• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 18 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
19

جام جهانی ۲۰۱۸ از نگاهی دیگر/ جنگ جهانی سوم در شهر‌های روسیه

  • کد خبر : 72702
  • 13 فروردین 1397 - 9:21
جام جهانی ۲۰۱۸ از نگاهی دیگر/ جنگ جهانی سوم در شهر‌های روسیه

با نزدیک‌تر شدن زمان برگزاری رقابت‌های جام جهانی فوتبال روسیه بسیاری از هولیگان‌های روسی و اروپایی آماده می‌شوند تا قدرت خود را به رخ حریفان بکشند.

رقابت های جام جهانی فوتبال روسیه از خرداد ۹۷ با میزبانی ۱۱ شهر مختلف این کشور آغاز می شود و بسیاری از هواداران فوتبال جهان به خصوص هواداران  اروپایی از همین حالا می دانند که اقامت راحتی در روسیه را تجربه نخواهند کرد.

هولیگان های فوتبال

هولیگان ها یا هواداران شورشی فوتبال به دسته ای گفته می شود که به دنبال  رفتار تخریب گرانه هستند این افراد جامعه ستیز هستند و معمولا پیش یا پس از بازی فوتبال به درگیری با هواداران دیگر تیم ها می پردازند. این افراد بیشتر نژاد پرست هستند و رفتار نژاد پرستانه دارند. همین مسئله در دهه های اخیر باعث شده تا مدیران فیفا قوانین سفت و سختی را برای دور تر شدن این افراد از فوتبال طرح ریزی کرده اند با این حال همچنان اخبار زیادی از این دسته از افراد و آشوب هایی که در حاشیه مسابقات فوتبال به وجود می آورند شنیده می شود.
آخرین مورد این اتفاقات که سر و صدای زیادی را در فوتبال جهان به پا کرد درگیری هواداران روسیه و انگلیس در جام ملت های ۲۰۱۶ فرانسه بود.

تاریخچه هولیگان ها

کمتر فوتبال دوستی در جهان وجود دارد که از هولیگان های انگلیسی نشنیده باشد. هواداران فوتبال انگلیس و هولیگان های این کشور از اواخر دهه ۷۰۰ میلادی تا اواسط دهه ۹۰ میلادی برای میهمان و میزبانانشان یک کابوس متحرک بودند. آن ها به هر جا که پا می گذاشتند آشوب به پا می کردند و برای دیگر هواداران دردسر می آفریدند. این رفتار هواداران انگلیس در آن سال ها باعث شده بود تا رعب وحشت از آن ها به زمین فوتبال هم کشیده شود و تیم های انگلیسی با در اختیار داشتن چنین هوادارنی به راحتی برنده هر دیداری باشند.

متاسفانه وجود این هواداران باعث شد تا دیگر هواداران کشورهای اروپایی هم پا به میدان بگذارند و هولیگان های روسی ، ایتالیایی ، ترکی و .. را تشکیل دهند.

هولیگان های انگلیسی

تا اواسط دهه ۹۰ میلادی ، هواداران انگلیسی یک مشکل بزرگ جهانی بودند و به هر جای جهان که می رفتند مشکل آفرینی می کردند .حضور آنها در دسته های چند صد نفری باعث رعب و وحشت در هر شهری می شد . مشکل آفرین ترین  دسته آن ها اولتراهایی بودند که هیچ کس توان کنترل شان را نداشت و اسم شان را بیماری انگلیسی گذاشته بودند.

پلیس انگلستان هواداران باشگاه های این کشور را بر اساس همین رفتار خصمنانه طبقه بندی کرده بود که در میان آن ها  جایگاه نخست به هواداران لیورپول رسیده بود و هواداران تیم های وستهام، چلسی و تاتنهام در جایگاه های بعدی قرار داشتند. ترکیب هواداران این چهار تیم مربع وحشتی را به وجود آورده بود که در بازی های ملی شکل وحشتناکی به خود می گرفت.

هولیگانیسم به قدری در آن دوره فراگیر و طبیعی بود که هولیگان های هر تیم برای خود شرایط خاصی داشتند به طور مثال هواداران تیم فوتبال منچستریونایتد، تیپ و مدل موی خاص خود را داشتند و   هوادارن لیورپول هم برای خود کارت ویزیت و تراکت چاپ می کردند.

