• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 18 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
12

۳۵ درصد صنایع دستی کشور توسط عشایر تولید می شود/ استان زنجان ۶ هزار عشایر دارد

  • کد خبر : 68458
  • 21 آبان 1396 - 11:51

قائم مقام سازمان امور عشایر ایران گفت :عشایر ۱۹۰هزار تن گوشت قرمز مورد نیاز کشور، ۳۵درصد صنایع دستی، و همچنین ۷۹۰هزار هکتار زراعت ، ۶۹هزار هکتار باغ و بیش از ۲۴میلیون رأس دام بعنوان پتانسیل تولیدی در اختیار دارند که در تولید و اشتغال و اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی نقش ارزنده ای برای کشور دارند.

شاهپور علایی مقدم  در گفت و گو با نبض سحر  گفت: نشریات و رسانه ها و خبرنگاران عزیز بعنوان چشم و گوش و زبان جامعه نقش بسیار مهمی در اطلاع رسانی و مطالبه گری در جامعه ایفا می کنند به همین منظور از زحمات مجموعه فعالین نشریه ی «صبح امید» قدردانی می نمایم.

وی با اشاربه استعداد کشاورزی در استان زنجان بخصوص شهرستان های ابهر، خرمدره، سلطانیه و روستاهای تابعه افزود: تنوع تولید انواع محصولات زراعی، باغی، دام و طیور نیاز به توجه مضاعف به امر اقتصاد کشاورزی و ارتقاء وضع درآمد و معیشت کشاورزی می باشد و راه حل آن توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی، بسته بندی، فرآوری، قطعه بندی، بازاررسانی، بازرگانی و توسعه صادرات و تکمیل زنجیره های تولید تا سر سفره مصرف کننده می باشد که آثار بسیار مهمی در حذف دلال ها و واسطه ها دارد.
قائم مقام سازمان امور عشایر ایران گفت : خلأ بین تولید تا مصرف را افراد سودجو و فرصت طلب پر میکند و بخش اعظم سود نصیب آنها شده و اخلال در زنجیره تولید ایجاد می کند؛ در همین راستا نیاز به برنامه ریزی و توجه مضاعف می باشد که یکی از راهبرد های اساسی و محل تقویت، فعال شدن شوراهای کشاورزی شهرستان ها و استان می باشد.
علائی افزود: با استفاده از خرد جمعی و استفاده از نظرات نخبگان و صاحب نظران و اهتمام جدی در خصوص مشکلات کشاورزی می توان شاهد تحول و توسعه در منطقه شود.

وی یادآور شد استفاده از ظرفیت فارغ التحصیلان دانشگاهی و اختصاص تسهیلات کم بهره از جمله تسهیلات ۱,۵ میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی که اخیراً تصویب و توسط دولت ابلاغ گردیده می توان زمینه اشتغال ۵هزارنفر افراد بیکار را در روستاها و شهرهای مناطق عشایری استان، فراهم کرد.
علائی مقدم افزود: استان زنجان تقریباً ۶هزار نفر جمعیت عشایری دارد که عمدتاً در شهرستان های زنجان و ماهنشان حضور دارند و یکی از سیاست های سازمان امور عشایر ایران مو ضوع پایش عشایر کل کشور و سرشماری جمعیت عشایر کشور در سال ۱۳۹۷ می باشد که بایستی این موضوع در استان زنجان به جدیت احراز شود و به همین دلیل با تصویب سازمان امور اداری و استخدامی کشور در اردیبهشت ماه اداره ی امور عشایر استان تأمین و شروع به فعالیت کرده است.
دکتر علایی مقدم عنوان کرد: از مجموعه ۸۴ میلیون هکتار از مراتع کشور ۳۵ میلیون هکتار در اختیار عشایر می باشد و همچنین عشایر دارای دو اتحادیه کشوری،۲۲ اتحادیه ی استانی، ۲۰۴ شرکت تعاونی شهرستانی و ۳۰۴ صندوق خرد زنان عشایری می باشد که بعنوان بازوی توانمند سازمان، سیاست های تولیدی را در بخش عشایری اجرا می نمایند.
وی همچنین گفت: عشایر ۱۹۰هزار تن گوشت قرمز مورد نیاز کشور، ۳۵درصد صنایع دستی، و همچنین ۷۹۰هزار هکتار زراعت ، ۶۹هزار هکتار باغ و بیش از ۲۴میلیون رأس دام بعنوان پتانسیل تولیدی در اختیار دارند که در تولید و اشتغال و اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی نقش ارزنده ای برای کشور دارند.
این مقام مسئول اظهار کرد: سیاست های سازمان در طول برنامه ششم شامل: ۱-تکمیل زنجیره ی تولید و عرضه گوشت قرمز ۲-تکمیل زنجیره ی تولید و عرضه ی شیر و فرآورده های لبنی ۳-توسعه کشت گیاهان داروئی ۴-توسعه صنایع دستی، گردشگری و بوم گردی ۵-توسعه باغات در اراضی شیب دار ۶-توسعه و ایجاد شرکت های فنی مهندسی پشتیبانی عشایر ۷-تقویت و سازماندهی تشکل ها و تعاونی ها می باشد و در این زمینه ۱۰۰۰میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت بین عشایر کشور توزیع خواهد شد.
قائم مقام سازمان امور عشایر ایران گفت: ظرفیت قانونی ایجاد شده درماده ۶ قانون برنامه ششم در خصوص اختصاص سهم مالیات بر ارزش افزوده به عشایر بسیار حائز اهمیت بوده و پیش بینی ما این است که بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان از محل قانون مالیات بر ارزش افزوده می تواند تحول عظیمی در تولید واشتغال عشایر و بالا رفتن درآمد آنها ایجاد نماید.
علائی مقدم در همین راستا مناطق عشایری استان زنجان نیز می تواند از این فرصت قانونی ایجاد شده بهره مند شود، جادارد هم از دولت و هم از نمایندگان محترم مجلس تشکر کرد که در طول برنامه ششم توسعه مهم عشایر را برای برای اولین بار با وضع قانون پیش بینی کرده اند.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد که با نگاه ویژه   مسئولین شهرستانی و استانی و با توسعه سرمایه گذاری و پشتیبانی مضاعف از کشاورزان و تولیدکنندگان، شاهد تحول عظیمی در جامعه روستایی و شهری باشیم.

 

لینک کوتاه : https://nabzesahar.ir/?p=68458

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.