروض‌ترین مناطق اسپانیاست. از همین رو سیاست‌های سخت‌گیرانه اقتصادی در اسپانیا باعث حمایت بیشتر از استقلال شده است.

در این باره حتی نخست وزیر اسپانیا گفته است برگزاری هر گونه رفراندمی در کاتالونیا غیرقانونی خواهد بود. با این حال انتظار می‌رود نخست وزیر اسپانیا این مناقشه را به دادگاه قانون اساسی اسپانیا ارجاع دهد.

اما آقای ماس، رئیس منطقه کاتالونیا می گوید: “اگر آنها در مادرید فکر می‌کنند می‌توانند با توسل به قانون جلوی اراده کاتالان‎‌ها را بگیرند، اشتباه می‌کنند.” منطقه کاتالونیا، که شهر بارسلونا را هم شامل می‌شود با جمعیتی حدود هفت و نیم میلیون نفر از غنی‌ترین و صنعتی‌ترین مناطق اسپانیاست.

تا چند سال پیش کاتالان‌ها به اندازه امروز خواهان استقلال کامل نبودند، اما بحران اقتصادی اسپانیا باعث افزایش شدید حمایت از استقلال این منطقه شد. یکی از دلایل نارضایتی مردم این منطقه اختصاص بخشی از مالیات آن به مناطق فقیرتر است. اوایل ماه جاری میلادی صدها هزار نفر از اهالی کاتالونیا برای نشان دادن حمایت خود از همه‌پرسی در بارسلونا راهپیمایی کردند.

این روزها بحران اقتصادی اروپا را تا حدی فرا گرفته است که مردم اروپا علناً به سیاست های اقتصادی اروپا اعتراض کرده و اعلام می‌کنند که برخلاف منابع گسترده مالی در برخی از کشورهای اروپا، این بحران اقتصادی قابل قبول نیست. مردم اروپا تنها چاره خود برای خارج شدن از این بحران اقتصادی را در استقلال اقتصادی برخی از ایالت ها و سرزمین ها می‌دانند که سال هاست در چنگال دولت ها اسیر شده و مورد استعمار آنها قرار گرفته اند.

دولت‌های اروپایی در اداره و کنترل کشورهای خود تا حدی ناتوان شده‌اند که دیگر نمی‌توانند عدالت اقتصادی را میان مردم کشور خود برقرار کنند و این موضوع اعتراضات گسترده‌ای را در سرتاسر اروپا به وجود آورده و اروپا را با خطر تجزیه و فروپاشی مواجه کرده است؛‌ خطری که اروپا را در آستانه فروپاشی قرار داده است.

حالا باید منتظر ماند و دید که دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس که طی روزهای اخیر در سخنرانی خود در صحن علنی سازمان ملل اظهاراتی ضد ایرانی داشته و توهین هایی را نیز به مردم کشورمان روا داشت، می تواند به همراه سایر همفکرانش در اروپا، قاره سبز را از خطر فروپاشی نجات دهند؟ این در شرایطی است که تا همین چند روز پیش کشور بریتانیا در آستانه فروپاشی قرار گرفت و به نظر می رسد اظهارات مطرح شده از سوی نخست وزیر این کشور در سازمان ملل بیشتر جنبه تغییر ذهنیت افکار عمومی نسبت به بحران این روزهای انگلستان را داشته است.

انتهای پیام/دانا

لینک کوتاه : https://nabzesahar.ir/?p=21181

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.