• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
13

خبرنگاران، پلی میان مردم و مسئولین

  • کد خبر : 81361
  • 17 مرداد 1402 - 8:11
خبرنگاران، پلی میان مردم و مسئولین
هفدهم مرداد ماه سالروز شهادت شهید صارمی و روز خبرنگار فرصتی است جهت قدر نهادن از زحمات فعالان عرصه خبر و خبرنگاری، اصحاب رسانه و مطبوعات، آن دسته از تلاشگران بی وقفه عرصه آگاهی دهنده که بدون چشم داشتی و با وجدان و منصفانه برای مردم و میهن قلم می زنند و به تصویر می‌کشند.

.

هفدهم مرداد ماه سالروز شهادت شهید صارمی و روز خبرنگار فرصتی است جهت قدر نهادن از زحمات فعالان عرصه خبر و خبرنگاری، اصحاب رسانه و مطبوعات، آن دسته از تلاشگران بی وقفه عرصه آگاهی دهنده که بدون چشم داشتی و با وجدان و منصفانه برای مردم و میهن قلم می زنند و به تصویر می‌کشند.

ثبت وقایع و بیان رویدادها در کنار به تصویر کشیدن مشکلات و بیان انتقادات شهروندان و رساندن مطالبات مردم به مسئولین؛ ایجاد آگاهی از کیفیت و میزان عملکردها؛ نقد و تطبیق کارآمدی مسئولین مطابق نیازهای جامعه و چالش های پیش رو تا تداوم پیگیری آن تا روشن شدن نتیجه وعده‌ها و عملکرد مسئولین و حفظ اصول و اصالت خبر و خبرنویسی در میان رشد قارچ گونه و ترافیک گروه و کانال های فضای مجازی فاقد تخصص و آموزش‌های لازم مطبوعات و رسانه، از جمله کارهای روزمره یک خبرنگار است.

حرفه ای خبرنگاری، شغلی توام با استرس ذهنی و حتی پر تنش که گاها به قیمت تحریم چند ساله فرد از یک اداره و نهاد، طی مسئولیت و ریاست مقام نخست آن نهاد و اداره می‌شود!

در این بین باید گفت حرفه خبرنگاری که طبق قانون، جزو مشاغل سخت و زیان آور نام گرفته است، پیش از این که یک شغل باشد، یک عشق و علاقه است که تاب آوری مشقت و دشواری های آن، بدون علاقه برای کسی قابل تحمل نخواهد بود.

سواد رسانه و هوشیاری در خبر شناسی میان بارش اخبار جعلی و حقیقی، سبک خبرنویسی و اصول زبان و ادبیات فارسی، بار روانی از شیوه نگارش تا پیامدهای ثانویه خبر، توأم با سرعت عمل بالا در تهیه اطلاعات و ویرایش و انتشار اخبار، رعایت انصاف و اصل بی طرفی و عدالت محوری در بیان حقایق و مطالبه گری، عدم سواستفاده و اغراض شخصی در قلم و رسانه خود؛ پذیرش عواقب دنیوی و اخروی از بازنشر مطالب و اثرات آن در اعتبار و هویت اشخاص، اماکن و ماهیت برنامه ها…، از جمله چالش ها و مضیقه های این حرفه غالبا کم درآمد است که گاها داشتن شغل دوم جهت گذراندن حداقل های زندگی، لازمه تداوم در شغل خبرنگاری است.

در وصف این حرفه سرشار از علاقه و دشواری، مقام معظم رهبری می‌فرمایند: «اگر زحمات شما نباشد، این لحظه‌ها هرگز ماندگار نمی‌شود. شما آن را حفظ می‌کنید و در اختیار افکار مردم قرار می‌دهید. بدون این دوربین‌ها، قلم‌ها و دلسوزی‌های شما برای تهیه و تنظیم اخبار و مطالب، این کارهای ما مثل یک چیزهای تثبیت نشده است.»

در خاتمه ضمن گرامی داشت این مناسبت به اهالی رسانه و خبر شهرستان خرم‌دره و همچنین اصحاب رسانه استان زنجان و جامعه خبرنگاران میهن، ثابت قدمی و توفیق روزافزون و رفع مشکلات و معضلات این حرفه و نگاه ویژه مسئولین را مسألت داشته و باشد که دست یاری تمامی مسئولین در ارتقاء روحیه بیش از پیش نقد پذیری، به روز شدن در عرصه ابزار ارتباطات، اطلاع رسانی و پاسخگویی به مطالبات مردمی همواره در راستای رشد و بهبود مستمر باشد.

نویسنده ابوالفضل مقدم

لینک کوتاه : https://nabzesahar.ir/?p=81361

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.