• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 18 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
5

۵۷ درصد شرکت‌های تعاونی زنجان فعال هستند

  • کد خبر : 26149
  • 06 بهمن 1393 - 8:38
۵۷ درصد شرکت‌های تعاونی زنجان فعال هستند

دبیر اتاق تعاون استان زنجان با اشاره به اینکه ۴ هزار شرکت تعاونی ثبت شده در استان زنجان وجود دارد، گفت: ۵۷ درصد از این تعداد در حال بهره‌برداری است. ابوالفضل بیات  به تعداد شرکت‌های تعاونی بانوان در استان زنجان اشاره کرد و اظهار داشت: هم اکنون ۱۸۰ شرکت تعاونی‌ بانوان در استان زنجان وجود […]

دبیر اتاق تعاون استان زنجان با اشاره به اینکه ۴ هزار شرکت تعاونی ثبت شده در استان زنجان وجود دارد، گفت: ۵۷ درصد از این تعداد در حال بهره‌برداری است.

ابوالفضل بیات  به تعداد شرکت‌های تعاونی بانوان در استان زنجان اشاره کرد و اظهار داشت: هم اکنون ۱۸۰ شرکت تعاونی‌ بانوان در استان زنجان وجود دارد.

وی به تعداد شرکت‌های تعاونی زنان در حال‌ بهره‌برداری اشاره کرد و افزود: ۶۳ شرکت تعاونی زنان در شهرستان زنجان در حال بهره‌برداری هستند.

دبیر اتاق تعاون استان زنجان به تعداد شرکت‌های تعاونی بانوان غیر فعال در شهرستان زنجان اشاره کرد و یادآور شد: ‌۲۵ شرکت تعاونی زنان غیر‌فعال در شهرستان زنجان وجود دارد.

وی به تعداد شرکت‌های تعاونی زنان اشاره کرد و گفت: ۱۶ شرکت تعاونی زنان شهرستان زنجان منحل شده است.

بیات با اشاره به تعداد شرکت‌های تعاونی زنان در دست اجرا عنوان کرد: ۴۶ شرکت تعاونی زنان در شهرستان زنجان در دست اجرا هستند.

وی خاطر نشان کرد: از ۱۸۰ شرکت تعاونی زنان شهرستان زنجان ۳۰ تعاونی به صورت راکد باقی مانده است.

دبیر اتاق تعاون استان زنجان با بیان اینکه شرکت‌های تعاونی بانوان مشکلات ساختاری دارند، بیان کرد: وضعیت شرکت‌های تعاونی زنان در زنجان ‌به دلیل مشکلات ساختاری مطلوب ارزیابی نمی‌شوند.

وی خاطر نشان کرد: طبق بازرسی‌های انجام شده از دید مشارکتی این تعاونی‌ها عملکرد مطلوبی ندارند.

بیات با اشاره به کاهش تعداد شرکت‌های تعاونی بانوان در استان زنجان نسبت به سال‌های ۹۲ و ۹۳ عنوان کرد: آمار تعداد شرکت‌های تعاونی ثبت شده توسط بانوان در استان زنجان کاهش یافته و رغبتی برای تشکیل شرکت تعاونی بانوان وجود ندارد.

وی با بیان اینکه ۱۸۰ هزار شرکت تعاونی ثبت شده در کشور فعالیت می‌کنند، ابراز کرد: ۲ درصد از این میزان در استان زنجان وجود دارد.

دبیر اتاق تعاون استان زنجان ‌یادآور شد: از کل شرکت‌های تعاونی تشکیل شده در استان ۱۵ درصد متعلق به شرکت‌های تعاونی بانوان است.

شرکت‌های تعاونی بانوان با مشکلات ساختاری مواجهند

وی به مشکلات اصلی شرکت‌های تعاونی بانوان اشاره کرد و گفت: شرکت‌های تعاونی ‌بانوان مشکلات ساختاری دارند.

بیات خاطر نشان کرد: شرکت‌های تعاونی بانوان استان زنجان به صورت شکلی ورود پیدا می‌کنند ولی با مشکلات ساختاری مواجه هستند.

