• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 25 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
7

مردم و رهبری از عملکرد دولت در حوزه اقتصاد مقاومتی رضایت ندارند

  • کد خبر : 60887
  • 14 فروردین 1396 - 10:33
مردم و رهبری از عملکرد دولت در حوزه اقتصاد مقاومتی رضایت ندارند

امام جمعه خرمدره گفت: در خصوص شعار سال هم می توان گفت که رهبری و مردم از عملکرد دولت در حوزه اقتصاد مقاومتی رضایت ندارند و همچنین دولت به وعده های خود عمل نکرده است ، مشکل بیشتر جوانان ما بیکاری است و منشاء بیشتر بزه ها همین بیکاری است.

به گزارش نبض سحر، با عدم تحقق مناسب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در سال گذشته، مقام معظم رهبری بار دیگر سال جدید را بر مبنای اقتصاد نامگذاری کردند و در کنار اقتصاد مقاومتی بر تولید و اشتغال نیز به طور ویژه تاکید داشتند. ایشان، توجه به نام «اقتصاد مقاومتی» را به تنهایی مؤثر ندانستند و در خصوص راه‌حل و علاج وضع کنونی، افزودند: «علاج، در تقسیم کردن اقتصاد مقاومتی به نقاط کلیدی و مهم و تمرکز همه همت مسئولین و مردم بر آن نقاط است و این نقاط کلیدی عبارت است از تولید داخلی و اشتغال به‌ویژه اشتغال جوانان.»

 

یکی از اصول سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، سیاست اقتصاد درون‌زای برون‌نگر است که به معنای صادرات محصولات غیرنفتی است. این شاخصه به طور مستقیم متکی به افزایش تولید محصولات داخلی و توسعه کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی است. در صورت تحقق این امر اشتغال نیز افزایش خواهد یافت و معضل بیکاری تا حد زیادی مرتفع خواهد شد. اما باید اذعان کرد، نفت، محصولی نیست که دولت‌ها به راحتی از آن دل بکنند، چرا که با درآمدهای ناشی از آن می‌توانند به راحتی دخل و خرج دولت را تنظیم و حتی به واسطه آن گزارش‌هایی از آمارهای اقتصادی مثبت ارائه دهند!

ولی در بخش اشتغال و تولید داخلی، نفت به تنهایی پاسخگو نیست و تلاش مضاعفی برای بالا بردن بهره‌وری اقتصادی نیاز است. به هر روی آثار چنین اقتصادی با بالا و پایین شدن قیمت نفت، خود را در بخش‌های دیگر مانند اشتغال نشان می‌دهد. نبود یک برنامه اقتصادی پایدار در مدیریت اقتصادی کشور منجر به آشفتگی در بازار کار شده است. دولتی برای افزایش اشتغال نسخه کارگاه‌ها و بنگاه‌های کوچک زودبازده را می‌پیچد و با تزریق ده‌ها هزار میلیارد تومان نقدینگی به این بخش‌ها سعی در بهبود رونق اقتصادی و اشتغال دارد و دولتی دیگر با عدم اعتقاد به چنین برنامه‌ای به دنبال سرمایه‌گذاری خارجی و تزریق پول به بنگاه‌های بزرگ و بازار سرمایه‌ای می‌رود و در نهایت با تغییر دولت‌ها برنامه‌ها نیز ابتر باقی می‌مانند.

در سال‌های اخیر برخلاف آنچه که درباره رونق اقتصادی بعد از توافق هسته‌ای وعده داده شده بود، نرخ بیکاری از سال۱۳۹۲ مجددا روند افزایش به خود گرفته و از ۱۰.۴ درصد در آن سال به بالای ۱۱ درصد در سال ۱۳۹۵ رسیده و انتظار می‌رود بر اساس پیش‌بینی‌ها این نرخ به بالای ۱۲ درصد در سال جدید برسد.(مهر)

امام جمعه خرم دره  در گفت و گو با نبض سحر با اشاره به تکرار شعار سال گذشته در سال جاری گفت: تکرار شعار شال که مشابه سال گذشته است به دلیل عدم تحقق منویات رهبری و در حد شعار ماندن اقتصاد مقاومتی دانست.

حجت الاسلام سید علی حسینی اینکه با اشاره به اینکه  جلساتی برای تحقق شعار سال   ولی آن چیزی که  در عمل  باید محقق می شد تحقق پیدا نکرد.

وی گفت: تشابه شعار سال هم می توان گفت که  رهبری و مردم از عملکرد دولت در حوزه اقتصاد مقاومتی رضایت ندارند و همچنین  دولت به وعده های خود عمل نکرده است  ، مشکل بیشتر جوانان ما بیکاری است و منشاء بیشتر بزه  ها همین بیکاری است.

 

حسینی در خصوص راهکارهای تحقق شعار سال گفت: راهکارهای فراوانی است، صنایع کوچک اشتغال زا هستند که بیشترین آنها یا تعطیل هستند یا نیمه تعطیل هستند و با پرداخت تسهیلات آسان به جوانان می توان اشتغال زائی کرد.

 

وی همچنین گفت: جلوگیری از قاچاق کالا  و واردات کالاهایی که در داخل کشور تولید می شود که رهبری هم آن را حرام اعلام کردند ، می تواند در تحقق شعار سال کمک بسیاری کند به طوری که وارادات بی رویه کمر اقتصاد را شکسته است.

امام جمعه خرمدره همچنین به کیفیت بخشی کالاهای داخلی تاکید کردو گفت: ارتقا تولیدات داخلی هم در این خصوص مدنظر قرار داده شود و مردم با رغبت تر از کالاهای داخلی خرید خواهند کردو رونق اقتصادی شکل می گیرد.

انتهای یپام

 

لینک کوتاه : https://nabzesahar.ir/?p=60887

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.