• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 18 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
7

سهم خانوارهای جدید ازسبد کالا؛ فقط ۴ هزارتومان

  • کد خبر : 20039
  • 11 شهریور 1393 - 16:22
سهم خانوارهای جدید ازسبد کالا؛ فقط ۴ هزارتومان

با حذف مجموع یارانه نقدی ۲۰۰ هزار نفر حدود ۹ میلیارد و ۱۰۰ هزار تومان می‌شود. این مبلغ را اگر در کنار دو میلیون سبد کالایی که وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی به دنبال افزودن آن به جمع خانوارهای دریافت‌کننده سبد کالایی است، قرار دهیم، نشان می‌دهد که به هر خانوار ۴ هزار و۵۵۰ […]

با حذف مجموع یارانه نقدی ۲۰۰ هزار نفر حدود ۹ میلیارد و ۱۰۰ هزار تومان می‌شود. این مبلغ را اگر در کنار دو میلیون سبد کالایی که وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی به دنبال افزودن آن به جمع خانوارهای دریافت‌کننده سبد کالایی است، قرار دهیم، نشان می‌دهد که به هر خانوار ۴ هزار و۵۵۰ تومان خواهد رسید.

به گزارش نبض سحر به نقل از افکارنیوز، وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی این روزها نه‌تنها باید به فکر بیکاران و بهبود اوضاع بازار کار کشور باشد، بلکه سخت مشغول جمع‌آوری اطلاعات خانوارها است تا شاید بتواند ثروتمندان جامعه را شناسایی کند و دولت بار پرداخت یارانه نقدی به این گروه را از روی دوش خود بردارد. اما با این حال، هنوز اطلاعات کامل و جامعی تهیه نشده و به گفته وزیر اقتصاد، فقط امکان حذف بدون خطای ۲۰۰ هزار یارانه‌بگیر وجود دارد.

این تعداد جمعیت در حالی توسط علی طیب‌نیا اعلام می‌شود که هم‌اکنون ۷۵ میلیون نفر یارانه می‌گیرند و اعلام اطمینان از وجود ۲۰۰ هزار ثروتمند، شبیه به شوخی‌ای بیشتر نیست؛ چراکه بدون این آمار نیز اقشار پردرآمد جامعه بیش از این‌ها مشخص می‌شود. البته پیش از این دولت و بسیاری از نمایندگان مجلس اعلام می‌کردند که دولت می‌تواند ۱۰ میلیون نفر را از دریافت یارانه حذف کند و تشخیص این گروه نیز کار دشواری نخواهد بود.

با این حال، اگر از این موضوع پرابهام حذف یارانه‌بگیران بگذریم، اما سخنان اخیر وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی علامت سوالی را در ذهن هر خواننده‌ای می‌نشاند. علی ربیعی در هفته گذشته در حاشیه مراسم روز پزشک اعلام کرد که از ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار خانوار مستحق، تاکنون به ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار خانوار بسته حمایتی غذایی تعلق گرفته است، اما به‌دنبال شناسایی خانوارهای نیازمند بیشتری هستیم.
وی تاکید کرد که از بانک اطلاعاتی استفاده خواهند کرد تا ۲ میلیون خانوار مستحق به ۷ میلیون و ۵۰۰ خانوار اضافه شود که البته به‌دلیل محدودیت منابع، این اقدام به شرط کسب منابع بیشتر از محل حذف پردرآمدها از هدفمندی یارانه‌ها قابل انجام است.

این‌که دو میلیون خانوار به دریافت‌کنندگان سبد کالایی اضافه شوند، شاید موضوع امیدبخش برای اقشار کم‌درآمد جامعه باشند، اما نکته این‌جاست که اگر قرار باشد فقط با حذف ۲۰۰ هزار نفر از دریافت یارانه، منابع این اقدام تامین شود، چنین امری امکان‌پذیر نخواهد بود.

یک حساب سرانگشتی نشان می‌دهد که مجموع یارانه نقدی ۲۰۰ هزار نفر حدود ۹ میلیارد و ۱۰۰ هزار تومان می‌شود. این مبلغ را اگر در کنار دو میلیون سبد کالایی که وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی به دنبال افزودن آن به جمع خانوارهای دریافت‌کننده سبد کالایی است، قرار دهیم، نشان می‌دهد که به هر خانوار ۴۵۵۰ تومان خواهد رسید و معلوم نیست با این رقم بسیار اندک چه چیزی می‌توان برای خانوارهای طبقه کم‌درآمد جامعه خرید.

این در حالی است که در بخشی از دستورالعمل ابلاغیه خردادماه امسال اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور برای افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی، اعتبار ریالی برای خانوار تک‌نفره در هر مرحله از توزیع بسته حمایت غذایی ۳۰ هزار تومان، خانوار دو نفره ۶۰ هزار تومان و خانوارهای بیش از دو نفر به ازای هر نفر اضافی ۱۰ هزار تومان و در هر خانوار حداکثر ۱۲۰ هزار تومان تعیین شده است.
در واقع تفاوت این هزینه‌ها نشان می‌دهد که باید تقریبا ۵/۶ برابر ۲۰۰ هزار نفر، یعنی حدود ۱۳ میلیون نفر از دریافت یارانه نقدی ماهانه حذف شوند تا بتوانند برای دو میلیون خانوار دیگر برای ارائه سبد امنیت غذایی تصمیم گرفت و برنامه‌ریزی کرد.

لینک کوتاه : https://nabzesahar.ir/?p=20039

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.