پلیس انگلستان بین سال های ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۵ در هر سال تقریبا ۳۰۰ هوادار لیورپول و ۳۰۰ هوادار وستهام بازداشت کرد در آن دوره امار بسیار جالبی از افرادی که با این عنوان ها بازداشت شده بودند وجود داشت . هولیگان ها در آن دوره بیشترین تعداد زندانیان را تشکیل می دادند  و انگلیسی ها تصمیم گرفتند  با  بازداشت های گسترده آشوب گران، کدگذاری تماشاگران پر خطر ودر نظر گرفتن  جرایم سنگین که برای باشگاه ها زمینه تبدیل شدن لیگشان را به یکی از ارام ترین لیگ های جهان را فراهم کنند.

امروزه ورزشگاه های انگلستان شاهد حضور گسترده  توریست های چینی و ژاپنی است که به راحتی به ورزشگاه می روند و عکس و فیلم یادگاری می گیرند.امروزه کسی کمتر صدای شعارهای خاص را می شوند با این حال  بعید است کسی فراموش کند بیماری انگلیسی چطور تمام دنیا را آلوده کرده است.

 هولیگان های ایتالیایی

فوتبال در ایتالیا مانند خیلی ها دیگر در این کشور خاص است. همان طور که خیابان ها و مغازه های رم با دیگر نمونه های مشابه خود در جهان متفاوت است  فوتبال هم متفاوت است. فوتبال در ایتالیا تنها یک ورزش و یک رشته نیست بلکه یک نمایش زیبا است.نمایشی که در سال های گذشته بالا و پائین های بسیاری  را تجربه کرده است. البته دهه ۸۰ میلادی این نمایش به یکی نمایش درام و خونبار تبدیل شد که حتی می توان آن را یکی از تلخ ترین اتفاق های تاریخ فوتبال نامید. این اتفاق بدون شک یکی از خونین ترین درگیری تاریخ هولیگانی است. ایتالیایی ها که خود از ابتدا هولیگان ها خاص خود را داشتند در درگیری های خود چیزی از هولیگان های انگلیسی کمتر نداشتند .آن ها در ورزشگاه هیسل یکی از بزرگترین درگیری ها را رقم زدند. درگیری هولیگان های ایتالیایی و انگلیسی باعث شد تا بیشترین آمار کشته شده ها در تاریخ استادیوم فوتبال ثبت شود.

فاجعه هیسیل

غم بار ترین حادثه تاریخ فوتبال جهان بدون شک حادثهورزشگاه هیسل است که بدون شک هولیگان ها عامل آن بودند. دو تیم یوونتوس و لیورپول قصد داشند تا در ورزشگاه هیسل بروکسل فینال لیگ قهرمانان اروپا را در سال ۱۹۸۵ برگزار کنند و هواداران زیادی برای تماشای این دیدار به ورزشگاه امده بودند.

دزست یک ساعت پیش از آغاز این دیدار هواداران لیورپولی با شکست فنس های میان هواداران ، یوونتوسی ها را مورد ضرب و شتم قرار دادند در پی این حادثه هواداران یوونتوس مجبور شدند عقب نشینی کنند و به سمت دیگر استادیوم بروند همین مسئله باعث شد تا قسمتی از استادیون تخریب و در نتیجه ۳۹ هوادار یوونتوسی کشته شوند. همچنین نزدیک به ۶۰۰ هوادار هم زخمی شدند. با این حال این بازی برگزار شد و یوونتوس موفق شد با کسب عنوان قهرمانی اروپا هیسل را ترک کند. در نتیجه این اتفاق باشگاه های انگلیسی از ۵ سال حضور در رقابت های اروپایی محروم شدند و تیم لیورپول هم ۶ سال از حضور در این رقابت ها محروم شدند.

دو تیم پس از این اتفاق ۲۰ سال به مصاف یکدیگر نرفتند و سرانجام در سال ۲۰۰۵ و در جریان لیگ قهرمانان اروپاهواداران لیورپول در ورزشگاه آنفیلد با طرح های موزاییکی خود خواهان آشتی با یوونتوسی ها شدند.

خوشبختانه تورینی ها و آنفیلدی ها  شباهتی به آن روز های خود ندارند و با آرامش بیشتری به ورزشگاه ها می روند با این حال آن ها همچنان آن فاجعه را فراموش نکرده اند و هر ساله مراسم بزرگداشت این اتفاق را برای احترام به کشته شدگان  برگزار می کنند. با این حال هولیگان ها هنوز در فوتبال ایتالیا حضور دارند و هنوز می توان نشانه های کمی از آن ها را در دربی رم و بازی میان تیم های آاس رم و لاتزیو دید.