وی با بیان اینکه در زمینه مشکلات ساختاری می‌توان به نبود آمار دقیق از شرکت‌های تعاونی ‌اشاره کرد و افزود: آمارهای اعلامی ‌براساس گزارش‌هایی است که به صورت مقطعی گرفته می‌شود.

دبیر اتاق تعاون استان زنجان با اشاره به اقدامات اتاق تعاون استان در زمینه‌ ارتقا تعاونی‌های بانوان تصریح کرد: اتاق تعاون ارتباط مستمر با شرکت‌های تعاونی بانوان دارد.

وی تاکید کرد: متاسفانه با توجه به مشکلات ساختاری باب فعالیت برای تعاونی‌های بانوان استان زنجان بسته شده است.

بیات با بیان اینکه شرک‌های تعاونی بانوان استان توان رقابت با شرکت‌های توانمند را ندارند، یاد آور شد: این شرکت‌ها با توجه به منابع محدودی که در اختیار دارند و نیز از اقشار طبقه پایین‌ و با توانمندی‌های محدود هستند بنابراین امکان رقابت با شرکت‌های توانمند را ندارند.

وی اظهار داشت: پس از گذشت ۶، ۷ سال از شروع فعالیت‌های این شرکت‌های تعاونی نتیجه مطلوب حاصل نشده و فقط چند کانکس در شهرک صنعتی شماره ۱ ایجاد شده است.

قانون تعاونی‌ها اصلاح شد

دبیر اتاق تعاون استان زنجان با اشاره به اینکه در جهت اصلاح قانون تعاونی‌ها وظایف جدیدی به اتاق تعاون محول شده است، ابراز کرد: در گذشته اتاق تعاون به صورت حیاط خلوت بود ولی امروزه این اتاق دارای نهاد حاکمیتی و اجرایی است.

وی خاطر نشان کرد: همه وظایف مدیریتی، اجرایی، انتخابات، حاکمیتی و غیره به اتاق تعاون محول شده است و با توجه به مسائل محوری تعیین شده این اتاق نمی‌تواند به صورت حیاط ‌خلوت عمل کند.

بیات با بیان اینکه شرکت‌های تعاونی در مرحله اول کار خود را آغاز کرده اند ولی در مرحله فروش و بازار مصرف تولیدات این شرکت‌ها با مشکل مواجه شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه مجتمع تولیدات گلخانه‌ای در شهرک صنعتی شماره ۱ ظرفیت تولیدی پایینی دارند، بیان کرد: این مجتمع که ۹۰ درصد شاغلان آن را بانوان تشکیل می‌دهند از ظرفیت تولیدی پایینی برخوداردارند.

دبیر اتاق تعاون استان زنجان ‌در مورد مدیریت این مجتمع گلخانه‌ای گفت: به دلیل مدیریت ضعیف، ظرفیت تولیدات این مجتمع نرخ پایینی داشته و توجیه اقتصادی ندارد.

ایجاد نمایندگی‌ در کشورهای خارجی با هدف برطرف مشکلات بازار مصرف تعاونی‌های بانوان

وی با بیان اینکه در راستای برطرف کردن مشکلات بازار مصرف این تعاونی‌ها براساس وظایف جدید محوله به اتاق تعاون به ایجاد نمایندگی‌ها و شعب در کشورهای دیگر با همکاری وزارت امور خارجی کشورمان اقدام کرده‌ایم‌، عنوان کرد: ایجاد این نمایندگی‌ها با هدف رساندن محصولات تولیدی بخش تعاونی به بازار‌های هدف است.

بیات با اشاره به اینکه در کردستان، سلیمانیه و عراق این اقدام آغاز شده است، بیان کرد: ایجاد این نمایندگی‌ها و شعب در کشورهای دیگر نیز در دستور کار قرار دارد تا بتوانیم مشکل بازار فروش این تعاونی‌ها را برطرف کنیم.

گفت‌و‌گو از الهام احمدی

انتهای پیام/ منبع:تسنیم

لینک کوتاه : https://nabzesahar.ir/?p=26149

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.