• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 18 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
8

افزایش کمی اشتغال به موازات ارتقای ارزش‌افزوده باشد

  • کد خبر : 76412
  • 31 اردیبهشت 1398 - 16:16
افزایش کمی اشتغال به موازات ارتقای ارزش‌افزوده باشد

نماینده عالی دولت در استان زنجان گفت: نباید فقط به فکر افزایش کمی در سهم اشتغال باشیم، بلکه به جد نیازمند ارتقای سهم استان زنجان در ایجاد ارزش‌افزوده هستیم. به گزارش ایسنا، منطقه زنجان، فتح‌الله حقیقی صبح امروز در کارگروه اشتغال استان با اشاره به ایجاد ۱۹ هزار فرصت شغلی و کاهش ۵۰۰۰ نفر از […]


نماینده عالی دولت در استان زنجان گفت: نباید فقط به فکر افزایش کمی در سهم اشتغال باشیم، بلکه به جد نیازمند ارتقای سهم استان زنجان در ایجاد ارزش‌افزوده هستیم.

به گزارش ایسنا، منطقه زنجان، فتح‌الله حقیقی صبح امروز در کارگروه اشتغال استان با اشاره به ایجاد ۱۹ هزار فرصت شغلی و کاهش ۵۰۰۰ نفر از جمعیت بیکاران استان طی پارسال، اظهار کرد: استان زنجان از نظر نرخ مشارکت اقتصادی و نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ سال به ترتیب در کشور رتبه ششم و دوم را دارد. البته صرف ارائه آمار در حوزه اشتغال ارزش چندانی ندارد و فقط زمانی که با برنامه‌ریزی و هدفمند پیش برویم، این آمار ارزشمند می‌شود.

وی با تاکید بر لزوم ارائه راهکار منتج به نتیجه برای شاخص‌های حوزه اشتغال، ادامه داد: متوسط سهم اشتغال در بخش کشاورزی در کشور ۱۷٫۷ درصد و در استان زنجان ۳۰٫۳ درصد برآورد شده است و این نشان می‌دهد که فاصله زنجان نسبت به متوسط کشوری ۱۲٫۶ درصد افزایشی است. همچنین متوسط سهم اشتغال در بخش صنعت نیز در کشور ۳۲ درصد و در استان زنجان ۳۳٫۱ درصد است که نسبت به متوسط کشوری ۱٫۱ درصد افزایشی است ولی در خصوص سهم بخش اشتغال در حوزه خدمات، متوسط کشوری ۵۰٫۳ درصد و متوسط استان زنجان ۳۶٫۶ برآورد شده و متاسفانه سهم استان زنجان نسبت به متوسط کشوری ۱۳٫۷ درصد کاهشی است.

استاندار زنجان تاکید کرد: آمارها علی‌الخصوص تفاوت‌های معنی‌دار در سهم اشتغال استان در حوزه‌های کشاورزی و خدمات نشان می‌دهد که نباید فقط به فکر افزایش کمی در سهم اشتغال باشیم، بلکه به جد نیازمند ارتقای سهم استان زنجان در ایجاد ارزش‌افزوده هستیم. در این میان، یکی از مهم‌ترین شاخص‌های اشتغال‌زایی در حوزه خدمات، توجه به مقوله گردشگری است و آمارها نشان می‌دهد ۱۰ اقتصاد برتر جهان در گردشگری بسیار قدر هستند.

حقیقی با اشاره به اینکه در این کشورها از هر هفت شغل ثابت، یک مورد مربوط به گردشگری است، افزود: ۶۰ درصد از این کشورها رتبه گردشگری تاریخی پایین‌تری نسبت به ایران دارند ولی در همین حوزه ارزش‌افزوده و شغل ثابت ایجاد کرده‌اند.

نماینده عالی دولت در استان زنجان تصریح کرد: گردشگری اولویت خیلی بزرگی برای ایجاد شغل در حوزه خدمات است و اینکه مدعی جهش در حوزه خدمات هستیم، باید ببینیم که مقوله «گردشگری» کجای اشتغال‌زایی در حوزه خدمات قرار دارد. البته منظور فقط افزایش اشتغال از نظر کمی نیست و مشاغل ایجاد شده باید ارزش‌افزوده داشته باشد. مثلا برخی کشورها دهکده ملل ایجاد کرده‌اند، در حالی که همین کشورها اصلا از پایگاه‌های بکر ایران برخوردار نیستند.

وی خاطرنشان کرد: برنامه‌های اشتغال امسال باید هدفمند، معین و عملیاتی باشد. همچنین باید کمیته نظارت بر ایجاد اشتغال فعال شده و گزارش‌های خود را هر دو ماه یک بار به آحاد مردم ارائه دهد.

لینک کوتاه : https://nabzesahar.ir/?p=76412

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.