هولیگان ها قدرت آن را دارند تا  بازی های فصل تیم شان را تحریم می کنند و همچنین یک بازی را لغو کنند. اگر انگلیس محل تولید هولیگانیسم است ایتالیایی ها می توانند ادعا کنند قدرتمندترین مرکز هولیگانیسم دنیا را دارند.

هولیگان های روسی

تنها تفاوت هولیگان های روس با هولیگان های دیگر کشور ها این است که آن ها  برخلاف دیگر کشورها بیشتر تلاش می کنند تا دیده نشوند آن ها این روز ها نفوذ و قدرت زیادی در فوتبال دارند و شاید یکی از قدرتمند ترین هولیگان ها در فوتبال امروز هستند.

بدترین هولیگان ها در روسیه متعلق به باشگاه های اسپارتاک و زسکامسکو است هواداران دو تیم  با چوب و شمشیر به جان هم می افتند و هنوز هم درگیری زیادی در این کشور میان هواداران فوتبال رخ می دهد.

هولیگان های روس این روز ها آماده تر از همیشه هستند و در جام ملت های اروپا که در سال ۲۰۱۶ و به میزبانی فرانسه برگزار شد آشوب زیادی به پا کردند و در درگیریشان به هوادان تیم فوتبال انگلستان چیزی کم نگذاشتند.

میزبانی جام جهانی ۲۰۱۸ در این کشور و حضور گسترده هولیگان ها در ورزشگاه ها، این روز ها شاید بسیاری از هواداران تیم های راه یافته به جام جهانی روسیه و تیم های آن ها را نگران کرده است. مخصوصا زمانی که شایعاتی پیرامون حمایت افراد قدرتمند روسیه از این افراد مطرح می شود.

هولیگان های برزیلی

هولیگان های برزیلی  با دیگر هولیگان های  جهان متفاوتند و تاکنون افراد زیادی در این کشور ازآن ها آسیب  دیده اند. بسیاری برزیل را سرزمین خشونت می نامند اما این خشونت در همه جا وجود ندارد و هر ساله توریست های زیادی به این کشور سفر می کنند. با این حال نظر این عده درباره فوتبال و هواداران فوتبالی این کشور درست است.

سالانه ۴۰ هزار نفر در این کشور با اسلحه کشته می شوند و همواره افراد و تبهکاران زیادی با اسلحه های سرد و گرم به داخل ورزشگاه می آیند و در بیرون ورزشگاه آشوب به پا می کنند. برخی آمار نشان دهنده آن است که در ۳۰ سال گذشته حداقل ۳۰۰ نفر توسط هواداران آشوب گر کشته شده اند. البته این آمار برای پلیس است و خود هولیگان ها اعداد و ارقام بزرگ تری را مطرح می کنند.

اگر به سایت های خبری برزیلی دست رسی داشته باشد حداقل هر هفته چند خبر از درگیری ، قتل ، آسیب و یا دستگیری آشوب گران توسط پلیس خواهید دید.

جنگ جهانی سوم در راه است ؟

جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه هر روز نزدیک تر می شود و بسیاری وحشت آن را دارند که روس ها این بار یک فاجعه بیافرینند. آن ها که امروزه بدترین هولیگان های فوتبال هستند برای همه تیم ها حتی در یک کشور دیگر هم یک کابوس ترسناک هستند. به همین دلیل بسیاری وحشت آن را دارند که روس ها که این بار میزبان این رقابت ها هستند یک فاجعه رقم بزنند. اگر چه در رقابت هایی نظیر جام جهانی تیم های امنیتی مختلفی از سراسر جهان برای کنترل هوادارانشان به کشور میزبان می آیند اما هولیگان های روس به عقیده برخی به قدری سازمان دیده و ماهر هستند که حتی می توانند برای پلیس روسیه و دیگر پلیس دیگر کشور ها مشکل به وجود بیاورند. مخصوصا حالا که افراد نژاد پرست زیادی هم در میان آن ها وجود دارد و حتی برخی از آن ها سلام نازی می دهند و در ورزشگاه برای تحقیر رنگین پوستان دستانشان را بر سینه می کوبند.

از آن جا که در رقابت های جام جهانی ۳۲ تیم با رنگ و نژاد مختلف قرار است به میدان بروند بسیاری ترس آن را دارند تا این هواداران کام جام جهانی رابه آن ها تلخ کنند مخصوصا آن که این روز هال اخبار زیادی از حمایت های دسته های مختلف از این افراد  شنیده می شود.

لینک کوتاه : https://nabzesahar.ir/?p=72702

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.