• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
2

“آخر چارشنبه” در خرمدره

  • کد خبر : 82936
  • 22 اسفند 1402 - 13:31
“آخر چارشنبه” در خرمدره
آیین چهارشنبه‌سوری در ایران بنا به آداب و رسوم مناطق مختلف کشور در هر منطقه رنگ وبوی خاصی دارد. این روز به‌زبان محلی خرمدره « آخر چارشنبه» نامیده می‌شود و «آتش روشن کردن»، «شب نشینی» از سنت‌های مرسوم آن است.

عصر روز سه شنبه کل خانه تکانی ها تمام می شد و قبل از غروب هم نظافت شخصی از قبیل حمام رفتن و عوض کردن لباس انجام می گرفت ، بزرگتر ها به بچه ها و نوه هاشون مبلغی بنام پول چارشنبه هدیه می دادند .

قبل از مراسم بوته های علف که قبلا ازکوه آورده شده بود را به پشت بام می بردند و آتش روشن می کردند. ترقه های دستساز بی خطر هفت رنگ و فشفشه هم ازمحل پول چارشنبه که به کوچکترها داده بودند تهیه می شد .

قبل از رفتن به پشت بام اول ازهمسایه ها و فامیل اگه کسی در آن سال فوت شده بود سرمی زدند و لباس سیاه را ازتنشان بیرون آورده و لباس شاد می پوشاندند و درحیاط این افراد آتش روشن میکردند.

سپس مراسم خود خانواده با روشن کردن بوته ها شروع می شد. بوته از این جهت بود که اولا دود ندارد خاکستر کمتری دارد آثاری بعد سوختن از آن باقی نمی ماند و یکی یکی از روی آتش می پریدند و به همدیگر مبارکباد می گفتند بعدمراسم اندک خاکستر مانده راجارو کرده و در آب روان می ریختند و شام مخصوص آن شب که معمولا ماهی پلو و سبزی پلو و پلو با خورش قیمه را نوش جان می کردند. (برگرفته از کتاب خرمدره پنجره سبز تاریخ)

جشن‌های چهارشنبه سوری که در گذشته برگزاری جشن با آرامش خاص در بین خانواده‌ها برگزار می‌شد امروز به جشن پر سرو صدا تبدیل شده است.

جوانان در خیابان‌ها و کوچه‌ها صدای ترقه و انواع مواد منفجره در زنجان تبدیل شده است.

در این روز بیشتر افراد به خاطر خطر مواد مترقبه از خانه خود خارج نمی‌شوند و آن فرهنگ روشن کردن آتش و پریدن از روی آتش و جمع شدن خانواده‌ها در کنار یکدیگر و برگزاری جشن با آرامش خاص در کنار بزرگان کمرنگ‌تر شده است.

لینک کوتاه : https://nabzesahar.ir/?p=82936

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.